۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۴۲۴۳۱

همه علائم بازار ارز از کاهش قیمت دلار حکایت دارند

همه علائم بازار ارز از کاهش قیمت دلار حکایت دارند
کارشناسان اقتصادی معتقدند، بازارهای ارز، طلا و سکه به منطقه حساسی رسیده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت‌ها در این بازارها نزولی است.

بازار ارز، سکه و طلا این روزها در آرامش کامل به سر می‌برند و روندهای نوسانی این بازارها کاملا جای خود را به ثبات داده است و در صورتی که اتفاق خاصی در بازار ارز و طلا رخ ندهد، این بازارها با همین روند طی ماه های آینده ادامه مسیر خواهند داد.

بازار ارز و طلا شهریورماه امسال را پرخبر، اما کم نوسان سپری کردند و در این میان تنها معامله‌گران سکه امامی به دلیل کاهش حباب سکه زیان کردند.

اوج تقاضای ارز در آخرین ماه تابستان همزمان با سفر اربعین رقم خورد که مدیریت خوب بانک مرکزی در این بازار، طول نوسان در بازار ارز را به شدت کاهش داد.

به عبارت دیگر، قیمت دلار در پایان شهریور نسبت به مدت مشابه ماه قبل بازدهی خاصی نداشت و اسکناس آمریکایی حتی موفق به ثبت بازدهی یک درصدی هم برای دارندگان خود نشد.

دلار تهران در آخرین روز مردادماه در محدوده 48 هزارو 725 تومان بود و در آخرین روز شهریور در محدوده قیمتی 48 هزار و 750 تومان ثبت قیمت شد. میزان تغییر قیمت دلار در این مدت نشان می‌دهد که دلار حتی نتوانسته رشد یک درصدی را در این ماه ثبت کند.

* تاثیر جلسه شورای حکام و آزادسازی پول های بلوکه شده بر بازار ارز

 جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهریور برگزار شد و در حالیکه بازار ارز نگران صدور قطعنامه علیه ایران بود، هیچ قطعنامه ای علیه ایران در این جلسه در رابطه با پرونده هسته ای تصویب نشد.

البته در هفته پایانی شهریورماه 5.5 میلیارد تومان از پول های غیرقابل دسترس کشور در کره جنوبی ابتدا به حساب بانک مرکزی سوئیس و سپس به حساب 6 بانک ایرانی حاضر در قطر واریز شد.

این دو موضوع در کنار یکدیگر به همراه مدیریت تقاضا توسط بانک مرکزی در بازار ارز، منجر به کاهش التهاب و نوسان در بازار ارز شده است.

* نوسان دلار چگونه کنترل شد؟

از مهم ترین عواملی که مانع از نوسان و رشد دلار شد، افزایش قیمت جهانی نفت و رکوردزنی صادرات نفت ایران بود. قیمت جهانی نفت در کانال ۹۰ دلاری قرار گرفته و سودای صد دلاری شدن دارد.

بررسی‌ها از مقایسه روند قیمت نفت و دلار تهران نشان می‌دهد که دلار تهران غالبا در هنگام صعود قیمت نفت به خوبی کنترل شده و حتی کاهش یافته است. چرا که انتظارات از افزایش درآمدهای ارزی ایران مانع از حضور جدی سوداگران دلار در بازار ارز می‌شود.

* کاهش حباب درهم در بازار

برای بررسی انتظارات در بازار ارز، واکاوی حباب درهم هم گزینه خوبی است.‌ مطالعات نشان می دهد که بیشترین میزان حباب درهم در شهریور ماه در همان اولین روز ماه رقم خورده است و پس از آن تا کف ۳۹۲ تومان در ۲۶ شهریور ماه کاهش یافته است، میزان حباب درهم در پایان شهریور در محدوده 532 قرار گرفت که نشان می دهد که نمی‌توان انتظار کاهش یا افزایش تندی برای دلار در مهرماه وجود ندارد.

حباب درهم عاملی است که از گذشته برای پیش بینی قیمت دلار استفاده می‌شده است؛ زیرا به عنوان پارامتری از رفتار معامله گران بنیادی ارز شناخته می‌شود که جریان صادرات و واردات را در دست دارند.

* معاملات پشت خطی هرات کاهش را نشان می‌دهد

این روزها، بازار ارز هرات در کف محکم 37 روزه خود قرار گرفته است. طی روزهای گذشته نرخ ارز در هرات 49 هزار و 200 تومان را از دست داد و وارد کانال 48 هزار تومان شد.

قیمت دلار نقدی هرات با کاهش شدید به 48 هزار و 800 تومان رسیده است. این درحالی است که قیمت فردایی قیمت دلار در هرات در حال از دست دادن کانال 49 هزار تومان است و سوداگران در تلاش برای تثبیت این خط مقاومت هستند؛ اما در معاملات پشت خطی این مرز از دست رفته و طی روزهای آینده اخبار کاهشی از بازار هرات به بازار تهران مخابره خواهد شد.

* ورود بازارساز به بازار سکه و کاهش قیمت ها در این بازار

بررسی‌ها از قیمت ها در بازار طلا نشان می‌دهد که ربع سکه در همان قیمتی که مرداد را به پایان رساند در آخرین روز معاملاتی تابستان هم معامله شد و در محدوده نه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شد.

قیمت دلار و اونس طلا در این مدت نشان می دهد که مهم ترین دلیل کاهش قیمت سکه کاهش حباب آن بوده و بازارساز به خوبی توانسته انتظارات در بازار سکه را در ماه پر خبر و پر ریسک بازار ارز و سکه کنترل و حتی کاهشی کند.

بازدهی طلای آب شده مانند دلار تهران به یک درصد هم نرسید و طلای آب شده در آخرین روز معاملاتی شهریور نسبت به مدت مشابه مرداد ماه فقط چهل هزار تومان افزایش یافت.

در میان معاملات ارز و طلا بیشترین تغییر قیمتی شهریورماه برای سکه بوده است، که برخلاف سایر بازارها نه تنها افزایشی ثبت نکرد، بلکه دارندگان آن دچار زیان نیز شدند.

قیمت سکه امامی در پایان مرداد ماه در محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در پایان شهریور تا سطح ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت تا دارندگان آن به میزان ۳.۱ درصد ضرر کنند. البته نرخ سکه طی معاملات روز گذشته، به ۲۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.

* حباب سکه نزولی شد

میزان حباب سکه به خوبی روند انتظارات در بازار سکه را نشان می دهد. نمودار سکه امامی نشان می دهد که بیشترین میزان حباب سکه در اولین روز شهریور ماه در محدوده ۲۱.۴ درصدی ثبت شده و پس از آن حباب سکه روند نزولی به خود گرفته و تا محدوده ۱۸.۱ درصدی کاهش یافته است، حباب سکه امامی در آخرین روز معاملاتی آخرین هفته تابستان در محدوده ۱۸.۸ درصد قرار گرفته است.

کمترین میزان حباب سکه در شش ماه گذشته ۱۶.۷ درصد بوده و بیشترین میزان حباب در این مدت نزدیک۲۶ درصد بوده است. نزدیک شدن حباب سکه به کف کانال 6 ماهه نشان می دهد خریداران از این بازار خارج شده و دست از معامله کشیده اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، هم قیمت سکه امامی و هم قیمت دلار به منطقه حمایتی حساسی رسیده اند و در صورتی که پای دلار طی روزهای آینده بلغزد، شیب نزولی قیمت سکه هم تندتر خواهد شد.

* همه سیگنال ها به کاهش نرخ دلار ختم می شود

کامران رحیمی، کارشناس اقتصادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند قیمت در بازار ارز گفت: کانال 49 هزار تومان به مقاومت مهم دلار و خط قرمز بازارساز تبدیل شده که اجازه پیشروی به این محدوده را نمی‌دهد. درهفته گذشته دلار کاهش یک درصدی را تجربه کرد، ولی در نهایت با برخورد به حمایت سطح ۴۰ آر اس آی حمایت شد و کمی بالا رفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مهم ترین مقاومت دلار در حال حاضر کانال 49 هزار تومان است که بازارساز به این راحتی ها اجازه عبور دلار از این مقاومت را نمی دهد.

وی افزود: در محدوده قیمتی ۴۸ هزار تومانی هم سطح ۳۸ درصدی حمایت فیبوناچی وجود دارد که به دلار اجازه کاهش بیشتر را به راحتی نمی دهد.

رحیمی تاکید کرد: حباب درهم در روزهای گذشته پایین تر از میانگین سه ماهه، ماهانه و هفتگی قرار گرفته که نشان می دهد معامله گران درهم به کاهش بیشتر قیمت دلار امیدوار هستند و همین موضوع نیز می تواند باعث کاهش قیمت دلار در بازار شود.

این کارشناس اقتصاد ایران تصریح کرد: بازارها در منطقه مهمی قرار گرفته‌اند و اگر قیمت‌ها این سطوح را از دست بدهند می‌توان گفت، بازارها از صعود دست کشیده‌اند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات