۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۷۴۲۶۰۶

بازداشت ۱۳۵ هزار فلسطینی از زمان انتفاضه الاقصی

بازداشت ۱۳۵ هزار فلسطینی از زمان انتفاضه الاقصی
هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی با اشاره به تشدید جنایات رژیم اشغالگر علیه اسرا از زمان روی کار آمدن کابینه فاشیستی بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که از زمان انتفاضه الاقصی ۱۳۵ هزار فلسطینی توسط صهیونیست‌ها بازداشت شده‌اند.

هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی به مناسبت بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز این انتفاضه در سال 2000 رژیم اشغالگر بیش از 135 هزار فلسطینی را بازداشت کرده که شامل همه اقشار جامعه فلسطین اعم از زن و مرد و پیر و جوان و حتی کودکان نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این بازه زمانی 21 هزار مورد بازداشت کودکان فلسطینی به ثبت رسیده است. همچنین بیش از 2600 دختر و زن جوان فلسطینی توسط اشغالگران در این مدت بازداشت شدند که 4 تن از آنها که میانگین سنی 20 تا 30 سال داشتند در شرایط بسیار سختی فرزندان خود را در زندان به دنیا آوردند.

در ادامه این گزارش آمده است، همچنین احکام مربوط به بازداشت اداری فلسطینیان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ جایی که 32 هزار مورد بازداشت اداری فلسطینیان از زمان آغاز انتفاضه الاقصی به ثبت رسیده است. این درحالی است که آزار و اذیت اسرا و شکنجه آنها در زندان‌های رژیم اشغالگر هرگز متوقف نشده و با شدت ادامه دارد. مرگ تدریجی اسرای فلسطینی در زندان‌ها از طریق سهل‌انگاری عامدانه پزشکی نیز روش سیستماتیک اشغالگران است که هنوز هم دنبال می‌شود.

هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی در ادامه تاکید کرد، آزار و اذیت اسرا و انجام رفتارهای متجاوزانه و نژادپرستانه علیه آنها در زندان‌های دشمن صهیونیستی طی سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. رژیم اشغالگر همچنین مجموعه‌ای از قوانین جدید را برای مشروعیت‌بخشی به این جنایات خود تصویب کرده و به ویژه این وضعیت بعد از روی کار آمدن فاشیست‌های افراطی اسرائیل بدتر شده است.

طبق این گزارش، بعد از روی کار آمدن «ایتمار بن گویر» که یکی از نژادپرست‌ترین صهیونیست‌های افراطی است به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر، جنایات این رژیم علیه اسرا تشدید شده و همچنین کمپین گسترده‌ای برای بازداشت فلسطینیان در همه مناطق به ویژه کرانه باختری به راه افتاده است. از زمان آغاز انتفاضه الاقصی در 28 سپتامبر 2000 تاکنون 114 اسیر فلسطینی در اثر اهمال‌کاری عامدانه پزشکی به شهادت رسیده‌اند.

همچنین طبق لیست جنبش ملی اسرای فلسطینی 237 اسیر فلسطینی در این بازه زمانی در زندان‌های دشمن به شهادت رسیده‌اند. علاوه بر آن تعداد زیادی از اسرا نیز بعد از آزادی از زندان به خاطر شکنجه‌هایی که متحمل شده و بیماری‌هایی که در زندان به آن مبتلا گشته بودند، به شهادت رسیدند.

بر این اساس، مقامات رژیم اشغالگر همچنان 5200 اسیر فلسطینی را در زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های خود محبوس کرده‌اند که در میان آنها 38 زن، 170 کودک، بیش از 1250 تن در بازداشت اداری هستند و 700 اسیر از بیماری‌های خطرناک رنج می‌برند. در میان آنها 24 نفر مبتلا به سرطان‌های بدخیم و لاعلاج هستند.

همبستگی اسرای زندان النقب با اسیری که دو ماه از اعتصاب غذای او می‌گذرد

از طرف دیگر دفتر رسانه‌ای اسرای فلسطینی اعلام کرد که اسرای فلسطینی در زندان النقب در همبستگی با اسیر «کاید الفسفوس» که برای پنجاه و هشتمین روز متوالی در اعتصاب غذا به سر می‌برد، غذا نخوردند و وعده‌های غذایی خود را پس دادند.

«عبدالله الزغاری» مدیر اجرایی باشگاه اسرای فلسطینی بر ضررورت برگزاری تجمع مردمی با هدف حمایت و اعلام همبستگی با اسیر کاید الفسفوس تاکید کرد.

وی تاکید کرد، نبرد اسیر الفسفوس شاید ظاهرا یک نبرد فردی باشد اما درواقع نبردی با هدف مقابله با جنایتی است که صدها تن از فرزندان ملت ما را هدف قرار داده است. در سایه خطراتی که جان اسیر الفسفوس را تهدید می‌کند از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهیم قبل از اینکه دیر شود برای نجات او تلاش کنند. به ویژه اینکه اعتصاب غذای وی در شرایطی صورت گرفته که یک کابینه فاشیستی در عرصه قدرت رژیم اشغالگر قرار دارد که چند ماه قبل شهید «خضر عدنان» را ترور کرد.

الزغاری افزود، همه اطلاعات مربوط به پرونده اسیر کاید الفسفوس نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر روش سرکوب و انتقام‌جویی سیستماتیک علیه وی را پیش گرفته و به جای انتقال الفسفوس به بیمارستان، او را به یکی از سلول‌های زندان عسقلان منتقل کرده است. باید مسئله اسیر کاید الفسفوس تبدیل به مسئله ملی شود و یک استراتژی ملی با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی جهت مقابله با جنایت بازداشت اداری فلسطینیان که به شکل خطرناکی درحال تشدید است، اتخاذ گردد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات