۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۷۴۲۶۱۴

مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار می‌کنند

مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار می‌کنند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با سخنرانی آیت‌الله رئیسی برگزار و همچنین ملاقات‌هایی با مقامات نظام نیز در طول کنفرانس وحدت اسلامی صورت می‌گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در آستانه هفته وحدت، نشست خبری حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به مناسبت سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد. این کنفرانس با موضوع همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک در سالن همایش شهید ماموستا شیخ‌الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

شهریاری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اینکه در سال جاری به کمک دولت سیزدهم همکاری‌هایی بین کشورهای اسلامی شروع شده است، اظهار داشت: امیدواریم این همکاری تداوم پیدا کند چرا که تضمین‌کننده امنیت منطقه‌ای است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه گفت: همکاری با هم‌پیمانانان و پایبندی به عهد و پیمان، ۲ اصلی است که ما از قرآن اقتباس کردیم. ما بر عهد و پیمانی که با هم‌پیمانانمان می‌بندیم استوار هستیم. همچنین مقید هستیم که مطابق چهارچوب‌های آن به پیش برویم.

وی در ادامه افزود: پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در طول سال گذشته، امید و بارقه‌ای در دل همه مسلمانان جهان ایجاد کرده که کشورهای اسلامی می‌توانند به سمت تشکیل امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی پیش بروند. ما ارزش‌هایی را دنبال می‌کنیم که حمایت و تحکیم ارزش‌های خانواده را به دنبال دارد. ارزش‌هایی که در تقابل با ارزش‌های تفکر لیبرالیسم غربی است و انسان را موجودی فرهیخته و دارای کرامت معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: امروز برنامه‌ریزی شکل گرفته که در ۳ کشور هم‌جوار و هم‌پیمانمان بتوانیم کنفرانس‌های منطقه‌ای را در کشورهای اسلامی دنبال کنیم‌. این امر باعث می‌شود تعداد گسترده‌ای از فرهیختگان جهان در اندیشه وحدت و تقریب مشارکت داشته باشند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اذعان کرد: پیش از این در کنفرانس‌های وحدت توفیق این را نداشتیم که بیش از ۱۰ نفر از کشورهای مسلمان را دعوت کنیم. با به انجام رسیدن کنفرانس‌های منطقه‌ای در کشورهای اسلامی موفق خواهیم بود که حضور بالغ بر ۳۰۰ نفر از فرهیختگان آن کشور را در کنار ده‌ها نفر از فرهیختگان کشورهای همسایه آن کشور اسلامی در کنفرانس‌های منطقه‌ای تدارک ببینیم.

وی ضمن ذکر اینکه کنفرانس وحدت اسلامی در مرکز با اتفاق جدیدی روبرو شده، گفت: این اتفاق حضور مقامات درجه یک کشورهای اسلامی در این کنفرانس است‌. بقیه مناصب به کنفرانس‌های منطقه‌ای ارجاع داده می‌شوند. همین الآن بالغ بر هزاران نفر در کنفرانس منطقه‌ای وحدت حضور پیدا کرده‌اند.

شهریاری به شرح برنامه‌های سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی پرداخت گفت: سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به صورت حضوری از ۹ تا ۱۱ مهر و به صورت وبیناری از فردا آغاز به کار کرده و تا پایان هفته وحدت ادامه پیدا می‌کند. مراسم افتتاحیه آن نیز روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، برگزار می‌شود. همچنین ملاقات‌هایی با مقامات نظام جمهوری اسلامی نیز در طول کنفرانس وحدت اسلامی خواهیم داشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اعلام کرد: مهمانان ۱۱ مهرماه، مصادف با میلاد با سعادت حضرت محمد صل‌الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه‌السلام، با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: ما با فهرستی از بیش از ۳ هزار نفر از فرهیختگان کشور مواجه بودیم که تمایل به حضور در کنفرانس داشتند. اما ظرفیت‌ ما در سالن اجلاس و برخی از محدودیت‌های دیگر موجب شده که گزیده‌ای از این هزاران نفر را به عنوان مهمان در کنفرانس داشته باشیم و در خدمتشان باشیم. این مهمانان مشتمل بر شخصیت‌های فرهیخته فرهنگی شامل ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور جهان هستند.

شهریاری اعلام کرد: بخش وبیناری کنفرانس وحدت از فردا ساعت ۶:۳۰ به صورت پخش مستقیم از بسترهای شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌های منتسب به مجمع جهانی تقریب مذاهب کار خود را شروع خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به اتحادی که در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی کلید خورد، بیان کرد: امروز بالغ بر ۲۴۰ تن از برجستگان جهان اسلام را در ۱۶ وبینار که از فردا تا پایان روز سه‌شنبه پخش خواهد شد، میزبانی خواهیم کرد. ۱۲۰ نفر از سخنرانان خارجی و ۱۲۰ نفر از افراد داخلی، شامل نخبگان جهان اسلام، اعضای مجلس خبرگان، جامعه مدرسین حوزه علمیه و فرهیختگان علمی و فرهنگی از ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و حاکمیتی و مردم‌نهاد هستند.

وی در ادامه توضیح داد: ۲ نشست مهم نیز خواهیم داشت که یکی از آن‌ها هم‌اندیشی با فرهیختگان استانی در حوزه مسائل مذهبی و اشتراکاتی که ما بین اهل سنت و شیعه داریم است که از ۶۰ شهر کشورمان ائمه جمعه و مدیران ارشد در کنار ۲۲ نفر از بانوان فرهیخته حضور بهم می‌رسانند.

حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: علاوه بر آن، نشست هم‌اندیشی دیگری با مهمانان خارجی نیز خواهیم داشت که در آن جا بیانیه پایانی کنفرانس و همین طور نقطه نظراتی که هر کدام از این مهمانان خارجی دارند را بررسی خواهیم کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: یک نشست عمومی نیز در روز ۱۰ مهر که از صبح آغاز شده و تا ظهر ادامه خواهد داشت. این نشست فرصت مناسبی برای اینکه برگزیدگان از مهمانان داخلی و مهمانان خارجی بتوانند با حضور اصحاب رسانه نظرات خود را بیان کرده و ما با ثبت و ضبط این نظرات بتوانیم آینده همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک را دنبال کنیم، است.

وی افزود: بازدید از مراکز علمی و فناوری کشورمان از جمله برنامه‌هایی است که برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده است. رونمایی از ۱۵ کتاب جدید پژوهشکده تقریب مذاهب در حوزه جریان‌شناسی مذهبی کشورهای اسلامی، وحدت و تقریب و مبانی و بررسی‌های تاریخی و راهکارهای آن و ... را خواهیم داشت که با حضور ریاست جمهوری رونمایی خواهد شد.

شهریاری در پایان اعلام کرد: با کمک اعضای هیأت علمی توفیق داشتیم که بالغ بر ۲۰۵ مقاله از ۲۰ کشور دنیا دریافت کنیم که ۱۵۴ مقاله به زبان فارسی، ۳۰ مقاله به زبان عربی، ۱۵ مقاله به زبان انگلیسی، ۴ مقاله به زبان ترکی و ... از جمله آن‌ها است.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات