۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۴۲۷۰۸

از قهر تا آشتی اصلاحات؛ رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟

از قهر تا آشتی اصلاحات؛ رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟
یازدهم اسفند روزی است که نمایندگان دو جریان اصلی کشور را به تکاپو می‌اندازد تا برای دوازدهمین بار جهت تسخیر صندلی‌های بهارستان با هم رقابت کنند.

هنوز پنج ماه تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس باقی مانده است و از همین روزهاست که دو جریان اصلی کشور باید خود را برای این کارزار آماده کنند، برنامه‌های خود را ارائه دهند و مردم را به روی آوری به جریان متبوع خود تشویق کنند.

جریان اصولگرا که مانند ادوار گذشته با تمام قوا برای حضور در میدان رقابت آماده شده و مردم را نیز به حضور در انتخابات تشویق خواهد کرد، اما جریان مقابل چطور؟ آیا اصلاح طلبان ر انتخابات شرکت خواهند کرد یا مدعی کنار کشیدن از انتخابات خواهند شد؟  

موضوعی که برای پاسخ به آن به شخصیت‌های این جریان رجوع کردیم.

از ترس مرگ خودکشی نخواهیم کرد

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در این باره گفته است: اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند اصلا به اصلاح‌طلبان  نمی‌چسبد، چرا که آن‌ها راهی جز انتخابات برای حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان نمی‌بینند. اصلاح‌طلبان  اکنون به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک قسمتی که اکثریت هستند یعنی ۲۵ حزب و در بیانیه‌ای اعلام کردند که هیچ توصیه‌ای برای حضور یا عدم حضور در انتخابات برای کاندیدا‌ها ندارند. از سویی ۵ حزب هم از جمله احزاب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، مردم سالاری، ندای ایرانیان و حزب کار و خانه کارگر به کاندیداهایشان اعلام کردند که هرکس در خودش می‌بیند برای حضور در انتخابات آمادگی دارد، شرکت کند. یعنی این ۵ حزب توصیه‌ای نکردند، ولی پیشنهاد دادند اگر کسی در خود آمادگی کاندیداتوری می‌بیند حضور یابد.

حزب اصلاح طلب

اگرچه وزیر تعاون دولت اصلاحات گفته است که این ۲۵ حزب توصیه‌ای برای شرکت و یا عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات نداشته‌اند با این حال سعید نور محمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفته است که در فضای کلی در جبهه اصلاحات اقبال چندانی نسبت به انتخابات وجود ندارد، اما طیف اقلیتی هم در این جبهه حضور دارند که نسبت به این رویکرد انتقاد دارند. منظورم انتقاد نسبت به بستن پرونده انتخابات از اکنون است. این دیدگاه متعلق به جریانی است که در جبهه اصلاحات اقلیت محسوب می‌شود و حزب ندا نیز جز آنهاست. این گروه معتقدند که ما پرونده انتخابات را از همین الان نباید ببیندیم و از ترس مرگ خودکشی کنیم، بلکه باید برای تغییر فضا تلاش کنیم.

تحول از نظر اصلاح طلبان چه مفهومی دارد؟

خب پس تا اینجا گفته شد که اکثریت اصلاحات حاضر به شرکت در انتخابات نیستند، ولی اقلیتی هم در میان این جریان حاضر هستند که معتقدند برای شرکت در انتخابات ابتدا باید تحولی در ساختار سیاسی کشور ایجاد شو و در توضیح این تحول نیز شهاب الدین طباطبایی عضو دیگر ندای ایرانیان اینگونه گفته است: باید با جوانان حرف زد. عملکرد مجلس یکی از موضوعاتی است که باعث کاهش مشارکت مردم می‌شود. معتقد هستم اصلاح ساختار‌ها در حالی موثر است که اتفاقات خوبی برای مردم پیش آید. باید بترسیم از روزی که مردم ما بی تفاوت شوند از شرایط و امیدوارم این اتفاق هیچ‌گاه پیش نیاید.

عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در این زمینه گفته است گفتمان اصلاحات می‌تواند حول ۲ محور شکل بگیرد: اول بحث توسعه زندگی فردی و اجتماعی مردم و دوم دست‌برداشتن از بلندپروازی‌های بی‌خود است.

انتخابات ریاست جمهوری

اگر اصلاح طلبان چهره‌ای شاخص در انتخابات داشته باشند؛ شاید...

اگرچه عده‌ای از اصلاح طلبان هستند که معتقدند باید تحول در کشور ایجاد شود تا در انتخابات شرکت کنند و برخی نیز شرکت در انتخابات را کتمان می‌کنند، اما برخی دیگر از اعضای همین جریان معتقدند اگر جریان متبوعشان کاندیدای شاخصی در انتخابات داشته باشد احتمالا تغییر رویکرد خواهند داد، برای مثال محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته  پیش‌بینی می‌کنم این انتخابات هم مثل انتخابات دور گذشته شود؛ یعنی اصلاح‌طلب‌ها با عنوان مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات با این حال و هوایی که نشان داده می‌شود، رسما کاندیدا برای همه کرسی‌های کشور نخواهند داشت، به جز همین ۵ حزب از اصلاح‌طلبان، این‌ها هم دور گذشته به صحنه آمدند، اما موفق به حضور در مجلس نشدند.

اصلاح طلبان

کمال الدین پیرموذن دیگر فعال اصلاح طلب نیز گفته است که اصلاحات با ژنرال‌های خود وارد انتخابات خواهد شد و تنها مخالفان مشارکت در انتخابات جریان «اتحاد ملتی»‌ها هستند. دبیر کل اتحاد ملت هم به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب شده است. از طرفی دیگر محمدعلی وکیلی معتقد است لیست نزدیک به اصلاح طلبان می‌تواند به سرلیستی جهانگیری و با عضویت وزرایی از دولت روحانی شکل بگیرد و وارد رقابت در زمین انتخابات شود.

 کواکبیان هم پیشتر مهر تاییدی بر این مدعا زده و گفته بود که جبهه اصلاحات شامل طیف‌های مختلف هست، یک عده می‌گویند ما تحت هر شرایطی در انتخابات باید شرکت کنیم، یک عده هم معتقدند انتخابات دیگر مهم نیست و از حالت رقابتی خارج شده و به آن اعتقاد ندارند، ما در حزب مردم سالاری هیچ کدام از این دو دیدگاه را نه تایید می‌کنیم و نه رد، ما می‌گوییم؛ اگر در انتخابات افرادی از ما حضور داشته باشند و تایید صلاحیت بشوند، حضور پر رنگ خواهیم داشت و لیست هم می‌دهیم، اما اگر چنین نباشد در حد لیست دادن و این مدل کار‌ها فعالیت نخواهیم داشت.

اگرچه به نقل از خود شخصیت‌های جریان اصلاح طلب تکلیف حضور و یا عدم حضور این جریان در انتخابات هنوز روشن نشده است، اما شاید بد نباشد که نگاهی نیز به دیدگاه حداد عادل درباره رویکرد این جریان داشته باشیم که معتقد بود: «جریان اصلح طلب اگرچه ناز می‌کند، اما در نهایت در انتخابات شرکت خواهد کرد...»

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات