۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۴۲۸۲۸
آیت‌الله حسینی خراسانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

وحدت؛ راهکاری هوشمندانه برای شکست توطئه‌های دشمن

وحدت؛ راهکاری هوشمندانه برای شکست توطئه‌های دشمن
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه توجه به وحدت باید ملاک زندگی اجتماعی امت اسلامی باشد، تصریح کرد: امید دشمنان به تفرقه بین مسلمانان است که می‌توان با وحدت توطئه آنها را خنثی کرد.

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد منقض اختلاف و تفرقه بشریت و میلاد رئیس مذهب تشیع و آموزگار دعوت به همگرایی اسلامی، اظهار داشت: در آیات، روایات و سلوک ائمه معصومین (ع) و علمای امامیه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، علامه حلی، خواجه نصیر الدین طوسی، سید بن طاووس و بسیاری دیگر از بزرگان دین، تا آیت‌الله العظمی بروجردی، امام خمینی (ره) و فقها و مراجع معاصر بر همگرایی، الفت و حسن معاشرت میان مسلمین به عنوان راهبرد و سیاست مهم دینی تأکید شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: بنابراین الفت، جماعت و همگرایی میان مسلمانان با مذاهب مختلف یک ضرورت است؛ فرقت، نفرت، تنازع، پراکندگی و اختلاف و واگرایی بین مسلمانان یک بلای بزرگ اجتماعی و مصیبتی بزرگ است؛ تمام خیر، رحمت، عزت و پیشرفت‌ها در سایه الفت و وحدت امت است؛ در مقاطعی فرقت و نفرت و واگرایی بین مسلمین از مهمترین عوامل عقب ماندگی و ضعف امت اسلامی و اتحاد عامل پیروزی بوده است.

وی تصریح کرد: اختلاف در عقاید، احکام و فروع فقهی، یک واقعیت انکار ناپذیر است؛ نادیده گرفتن اختلاف فکری، اعتقادی، فرعی و فقهی، ممکن، مطلوب و واقعی نیست؛ اما می‌شود با اختلاف تفکر و اندیشه اهل گفت‌وگو، تفاهم و همگرایی بود؛ شیخ مفید، علمدار دفاع از جریان آسمانی غدیر خم و قهرمان دفاع از ولایت و وصایت و از مخالفان سرسخت سقیفه است اما با منکران غدیر و طرفداران سقیفه، روابطی منصفانه و منطقی داشته و بسیاری از افراد سرشناس و علمای تراز اول اهل سنت برای شیخ مفید احترام قائل هستند.

آیت‌الله حسینی خراسانی الزام مسلمانان به «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» در تعامل با یکدیگر را خواستار شد و ادامه داد: این آیه باید ملاک زندگی اجتماعی امت اسلامی باشد؛ حبل الله قرآن کریم، رسول الله، عترت ایشان، کعبه و اصل اسلام است.

عضو فقهای شورای نگهبان درباره شخصیت‌های وحدت بخش جهان اسلام گفت: امروز بسیاری از متفکران و عالمان با انصاف اهل سنت به بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصر الله افتخار می‌کنند؛ این در حالی است که کماکان به یکی از مذاهب شناخته شده اهل سنت اعتقاد دارند.

وی گفت: مهمترین نقطه امید دشمنان اسلام، ایجاد تفرقه و درگیری بین مسلمانان است؛ بنابراین مسلمانان باید هوشمندانه با تحکیم وحدت اسلامی، دشمن را ناامید کنند؛ این واقعیتی است که اگر امت اسلامی و سران و رؤسای ممالک و امت‌های اسلامی با قاطعیت حول حبل الله، یعنی قرآن، اسلام، رسول الله و عترت طاهرین او مجتمع می‌شدند، به قطع وضعیت دنیای اسلام، کشورها و امت‌های اسلامی بسیار بهتر خواهد شد.

آیت‌الله حسینی خراسانی با انتقاد از اینکه تفرقه بین مسلمانان باعث شد تا مدت زمان طولانی صهیونیست‌ها به عنوان گروهکی بدون اصالت و ریشه بر آنان مسلط شوند ابراز داشت: در آن زمان هیچ یک از سران کشورهای اسلامی جرأت عرض اندام در برابر اسرائیل نداشت؛ وضعیت به برکت جمهوری اسلامی و امام خمینی (ره) دگرگون شد.

عضو فقهای شورای نگهبان ارتقای بیشتر وحدت اسلامی و هم‌گرایی، الفت و اتحاد بیشتر بین امت اسلامی را خواستار شد و افزود: با همین اتحاد فعلی هم اسرائیل رو به ضعف، زوال و افول گذاشته است؛ امروز اسرائیل قدرت خیال انگیز گذشته نیست و هیمنه آن در بین مسلمانان ریخته است؛ زمانی عده‌ای حتی از فکر مقابله با اسرائیل هم وحشت داشتند اما امروز در مقابل آمریکا هم ایستاده‌ایم.

وی همگرایی و اتحاد میان امت اسلامی را دارای خیر و برکت زیادی توصیف کرد و گفت: امیدواریم به برکت این هفته و بیداری امت اسلامی در سراسر جهان و قوت یافتن جبهه مقاومت به برکت نظام جمهوری اسلامی، این حقیقت روز به روز پر رنگ‌تر از قوی‌تر باشد و در نتیجه دشمنان اسلام و امت اسلامی رو به زوال و نابودی بیاورند.

آیت‌الله حسینی خراسانی در پایان با اشاره به توصیه قرآنی «لا تنازعوا» تصریح کرد: ما نزاع و کشمکش را ممنوع می‌دانیم اما از مناظره، مباحثه، مذاکره، بحث و گفت‌وگو در حوزه عقاید، احکام، فروع و فقه، ممنوع نیستیم؛ با رعایت ادب به سیره سلف صالح خود توجه داریم؛ آن‌ها در معاشرت و سلوک اجتماعی اهل همگرایی، احترام، انصاف، منطق و تکریم بودند اما در حوزه مسائل علمی، فکری و اعتقادی مناظره به دور از تنش، تنازع، کشمکش، مشاجره و درگیری مطلوب است.

ارسال نظرات