۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۴۲۸۷۸
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

فلسطین از ریشه‌دارترین مسائل انقلاب است/ لزوم تشکیل اتحادیه حقوقی محور مقاومت

فلسطین از ریشه‌دارترین مسائل انقلاب است/ لزوم تشکیل اتحادیه حقوقی محور مقاومت
نماینده خبرگان با بیان اینکه مسئله فلسطین یکی از ریشه‌دارترین و اصلی ترین مسائل انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: در برابر صهیونیسم، راهبرد ما باید تولید قدرت اجتماعی، انسجام بخشی بین ملت‌ها و مقاومت بین‌المللی باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار با سید مجتبی ابطحی دبیر کل کنفراس بین المللی حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی وهیات همراه، اظهار کرد: مسئله فلسطین یکی از ریشه‌دارترین و اصلی ترین مسائل انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: با آزادی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی، تحولاتی بنیادین به بزرگی انقلاب اسلامی در نظام روابط بین الملل ایجاد می‌کند و جهان را یک گام بزرگ به ظهور نزدیک میکند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه مسئله فلسطین از آغاز تا کنون مراحلی پشت سر گذاشت، گفت: مرحله اول آماده سازی برای اشغال فلسطین است که از سال ۱۹۱۷ شروع شد؛ انگلیس زمینه اشغال را آماده کرد و ۳۰ سال بعد رسماً فلسطین اشغال شد. طولانی شدن این مدت به منظور آماده سازی یک ارتش بود تا با فلسطینی‌ها و کشورهای عربی ‌و اسلامی مواجه شود.

وی افزود: مرحله دوم مقاومت‌های چریکی به نام اسلام بود که پیش زمینه آن برگزاری کنفرانس قدس با مشارکت شیخ محمدحسین کاشف الغطا از علمای شیعه بود؛ سپس سازمان آزادی بخش فلسطین (الفتح) شکل گرفت و گام دیپلماتیک مهمی برای مشروعیت دادن به مقاومت بود.

اندیشه‌های ناسیونالیستی نتیجه نداد

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره سازمان فتح، عنوان کرد: فتح با ایدئولوژی ناسیونالیستی و با تاثیرگرفتن از اندیشه‌های کمونیستی مبارزات را شروع کرد اما به انحراف کشیده شد و نتیجه‌ای نگرفت؛ اندیشه‌های ناسیونالیستی در فلسطین و کشورهای عربی نتیجه نداد و منجر به ناامیدی شد؛ یأسی که خود را در پیمان کمپ دیوید نشان داد.

وی افزود: یکی از راهبردهای اصلی اشغال گران از آغاز این بود که کار به جایی برسد که کشورهای عربی از شکست اسرائیل مایوس شوند و بگویند چاره‌ای جز کنار آمدن با اسرائیل نیست؛نقطه یأس، به معنی نقطه ثبات و امنیت پایدار اسرائیل است.

آیت الله کعبی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی، یأس اتفاق افتاد و اسرائیل به سمت تحقق شعار خطرناک از نیل تا فرات پیش رفت؛ آنها به نام صلح دنبال تسلیم کشورهای اسلامی بودند.

وی با اشاره به آرمان فلسطین در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از ۱۹۱۷ با صدور بیانیه بالفور توسط انگلیس برای مقدمه سازی تاسیس اسرائیل تا سال ۱۹۷۹ و انقلاب اسلامی، ۶۲ سال بی نتیجه گذشت و منجر به یأس شد؛ اولین چیزی که به ذهن انقلابیون ۵۷ می آمد این بود که باید بعد از استقرار ایران به فکر فلسطین باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب باعث شکل‌گیری مرحله سومی در تاریخ مقاومت فلسطین شد، گفت: با تغییر رویکرد ایدئولوژی ناسیونالیستی به ایدئولوژی اسلامی و با الهام از انقلاب اسلامی ایران، نور امید در دلها برای آزادی قدس زنده شد.

اولین شکست ذلیلانه اسرائیل

وی افزود: از اول دهه ۹۰ میلادی تا سال ۲۰۰۰ اوج صدور فرهنگ دفاع مقدس به عنوان یک الگو برای مقابله با رژیم صهیونسیتی بود؛ حزب الله به یک قدرت تاثیرگذار با ایدئولوژی اسلامی تبدیل شد به طوری که راهی جز فرار از لبنان نداشت و به شکل معجزه آسایی جنوب لبنان آزاد شد؛ اولین گام بزرگ برای تبدیل قدرت دفاعی و بازدارنده به قدرت هجومی و پیروزی بخش آغاز شد و اسرائیل به طور به سابقه ای ذلیلانه شکست خورد.

آیت الله کعبی عنوان کرد: در دهه سوم فلسطینی‌ها از حزب الله الگو گرفتند و خود را به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک تر کردند و ارتباطات بیشتر شد تا آنکه نوار غزه هم آزاد شد؛ فلسطینی‌ها روش‌های مبارزاتی، تونل سازی، سنگر سازی و... را آموختند و سنگ‌ها به راکت‌هایی تبدیل شدند که خودشان می‌سازند و بر سر تل آویو خالی می‌کنند.

تبدیل مقاومت اسلامی به یک بلوک قدرتمند جهانی

وی دهه چهارم انقلاب را دهه مسلح کردن کرانه باختری و مقاومت مسلحانه در آن دانست و بیان کرد: این را اسرائیل در خواب هم نمی‌دید؛ در دهه چهارم انقلاب، رژیم صهیونسیتی بیکار ننشست و برای آنکه ورق را برگردانند داعش به وجود آمد و ۷ تریلیون دلار برای آن هزینه کردند اما بازهم شکست سنگینی خوردند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: پس از شکست دادن داعش، جبهه مقاومت اسلامی به یک بلوک قدرتمند منطقه‌ای و جهان در مقابل نظام سلطه و رژیم صهیونسیتی تبدیل شد.

وی افزود: معتقدم رژیم صهیونسیتی از داخل دچار فروپاشی می‌شود و روند تحولات سرزمین‌های اشغالی بسیار سریع است به طوری که باید خود را برای دوران پس از آزادی قدس آماده کنیم؛راهبرد ما باید تقویت مقاومت بین المللی باشد که به معنی مقاومت فرهنگی و تولید قدرت نرم دربرابر جنگ نرم دشمن، تولید قدرت اجتماعی و انسجام بخشی امت اسلامی است.

اتحادیه حقوقی محور مقاومت تشکیل شود

آیت الله کعبی با اشاره به مقاومت اقتصادی، تصریح کرد: باید به فکر بازار مشترک اسلامی و صندوق بین المللی فلسطین برای عمران، بازسازی و کمک به مقاومت فلسطین باشیم.

وی افزود: برای مقاومت امنیتی نیز باید جلوی نفوذ ، انحراف، فساد و سستی را بگیریم که یکی از آنها مسئله عادی سازی روابط است؛ در مقاومت سیاسی نیز باید در عرصه دیپلماتیک به سمت تشکیل اتحادیه حقوقی محور مقاومت اسلامی برویم تا با ادبیات حقوقی از منافع فلسطین و محور مقاومت در جهان دفاع کنیم.

سپاه مشترک برای آزادی فلسطین

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان عنوان کرد: در مقاومت نظامی باید مقابل تهدیدهای روزافزون رژیم صهیونسیتی، قدرت بازدارندگی بالایی ایجاد کنیم که بسیار حائز اهمیت است؛ مقاومت بین المللی را باید به‌روز و بانشاط کرد و سپاه مشترکی برای آزادی فلسطین تشکیل شود.

وی گفت: اگر امادگی جهانی در دهه پنجم انقلاب اسلامی ایجاد کنیم لحظه رویارویی بزرگ با مشارکت همه محور مقاومت اتفاق خواهد افتاد و در مقیاس بین المللی با نابودی این غده سرطانی به یاری خدا شاهد طلوع خورشید تابناک ولایت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) خواهیم بود.

آیت الله کعبی در پایان با تاکید بر خودسازی و اخلاص، عنوان کرد: مقاومت را باید از درون خودمان شروع کنیم و کسانی می‌توانند در مقاومت بین المللی مشارکت کنند که از نظر معرفتی خودساخته باشند.

ارسال نظرات