۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۷۴۲۸۹۲

آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد

آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد
آیین افتتاحیه دروس آموزشی و پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار با حضور طلاب و فضلای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی ائمه اطهار صبح امروز در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

در این مراسم با حضور اساتید، طلاب و فضلا مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام شرکت داشتند.

آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «من طَلَبَ اَلْعِلْمَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلاَّ اِزْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلاًّ وَ لِلنَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً...» ابراز کرد: گاهی ممکن است که کسی شیفته علم آموزی باشد؛ اما برای خدا علم نیاموزد؛ اگر چنین باشد نمی توان بر پایه آن علم، بناهای استواری بنیان کرد؛ مگر این که طلب علم تنها به قصد«الله» باشد؛ چراکه اگر چنین نباشد این افراد حتی از خداوند نیز ترسی نخواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به امیدها و انتظارها از حوزه های علمیه افزود: تاسیس حوزه های علمیه از زمان رسول گرامی اسلام بوده است و از آن روز تا الان حوزه های علمیه دارای وجودی مبارک، پرثمر و با نتایج های بسیاری است و توانسته است در عرصه های مختلف، اقدامات قابل توجهی داشته است.

آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی ائمه اطهار برگزار شد

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه ما سه کارکرد عمده داشته‌اند بیان داشت: یکی از کارکردهای عمده حوزه‌های علمیه ارائه اسلام ناب محمدی و اسلام بدون انحراف است و تا زمانی که حوزه‌های علمیه برطبق قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) عمل کرده و طلاب ارزشمندی را تربیت کنند، ثابت و استوار مانده و تا آخر در مسیر حق و راه راست قدم خواهند برداشت.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: بسیاری از لغزش‌ها و انحرافاتی که در طول تاریخ افتاده، عمدتاً به خاطر دوری افراد از خط ومشی اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده است؛ وقتی مسائل غیر حوزوی را به نام حوزه داخل حوزه کنیم این انحرافات شکل خواهد گرفت.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علمیه فعال و پرثمر را حوزه علمیه‌ای دانست که متناسب با مشکلات و فضای های روز جامعه، برنامه‌ریزی های متناسب را در مباحث روز جامعه داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری دومین کارکرد حوزه‌های علمیه را مرزبانی آنان از اعتقادات دانسته و خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه علاوه بر این که مرزبان‌های اعتقادی و علمی جامع اسلامی هستند، امروز نیز روحانیت علاوه بر حفظ مرزهای اعتقادی، محافظ مرزهای امنیتی نیز هستند و این یک افتخاری برای حوزه های علمیه می باشد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری سومین کارکرد عمده حوزه‌های علمیه را تربیت نفوس عنوان کرد و سیره علمای بزرگی همچون آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس را خاطرنشان کرد و افزود: آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس فردی را بر منبر نشانده و درخواست می‌کرد تا او را موعظه کند.

آیت الله بوشهری در پایان از طلاب و فضلای حوزه درخواست کرد تا همیشه تربیت نفوس را در کنار علم آموزی و تحصیل در نظر داشته باشند و به صورت مستمر در عرصه تربیت نفس تلاش و کوشش کنند.

آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی ائمه اطهار برگزار شد
حجت‌الاسلام فاضل کاشانی مدیر مجتمع مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: قطعاً در مجموعه های بزرگ، موفقیت ها حاصل زحمات و تلاش های افراد بسیاری است و همه طلاب و فضلای و اساتید و مسئولان مرکز فقهی در موفقیت های این مرکز سهیم هستند.

وی افزود: بعد از تلاش های بسیار توانستیم عنوان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را به مرکز آموزشی و پژوهشی تبدیل کرده و در شورای عالی تصویب کنیم؛ اما هنوز ابلاغ آن به دست ما نرسیده است.

حجت الاسلام کاشانی بیان داشت: در سال تحصیلی امسال بیش از 1000 نفر متقاضی ورود به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بودند که از بین این مقدار تعداد ۱۱۰ نفر را پذیرش کردیم.

 مدیر مجتمع مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ابراز کرد: تعداد محققین و پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار ۱۰۱ نفر و تعداد گروه علمی ۹ عدد می باشد و ما توانستیم ۲۳ نشست در کل پژوهش، داشته باشیم و همچنین بیش از ۴۰۰ کتاب و ۲۰ مقاله چاپ و منتشر کنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از ممتازین پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تجلیل شد.

ارسال نظرات