۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۴۲۹۲۷
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان:

حماسه اردهال یک اتفاق عظیم فراملی و جهانی در عالم تشیع است

حماسه اردهال یک اتفاق عظیم فراملی و جهانی در عالم تشیع است
اصفهان – حجت الاسلام صدیقی گفت: حماسه اردهال یک اتفاق عظیم فرا ملی و جهانی در جهان تشیع است و این حماسه متعلق به یک شخص نیست، بلکه میراث نهضت عاشورا برای بشریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام ماشاءالله صدیقی دوشنبه شب در نشست شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی سلطان علی بن باقر (ع) با اشاره به برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان گفت: حماسه اردهال یک اتفاق عظیم فرا ملی و جهانی در جهان تشیع است که باید بیشتر مورد توجه دوستداران و مریدان اهل بیت (ع) قرار گیرد و به ابعاد مختلف این رخداد پرداخته شود.

وی افزود: حماسه اردهال متعلق به یک شخص نیست، بلکه میراث نهضت عاشورا، برای انسانیت و سرلوحه زندگی بشریت است که این رخداد عاشورایی به تاریخ قمری در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری در اردهال کاشان اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام صدیقی با اشاره به این که واقعه اردهال به واسطه عظمت و شباهت خود با نهضت عاشورا از مرز‌ها گذشته و محبوبیت جهانی پیدا کرده است، افزود: یک حماسه زمانی جهانی می‌شود که همه اندیشمندان و عقلای عالم به ماهیت آن حماسه عشق بورزند و حماسه سازان آن را تحسین کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با سفارش به توجه به ابعاد مختلف این حماسه عاشورایی، گفت: لازمه جهانی شدن یک واقعه در گرو کُرنش نشان دادن در مقابل آن حرکت حماسی است، از این رو تا ابد از آن بزرگان و یاوران آن‌ها به احترام یاد خواهد شد.

نویسنده کتاب ترکیب بند اردهال، حماسه خاوه اردهال را یک حماسه عقلانی دانست و افزود: این حماسه در اعماق جان عقلا و آزادگان عالم نفوذ کرده و توجه عام و خاص را به خود جلب کرده است.

حجت الاسلام صدیقی با اشاره به این که آستان مقدس مشهد اردهال کاشان به یک پایگاه معرفتی برای اهل ایمان و تقوا تبدیل شده است، گفت: ۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت علی ابن باقر علیه‌السلام به تاریخ قمری روز اتفاق بزرگ‌ترین حماسه تاریخ بعد از عاشورا است و برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان نیز خود در پاسداشت آن حادثه عظیم است.

وی افزود: حضرت سلطان علی بن امام باقر (ع) گوهر ناشناخته‌ای است که در منطقه خونین اردهال کاشان، چون خورشیدی فروزان، جلابخش قلوب عاشقان و ارادتمندان به ولایت شده است.

نویسنده کتاب مقتدای فین در ادامه با اشاره به این که شخصیت عرفانی آن بزرگوار معرفت دل‌های اهل سلوک را به خود متوجه کرده است، گفت: حضرت سلطان علی بن امام باقر (ع) شهید والا مقامی است که همراه با یاران با وفای خود در این منطقه به وصال حق راه یافتند و مدال افتخاری برای دعوت کنندگان خود از منطقه فین به یادگار گذاشتند.

شایان ذکر است، آیین سنتی مذهبی قالیشویان با حضور خانواده معظم شهدا و مسؤولان لشگری و کشوری روز جمعه ۱۴ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۲ در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات