۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۴۳۰۸۳

رونمایی از دانشنامه فقه اهل بیت در مجمع نمایندگان طلاب

رونمایی از دانشنامه فقه اهل بیت در مجمع نمایندگان طلاب
مراسم رونمایی از کتاب دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام به همت مجمع نمایندگان طلاب با حضور مؤلف، نمایندگان مجمع طلاب، اساتید و طلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام امروز پنجشنبه 13 مهرماه 1402 در ساختمان مجمع نمایندگان طلاب با حضور مؤلف، نمایندگان طلاب، اساتید و طلاب برگزار شد.

از دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدتقی راشدی خوانساری، اظهار داشت: قریب به 35 سال است که مشغول به تحقیقات در موضوع فقه هستم و خدمت به انقلاب را در شکوفایی استعداد خود در زمینه کاربردی‌کردن فقه یافتم و تلاش کردم که فقه را از حالت سنتی خارج و به‌صورت کاربردی درآورم.

مؤلف دانشنامه فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام در ادامه ابراز داشت: ورود در این عرصه البته سختی‌های بسیاری به همراه داشت و به‌تنهایی در این مسیر قدم برداشتم که بحمدالله توانستم در مدت 10 سال، 12 جلد کتاب بنویسم.

حجت‌الاسلام راشدی خوانساری با اشاره به امتیازاتی که کتاب دارد، گفت: دانشنامه‌ای که بنده به رشته تحریر درآوردم، افزون بر اینکه به فارسی ساده نوشته شده تا غیرطلاب هم آن را بتوانند استفاده کنند، موضوعات مورد نیاز حکومت را نیز در آن بررسی کرده‌ام تا کاربردی باشد.

از دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد

حجت‌الاسلام عمادی معاون پژوهشی بنیاد اسراء نیز در این مراسم به روایتی از امام کاظم علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: «تَفقَّهُوا فی دِینِ اللّه فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ، و تَمامُ العِبادَةِ، و السَّببُ إلَی المَنازِلِ الرَّفیعَةِ و الرُّتَبِ الجَلیلَةِ فی الدِّینِ و الدنیا، و فَضلُ الفَقیهِ علَی العابِدِ کَفَضلِ الشَّمسِ علَی الکواککبِ، و مَن لم یَتَفَقَّهْ فی دِینِهِ لم یَرضَ اللّه ُ لَهُ عَمَلاً، در دین خدا فقیه و دانا شوید؛ زیرا فقه کلید بصیرت است و مایه کمال عبادت و وسیله رسیدن به مقامات بلند و مراتب عالی دینی و دنیایی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برتری فقیه بر عابد، همچون برتری خورشید است بر ستارگان و هر که در دین خود دانا و فقیه نشود، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد».

معاون پژوهشی بنیاد اسراء ضمن تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام راشدی خوانساری، نویسنده کتاب دانشنامه فقه اهل‌بیت (ع)، ابراز داشت: آغاز دین شریف اسلام با واژه «اقْرَأْ» و تکریم از علم است و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا / و بگو: «پروردگارا! علم مرا افزون کن!».

حجت‌الاسلام عمادی در ادامه اظهار داشت: بنده تورقی از کتاب دانشنامه فقه اهل‌بیت (ع) حجت‌الاسلام راشدی خوانساری داشتم و با بررسی برخی واژه‌های آن و مقایسه آنها با سایر کتب، شاهد عمق علمی مطالب در این کتاب شدم که جای تشکر دارد.

از دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی مهر رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در این مراسم اظهار داشت: حجت‌الاسلام راشدی خوانساری به‌عنوان رزمنده دیروز دفاع مقدس و مرزبان امروز علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام کتابی را با عنوان دانشنامه فقه اهل‌بیت (ع) نوشته‌اند که جای تقدیر و تبریک دارد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به چفیه‌ای که برای رونمایی بروی کتاب‌های فقهی بود، ابراز کرد: کسانی که به دنبال سکولار کردن حوزه هستند، این آرزو را به گور خواهند برد که به اهداف خود دست پیدا کنند؛ تا زمانی که فرزندان روح‌الله و عاشقان ولایت در حوزه علمیه هستند، نخواهند گذاشت که حوزه سکولار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی مهر در ادامه اظهار داشت: در دیداری که با حضرت آیت‌الله نوری همدانی داشته‌ایم، ایشان بیان کردند که مجمع نمایندگان طلاب وظیفه دارد چهره‌های فرهیخته را به جامعه علمی کشور معرفی کند؛ در همین راستای ما این برنامه را تدارک دیده و ان‌شاءالله این مسیر را در مجمع نمایندگان طلاب ادامه پیدا می‌کند.

از دانشنامه فقه اهل بیت علیهم السلام رونمایی شد

 گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب دانشنامه فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام با حضور حجت‌الاسلام راشدی خوانساری، حجت‌الاسلام عمادی و حجت‌الاسلام و المسلمین رضوی مهر در حضور اساتید و طلاب رونمایی شد.

ارسال نظرات