۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۴۳۱۱۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

در نگاه آیت الله ناصری تهذیب نفس پیش نیاز اتصال قلب به امام زمان است

در نگاه آیت الله ناصری تهذیب نفس پیش نیاز اتصال قلب به امام زمان است
حجت الاسلام علیزاده پیش نیاز اتصال قلب به امام زمان در نگاه آیت الله ناصری را تهذیب نفس معرفی کرد و پس از آن همراهی با ولی امر در سیر الی الله را مرحله دوم دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی علیزاده عضو هیأت علمی و مسؤول قطب اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش سالک الی الله که ویژه تبیین اندیشه آیت الله ناصری در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، اظهار داشت: «اخلاق انتظار و سلوک موالیانه با تأکید بر اندیشه ها و حیات آیت الله ناصری» عنوان مقاله ای است که به این همایش ارسال کردم.

وی با اشاره به بیان علامه طباطبایی اظهار داشت: علامه طباطبایی در کتاب مکتب اسلامی از هانری کربن در خصوص ولایت در ادیان و اندیشه های مختلف نقل می کند که یهود در موسی متوقف شدند و اهل تسنن نیز پس از نبی متوقف شدند اما تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی میان خلق و خدا را همیشه زنده و پابرجا می داند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: در اخلاق هنجاری سؤال می شود معیار کلی درستی یا نادرستی اعمال چیست؟ اگر نظریه ای ارائه بشود که از اصول دین دور و جدا باشد مورد تأیید دین نیست؛ اگر در اصول دین شیعیان امامت به عنوان اصل سوم تعیین می شود باید در اخلاق نیز جاری باشد و به نظر می رسد که نظریه هنجاری شیعی در دو سطح قرب الی الله و رضایت ولی حق مطرح شود.

وی در ادامه اظهار داشت: فاصله بین عالم وجوب و امکان در ادیان ابراهیمی پر نشده باقی مانده است و تشیع با نظریه امامت توانسته است این فضا را پر کند زیرا ولایت باطن نبوت است و روح نبوت در ولایت جریان دارد؛ یک فرد چند گونه می تواند با امام ارتباط بگیرد که در مرحله اول با خودسازی به این صورت که فرد بتواند خود را به مقام نورانی حضرت نزدیک کند و دل او به امام متصل شود.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به روایتی از اصول کافی اتصال مؤمنین به امام را سبب افزایش نورانیت قلب مؤمنان دانست و افزود: در بیانات آیت الله ناصری اصل سنخیت مطرح می شود به این صورت که اگر شیعه بخواهد به حضرت متصل شود باید از جنس او شود و دو فردی که از سنخ هم نباشند نمی توانند ارتباط وجود پیدا کنند؛ اگر روح و قلب ما تاریک باشد و به رذائل آلوده باشد نمی توان با امام ارتباط پیدا کرد بلکه باید با تخلیه رذائل از ظلمت فاصله گرفت.

این استاد حوزه علمیه با بیان تأکیدات آیت الله ناصری در خصوص مهدویت، اظهار داشت: در نگاه آن مرحوم پیش نیاز اتصال قلب به امام زمان تهذیب نفس و در مرحله دوم همراهی با ولی امر در سیر الی الله است؛ سلوک و سیر الی الله بدون یک ضمانت بیش از آنکه مقرب است ممکن است ضرربار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معرفت امام انسان را از رذایل میز می دهد و در مرحله دوم میل انسان را به سمت ولی خدا برده که در مرحله سوم اراده انسان است به این صورت چیزی که امام زمان را راضی می کند من انجام می دهم و در آخر نیز تنظیم اعمال بر اساس خواست امام گفته شده است؛ تهذیب نفس انسان را به ساحت امام عصر متصل می کند و اگر انسان به آن جایگاه رسید به مدد ولی می تواند آن مسیر را طی کند.

ارسال نظرات