۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۷۴۳۱۵۵
آیت‌الله حسینی همدانی:

بزرگ‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست

بزرگ‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست
خطیب جمعه البرز گفت: امنیتی که امروز کشور دارد مورد طمع دشمنان است و هرازگاهی تلاش می‌کنند تا با ایجاد جریانی القاء ناامنی در ایران کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه چهاردهم مهرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه در هفته‌ای که قرار داریم مناسبت‌ها فراوان است، گفت: هفته وقف که هفته گذشته مدیرکل محترم گزارشی خدمت شما دادند و البته بنده هم قبلاً راجع به وقف و آثار و نقشی که در پیشبرد مسائل مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و معضلات اجتماعی دارد نکاتی عرض کردم.

نگاه به وقف را با توجه به مسائل روز و احتیاجات جدیدی که داریم باید تغییر داد

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نگاه به وقف را با توجه به مسائل روز و احتیاجات جدیدی که داریم باید تغییر داد، اظهار داشت: راجع به ‌آب، محیط‌زیست، دانش‌بنیان‌ها، جهاد تبیین، تکثیر نسل، مسائل فرهنگی، مراکز دینی و امثال این‌ها باید وقف ‌کرد. دستگاه‌ متولی با تبلیغات انگیزشی و گزارش به‌موقع و متقن، اعتمادسازی برای وقف را جدی بگیرد.

بزرگ‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزشهاست

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری بیان داشت: هفته فراجا را به خانواده بزرگ این نیروی خدوم و مجاهد اعم از کارمندان، فرماندهان، افسران، درجه‌داران و سربازان تبریک عرض می‌کنم؛ خدا قوت و خسته نباشید برای مجموعه فعالیت‌هایی که از لب مرز تا داخل شهرها و محلات دارند بلکه داخل خانه‌ها؛ که پلیس فتا با گوشی‌ها بالاخره سروکار دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: یاد شهدای گران‌قدر فراجا در عرصه‌های مختلف و انسان‌های مخلصی که هرروز در راه انجام‌وظیفه و اعتلای کلمه الله و پاسداری از ارزش‌های دینی به شهادت می‌رسند؛ و هنوز باب شهادت برای عزیزان بسته نشده را گرامی می‌داریم؛ و از خدای تعالی برای ارواح طیبه آنان رفعت مقام و برای جانبازان و ایثارگران این نیرو عافیت و سلامت خواهانیم.

وی در ادامه به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت آقا فرمودند: «بزرگ‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست». خب با این بیان اهمیت و ارزش کار معلوم می‌شود؛ و اینکه عزیزان ما چه کار خطیری را بر عهده‌دارند. همین اهمیت کار است که از آنان به‌عنوان مجاهد فی سبیل الله یاد کردند.

نتیجه «شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمت گذار» برای جامعه «امنیت» است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه شعار امسال هم «شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمت گذار» است، اظهار داشت: شعار زیبا و دقیقی است که اگر این دو در کنار هم به‌درستی عمل کنند یعنی مردم به قانون عمل کنند و پلیس هم در همه وظائفی که دارد خود را خدمت گذار ببیند که می‌بیند، یک نتیجه مهم برای جامعه خواهد داشت و آن نعمت امنیت است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه حکومت وظیفه دارد و مکلف است امنیت جامعه را تأمین کند، عنوان داشت: در مقابل این تکلیف، حکومت حقی بر مردم پیدا می‌کند و تکلیفی بر عهده مردم می‌آید و آن این‌که قوانین را اجرا کنند و لوازم و ابزار و امکانات ایجاد امنیت را فراهم کنند.

امنیت داخلی و امنیت خارجی

وی در بخش دیگری بابیان مثالی تصریح کرد: خدای تعالی در بدن ما اندام‌هایی را با استعدادهای خاص قرار داده که هر وقت آفتی یا میکروبی به بدن حمله کند، بدن بتواند مقابله کند و بیماری را دفع کند؛ یعنی به تدبیر الهی بدن ما قدرت دفاع در مقابل تعداد زیادی از بیماری‌ها را دارد؛ و در بخشی که خود بدن نمی‌تواند دفاع کند، یا آفاتی از بیرون به آن رسیده که قدرت دفاع ندارد، انسان با علم و دانش، راه نجات و مبارزه با آن بیماری را به دست می‌آورد؛ یعنی هر طور شده انسان در مقابل آفات درونی و بیرونی به دفاع اقدام می‌کند و برای هرکدام از این آفات راه‌کار مخصوص را پیدا کرده بکار می‌بندد.

دفاع به‌سادگی گذشته نیست

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه همین مطلب راجع به اجتماع هم هست، افزود: جامعه هم دچار بیماری و ناهنجاری‌ها و تهدیداتی می‌شود که سلامتی جامعه را به هم می‌زند؛ که گاهی درونی است و گاهی عامل بیرونی باعث بر هم خوردن سلامت جامعه است؛ و در اینجا هم لازم است دو نوع دفاع داشته باشیم؛ یعنی ما یک امنیت داخلی داریم و یک امنیت خارجی. پس دو نوع فعالیت دفاعی لازم داریم که یکی را پلیس و نیروی انتظامی به عهده می‌گیرد به جهت حفظ امنیت داخل و دیگری را نیروهای مسلح ارتش و سپاه برای حفظ امنیت خارجی. در همه کشورها هم این‌ها وجود دارد؛ ولو در این دوران مسائل پیچیده‌ شده‌ و دفاع به‌سادگی گذشته نیست و حتی کشورهایی که قوت چندانی ندارند را نمی‌شود به‌راحتی ساقط کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه گفت: همین روزها سالگشت حمله آمریکای به‌اصطلاح مقتدر ازنظر نظامی به کشور به‌ظاهر ضعیف افغانستان است؛ که در ۱۵ مهر سال ۸۰ به اسم مبارزه با تروریسم واقع شد؛ اما ۲۰ سال طول کشید و نتوانست کاری از پیش ببرد و مفتضحانه ازآنجا خارج شد. حالا چند سال مقدمه‌چینی برای این حمله کرده بودند و نقشه کشیده بودند و چه کشورهایی را با خود همسو کرده بودند و چقدر خرج و تبلیغات کردند بماند.

قدردانی امام‌جمعه کرج از نیروهای مسلح برای رزمایش اخیر

وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی برای مقابله با دشمنانش و حفظ کیانش مثل بقیه کشورها احتیاج به نیروی نظامی و انتظامی دارد تا بتواند امنیت شهروندانش را از همه جهت تأمین کند، گفت: همین رزمایشی که این چند روز ارتش جمهوری اسلامی بااقتدار و توان بالا انجام دادند و بقیه رزمایش‌ها و توانمندی‌های تسلیحاتی که فراهم می‌کنند همه در راستای بازدارندگی و تقویت قدرت دفاعی و حفظ امنیت است؛ که از همه عزیزان نیروهای مسلح بخصوص ارتش سرافراز تشکر و قدردانی می‌کنیم.

دفاع و حفظ امنیت برای جلوگیری از فساد در جامعه است

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه با طرح چند پرسش عنوان کرد: آیا اسلام فقط به دفاع اجتماعی و حفظ آب‌وخاک و مال و امثال این‌ها نظر دارد که نه‌تنها در انسان‌ها حتی در حیوانات هم به‌نوعی وجود دارد؟ ‌که دیده‌اید حیوانات هم برای خودشان قلمرو درست می‌کنند و تا پای جان آن را حفظ می‌کنند‌ یا به مطلب بالاتری توجه دارد؟

آیت‌الله حسینی همدانی در پاسخ داد: آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید اسلام فقط به این بخش که طبیعی برای همه وجود دارد و هر کس دشمن را ببیند که به جان و مال و ناموس او حمله کرده به دفاع برمی‌خیزد که اگر عکس‌العملی نداشته باشد از حیوان هم پست‌تر می‌شود، تأکید ندارد، بلکه به مطلب بالاتری اهمیت می‌دهد که آیه ۲۵۱ از سوره مبارکه بقره فرمود: ««وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لَاکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلىَ الْعَلَمِینَ»؛ و اگر خداوند، بعضى از مردم را به‌وسیله بعضى دیگر دفع نمى‏کرد، زمین را فساد فرا مى‏گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد»؛ یعنی اگر خداوند مسئله دفاع را قرار نداده بود زمین فاسد می‌شد. پس دفاع و حفظ امنیت برای جلوگیری از فساد در جامعه است.

وی در ادامه با طرح این پرسشی عنوان کرد: این کدام فساد است که باید از آن جلوگیری کرد؟ چون آیه شریفه به مطلق فساد اشاره‌کرده و نگفته کدام فساد. یکی از مصادیق فساد را در قسمتی از آیه ۴۰ از سوره مبارکه حج فرمود: ««… وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا…» و اگر خداوند بعضی مردم را با بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، صومعه و کلیسا و مساجدی که نام خدا در آن‌ها بسیار برده می‌شود سخت ویران می‌شد».

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه بابیان اینکه اگر دفاع نبود پرستشگاه‌ها امنیت نداشتند و ویران می‌شدند، گفت: این‌که دیگر مربوط به مال و جان و آب‌وخاک نیست. این مربوط به عزت و شرفِ انسان است. به انسانیت انسان مربوط می‌شود. مربوط به جایی است که انسان را با خدا ارتباط می‌دهد. این مراکز، نماد ارتباط با خدا هستند؛ و خدا در آنجا عبادت می‌شود. صومعه و دیر و کنشت و کلیسا و مساجد. اگر این مراکز نباشد جامعه انسانی با حیوانات فرقی ندارد.

مهمترین دفاع در اسلام و مهم‌ترین امنیت، حفظ ارزشهای دینی و امنیت در این امور است

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه آنچه از جان و مال و فرزندان مهم‌تر است دین و ایمان است، افزود: بنابراین مهم‌ترین دفاع در اسلام و مهم‌ترین امنیت، حفظ ارزش‌های دینی و امنیت در این اموراست. همان‌که اول بحث عرض کردم که حضرت آقا فرمودند: «مهم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست». ببینید چه جایگاه بلند و رفیعی است در اختیار این نیرو.

جان بده و دین را و ایمان حفظ کن

وی در ادامه با اشاره به روایاتی در این رابطه، گفت: ما در روایات داریم اگر خطری متوجه جان و مال تو شد، مال بده و جان خودت را حفظ کن؛ و اگر خطر متوجه جان و دین شد، جان بده و دین را و ایمان حفظ کن. جان را فدای دین و ایمان کن. همان مسیری که انبیاء و اولیاء و اهل‌بیت و بعد شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب اهل‌بیت یعنی شهدا رفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین مصادیق افساد فی‌الارض از بین بردن و به خطر افتادن دین و ایمان مردم است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: همین امروز شهدایی که نیروی انتظامی و یا دیگر نیروهای مسلح می‌دهند فقط برای آب‌وخاک و وطن نیست، بلکه با انگیزه بالاتری اقدام می‌کنند برای حفظ کیان دین و احکام الهی آماده رشادت شده‌اند که همه آن‌ها هم تأمین می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین مصادیق افساد فی‌الارض از بین بردن و به خطر افتادن دین و ایمان مردم است که در اینجا باید به دفاع برخاست؛ و برای امنیت ایمان مردم، خداپرستی مردم مثل امنیت جان و مال و آب‌وخاک، دفاع کرد.

هر چیزی که پرستش خدا را در جامعه تضعیف کند، تهدید است / باید با برداشتن موانع، زمینه پرستش آگاهانه خدای تعالی را فراهم کرد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه هر چیزی که پرستش خدا را در جامعه تضعیف کند، تهدید است و باید با برداشتن موانع، زمینه پرستش آگاهانه خدای تعالی را فراهم کرد، گفت: نفوذ دشمنان در بعضی از مراکز، با دقت، در کنار مساجد مراکز دیگری درست کرد «لَهُدِّمَتْ» تا هنگام نماز و عبادت افراد بخصوص جوانان مشغول فعالیت‌های دیگری باشند ولو مشروع و بی‌اشکال؛ اما یاد خدا را کم‌رنگ کردند.

اذان شهر را نورانی و بزه را کم می‌کند

وی در ادامه بابیان اینکه اساساً علت بلند ساختن مساجد و گنبدها و مراکز عبادی همین یادآوری است، اذعان داشت: الآن حتی در کشورهای غیرمسلمان هم اجازه ندارند در کنار کلیسا ساختمان بلندتر از کلیسا بسازند؛ اما شما ببینید در همین شهر کرج مسلمان‌نشین وقت نماز، صدای اذان شنیده می‌شود؟ شب و صبح پیشکش در ظهر که همه بیدارند و مشغول کار هستند و صدا اذیتی ندارد چطور؟ بله آنجایی که صدا آزاردهنده باشد نباید گذاشت. ولی بلندگوها را به سما آسمان بگیرند و اذان را با صدای لطیفی پخش کنند. یک‌مرتبه باید در شهر صدای اذان بلند شود. اذان شهر را نورانی می‌کند بزه را کم می‌کند. نام خدا که بیاید ظلمت و تاریکی را از میان می‌برد.

امنیتی که امروز کشور دارد مورد طمع دشمن است

امام‌جمعه کرج در ادامه ابراز داشت: این امنیتی که امروز کشور ما دارد و زبانزد خاص و عام است و البته مورد طمع دشمن است و هرازگاهی تلاش می‌کنند تا با ایجاد جریانی القاء ناامنی در ایران کنند که همیشه سرشان به سنگ خورده و من‌بعد هم همین‌طور خواهد بود. مردم ما هوشیار و درصحنه هستند، گوش‌به‌فرمان ولی از همه ارزش‌ها و آرمان‌ها دفاع می‌کنند و به هیچ قدرتی جز خدا تکیه ندارند؛ و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر جهانی است که امروز مظهر آن آمریکاست»؛ و همان‌طور که در سخنرانی روز عید میلاد فرمودند که «دشمنان ما سرشار از کینه و غیظ هستند و قرآن فرمود از این خشم بمیرید و این بیان قرآن در حال تحقق است»، ما هم با نفرین و مرگی که محکم و از روی بصیرت به آنان می‌دهیم، از قرآن و رهبرمان تبعیت می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه اظهار داشت: از همه عزیزان این نیرو، از همه‌کسانی که به‌خصوص در استان خودمان با توان و امکاناتی که در اختیارشان است وظایف محوله را تلاش دارند به‌خوبی انجام بدهند و انجام می‌دهند، بنده از طرف شما از همه عزیزان، فرماندهی محترم، معاونینشان در بخش‌های مختلف، قدردانی و تشکر می‌کنم و خدا قوت می‌گویم. ان‌شاءالله با حزم و جزم همیشگی ادامه مأموریت‌ها را تا آخر خواهند داشت.

عشایر نقش مهمی در بخشی از اقتصاد و امنیت غذائی کشور دارند

وی در بخش دیگری با اشاره به پانزدهم مهرماه روز روستا و عشایر، بیان داشت: عشایر کشور در همه مسائل سیاسی و اجتماعی حاضر بودند به‌خصوص در دوران انقلاب نقش داشتند که در کشور ۱۱۲۰۰ نفر شهید دادند. به‌عنوان پدافند غیرعامل در مناطق مرزی در افزایش امنیت کشور فعال هستند. ظرفیت‌های فراوان اقتصادی ‌و گردشگری و کشاورزی و دام‌پروری را در اختیار دارند. باید توجه ویژه کرد؛ چون نقش مهمی در بخشی از اقتصاد و امنیت غذائی کشور دارند. در منطقه ما و البرز هم تعدادی از عشایر ساکن هستند که امروز را به آن‌ها تبریک می‌گویم.

دشمنان تلاش میکند ژئوپلیتیک منطقه را به هم بزنند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به سیاست خارجی، اظهار داشت: دشمنان بخصوص رژیم روبه‌مرگ صهیونیستی به تبعیت از آمریکا تلاش می‌کند تا روابط بین کشورهای منطقه را دچار اختلال و اختلاف کند و ژئوپلیتیک منطقه را به هم بزنند؛ که شاید این وسط بتواند مدت دیگری بماند؛ نظیر مسائلی که برای آذربایجان و ارمنستان درست کرده‌اند. ایران همیشه برای ثبات منطقه بدون دخالت بیگانگان تأکید داشته و تلاش کرده به کشورهای منطقه اگر اختلافی دارند کمک کند و البته اجازه هم نداده است که منافع او را به بهانه‌هایی مورد خدشه قرار دهند.

بحث کودک بسیار مهم‌تر از جوان است

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه با اشاره به‌روز جهانی کودک، بیان داشت: بیشتر می‌خواستم راجع به کودک که کار مهمی دارد انجام می‌شود صحبت مفصلی داشته باشم که ان‌شاءالله در یک نوبت دیگری راجع به کودک و مسائل مربوط به کودک باید بحث کنم. بحث کودک بسیار مهم‌تر از جوان است عمیق‌تر، دقیق‌تر و مهم‌تر است. قرارگاهی هم در استان تأسیس کردیم که ان‌شاءالله در یک فرصت دیگر خدمت شما عرض خواهم کرد.

ارسال نظرات