۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۴۳۳۸۳
زارعی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

طوفان الاقصی؛ کلید جنگی بزرگ

طوفان الاقصی؛ کلید جنگی بزرگ
کارشناس مسائل بین‌الملل طوفان الاقصی را کلید جنگی بزرگ توصیف کرد و گفت: از ادبیات مقامات رژیم صهیونیستی یأس می‌بارد و در وضعیتی مخمصه آمیز گرفتار شده‌اند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا انجام کاری اساسی از سوی فلسطینیان برای احقاق حقوق خود را مورد انتظار توصیف کرد و گفت: تشکیل گردان‌های فلسطینی و دستیابی آن‌ها به تسلیحات و هم افزایی‌هایی بین نیروهای فلسطینی این انتظار را ایجاد کرده بود که جنگ بزرگی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی تحقق یابد.

کارشناس مسائل بین‌الملل کلید جنگی بزرگ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را عملیات «طوفان الاقصی» عنوان کرد و ابراز داشت: آن جنگ بزرگ سرنوشت رژیم صهیونیستی را مشخص می‌کند؛ سیدحسن نصرالله اشاره می‌کرد که جنگ آینده آخرین جنگ ما با اسرائیل خواهد بود و بعد از آن دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت.

وی درباره طوفان الاقصی اظهار داشت: عملیات تک جبهه‌ای حماس علیه اسرائیل نشان داد در صورت وقوع جنگی که آقای نصرالله از آن صحبت می‌کرد به قطع جریان مقاومت می‌تواند سرنوشت جنگ را با دست برتر خود تعیین کند و در زمانی نه چندان طولانی غده سرطانی این منطقه را از ریشه خشک کند.

زارعی درباه تفاوت‌های طوفان الاقصی و جنگ‌های پیشین با رژیم صهیونیستی گفت: به صورت عمده چنین سیاستی از لحاظ وسعت حمله و حجم عظیم تجهیزات به کار رفته و تعداد اسرای صهیونیستی در جبهه مقاومت وجود نداشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از سوی دیگر عملیات نفوذ به خارج از غزه و تسلط بر شهرک‌های صهیونیستی بی‌سابقه بود و نکته مهم این است که همیشه اسرائیلی‌ها بعد از ضربه خوردن ضربات سنگین‌تری را در زمانی کوتاه به حماس وارد می‌کردند؛ اما این بار اقدامی متناسب با آسیببی که به رژیم صهیونیستی وارد شده است شاهد نیستیم؛ این نشان دهنده آن است که رژیم صهیونیستی در وضعیت احتیاط است.

وی تصریح کرد: هرچند این رژیم کودک کش، در انتقام اسارت ده‌ها اسرائیلی در این ایام بیش از پانصد نفر را در غزه به شهادت رسانده است، اما این تعداد متناسب با حجم تخریبی که رژیم صهیونیستی در جنگ‌های پیش مانند جنگ 33 روزه به خاطر دو اسیر انجام می‌داد نیست؛ این تنها نتیجه احساس ضعف رژیم صهیونیستی است.

زارعی اسرائیل را خاسر و شکست خورده مطلق عملیات اخیر حماس دانست و افزود: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در کوتاه مدت این وضعیت را جبران کند؛ شاید بتواند دل خوش باشد که در آینده و در مدتی طولانی آبروی از دست رفته خود را به دست آورد؛ البته اسرائیلی‌ها در روزهای اخیر با صراحت اعلام کرده‌اند، بازدارندگی به صورت کامل نبوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل از توجه رژیم صهیونیستی به قدرت بازدارندگی به عنوان نخستین اولویت در مقابله با جبهه مقاومت خبر داد و ابراز داشت: مقامات اسرائیل از جمله بن‌گوریون پیشتر هشدار داده بود «اگر بازدارندگی به نفع اسرائیل برقرار نشود، اسرائیل فرو می‌پاشد».

وی راهکار عاقلانه اسرائیل در جبران فروپاشی اقتدار در کوتاه مدت را لغو هر اقدام و انتظار برای فرصت‌های آینده عنوان کرد و گفت: اسرائیلی‌ها در وضعیتی مخمصه آمیز گرفتار شده‌اند؛ نه دستشان باز است که بتوانند با عملیات نظامی و نشان دادن قدرت، حیثیت خود را احیا کنند و نه می‌توانند پذیرش این شکست عظیم را تحمل کنند؛ شکستی که به قول خودشان در تاریخ پنجاه ساله بی‌سابقه بوده است.

زارعی بار دیگر وضعیت اسرائیل را مخمصه آمیز توصیف کرد و اظهار داشت: از ادبیات مقامات اسرائیل، یأس می‌بارد؛ نوعاً اظهار ناامیدی و نگرانی عمیق می‌کنند، آینده اسرائیل از نظر خود اسرائیلی‌ها هیچ وضعیت مثبت، روشن و قابل اعتمادی را نشان نمی‌دهد؛ خلاصه اینکه اسرائیل نمی‌تواند در کوتاه مدت آبرومندانه از این وضعیت خارج شود.

ارسال نظرات