۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۷۴۳۹۵۵

ضربه میلیارد‌ دلاری مقاومت به اقتصاد اسرائیل از امنیت غذایی تا سرمایه‌گذاری

ضربه میلیارد‌ دلاری مقاومت به اقتصاد اسرائیل از امنیت غذایی تا سرمایه‌گذاری
گزارش‌های تحقیقی رسانه‌های عبری زبان و همچنین غربی‌ها، ‌از ضربه عمیق عملیات مقاومت به اقتصاد رژیم صهیونیستی در بخش‌های مختلف از جمله امنیت غذایی، تولید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، حکایت دارد.

حملات مقاومت فلسطین به شهرک‌ها و شهرک‌هایی که سبد غذایی رژیم اشغالگر را تشکیل می‌دهند، به امنیت غذایی اسرائیل ضربه عمیقی زده و علاوه بر ایجاد وحشتی که جامعه اسرائیل را فرا گرفته است، اقدام ارتش در احضار صدها هزار نیروی کار برای پیوستن به جبهه جنگ زنجیره تامین در این رژیم را فلج و زیان‌های وارد آمده به اقتصاد این کشور را عمیق‌تر کرده است.

به گفته مقامات اتحادیه‌های کشاورزی و انجمن‌های دامداران و تولیدکنندگان لبنی در سرزمین‌های اشغالی، مزارع، انبارهای دام و کارخانه‌های فرآورده های لبنیاتی در شهرک‌های نزدیک نوار غزه خالی از سکنه شده‌اند و محصولات کشاورزی در معرض آسیب و پوسیدگی قرار گرفته‌اند و دام‌ها هم به تعداد زیادی تلف می‌شوند‌.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشته است که وزارت کشاورزی اسرائیل نیز از وضعیت موجود نگران است، زیرا بسیاری از کارگران حوزه زنجیره تامین غذای اسرائیل یا برای خدمت سربازی فراخوانده شده‌اند یا از ترس جانشان سر کار حاضر نشده‌اند که این مسائل بر حمل و نقل محصولات غذایی مختلف به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه های زنجیره‌ای تاثیر منفی گذاشته است.

لیئور سمحا، مدیرکل اتحادیه تولیدکنندگان لبنیات در سرزمین‌های اشغالی نیز می‌گوید: دامداری‌ها و کارخانه های لبنی در بسیاری از شهرک‌ها بدون کارگر هستند و ما در تلاش هستیم برای مراقبت از گاوها کمک بفرستیم، اما ارتش به ما اجازه نزدیک شدن نمی‌دهد؛ از همین رو کارخانه‌های لبنی با فاجعه روبرو هستند.

 

به گزارش یدیعوت آحرونوت، سمحا افزود: ما در مورد هزاران گاو صحبت می کنیم... برخی مرده اند و برخی دیگر خواهند مرد... این یک فاجعه است.

در شهرک‌های صهیونیست‌نشین «ناحال عوز»، «کیسوفیم»، «الومیم»، «عین هشلوشا» و «نیر یتزاک» پنج کارخانه لبنیات وجود دارد که همگی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات نیروهای مقاومت در هفتم اکتبر به چند سایت نظامی و شهرک‌های همجوار نوار غزه  ارسال شیر به شرکت غذایی تنووا اسرائیل را متوقف کرده اند.

 

روزنامه معاریو هم نوشت  با تخلیه ده‌ها شهرک توسط ارتش اسرائیل، بحران تامین مواد غذایی عمیق‌تر می‌شود، زیرا انتظار می‌رود 24 شهرک در اطراف نوار غزه تخلیه شوند.

به گفته آنات گروس اسچون،  مدیر اجرایی شرکت صنابع غذایی تنووا، کارخانه‌های لبنی  در شهرک‌ها رها شده اند و هیچکس گاوها را نمی دوشد... اگر امروز یا فردا کسی برای تغذیه و دوشیدن گاوها به آنجا نرسد، دیگر شیری وجود نخواهد داشت.

در همین راستا، ایتزیک اشنایدر، مدیرعامل شورای لبنیات رژیم صهیونیستی گفت: خسارات زیادی در این بخش وجود دارد و در روزهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

شهرک‌های اطراف غزه همچنین منبع اصلی بسیاری از محصولات کشاورزی است.در شهرک‌هایی مانند «نیریم»، «کفار عزه» و «بیری» در زمین‌های وسیعی هویج و سیب‌زمینی چه برای صادرات یا عرضه به بازارهای داخل کشت می‌شود و در شهرک‌های همجوار غزه در گلخانه‌ها گوجه فرنگی و بادمجان می‌کارند.

اما  به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، کشاورزان به دلیل جنگ نمی‌توانند خانه‌های خود را ترک کرده و در مزارع کار کنند. اگر وضعیت برای مدت طولانی به همین منوال ادامه یابد، کشت در این زمین‌ها غیرممکن خواهد بود و اسرائیل از کمبود هویج و سیب زمینی رنج خواهد برد.

بنا به گزارش این روزنامه عبری زبان، کشاورزان اسرائیلی همچنین  از مشکل آب ناشی از تخریب یک خط برق رنج می برند. این ایام همچنین زمان کاشت برای فصل زمستان است و اگر کاشت نباشد، کمبود محصولات زمستانه وجود خواهد داشت.

میر یفرح، دبیر نهاد سبزی‌کاران صهیونیست نیز گفته است: گر اوضاع به همین منوال پیش برود، کشاورزان مناطق اطراف غزه ورشکسته خواهند شد.

رامی گلد، ازمسئولین شهرک صهیونیست‌نشین بئری نیز گفت: بیم این است که اگر به زودی راه حلی پیدا نشود، کل منطقه(شهرک‌های صهیونیست‌نشین همجوار غزه) خشک و منجر به کمبود سبزیجات شود.

* زیان اقتصاد اسرائیل از طوفان الاقصی از 8 میلیارد دلار فراتر رفته

از سوی دیگر بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز بین‌المللی مطالعات توسعه در لندن با توجه به وسعت بخش‌های اقتصادی گسترده‌ای که تحت تأثیر عملیات فلسطینی‌ها قرار گرفته اند، زیان اقتصاد اسرائیل از هشت میلیارد دلار فراتر رفته است، به ویژه بخش بنادر که فعالیت آن به وضوح کاهش یافته است. بندر عسقلان که تعطیل شده و تدابیر امنیتی برای ورود کشتی‌ها به بندر اشدود هم بالا رفته است. این امر هزینه‌های بیمه کشتی‌‌ها را افزایش داده است، از همین رو برخی از آنها تصمیم گرفتند مسیر سفرهای دریایی خود را به دور از مناطق خطرناک تغییر دهند.

 

بر اساس این گزارش، در صورتی که نبردها بیش از 10 روز ادامه یابد، بازارهای محلی اسرائیل شاهد افزایش قیمت و کاهش بیشتر ارزش شکل خواهند بود و تاکنون هم تنها این مداخله بانک مرکزی اسرائیل برای تزریق ارز بود که مانع سقوط بیشتر شکل به سطوحی شد که زیان و ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها را به همراه می‌داشت؛ به ‌ویژه پس از اینکه بورس اسرائیل هم شاهد موج‌های بزرگی از فروش سهام بود و همچینین با کاهش عملکرد بسیاری از بانک‌ها، زیان حداقل ده درصدی را متحمل شد.

* زیان 20 میلیارد دلاری با تحریم اسرائیل

مرکز بین المللی مطالعات توسعه همچنین زیان مورد انتظار اقتصاد اسرائیل را در صورت افزایش سرعت تحریم کالاها و محصولات اسرائیلی در سراسر جهان سالانه 20 میلیارد دلار تخمین زد و افزود: علاوه بر این، 63 هزار نیروی کاز در کارخانه‌ها و مزارع اسرائیل شغل خود را از دست خواهند داد، بخصوص که خسارات اسرائیل در نتیجه پویش‌های تحریمی  که طی سال‌های 2013 تا 2023 به راه افتاده، به حدود 90 میلیارد دلار رسیده است.

 

این گزارش همچنین حاکی از احتمال عمیق‌تر شدن بحران‌های سرمایه‌گذاری در داخل رژیم اشغالگر است، زیرا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این رژیم در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌های 2020 و 2022 با کاهش تعداد سرمایه‌گذاران خارجی، 60 درصد کاهش یافته است و اقتصاد اسرائیل تنها  توانست 6.2 میلیارد دلار جذب کند.

یکی از مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز گفته است که اقتصاد اسرائیل برای بهبودی از جنگ کنونی به سال‌ها زمان نیاز دارد و بر اساس گزارش یدیعوت آحارونوت، خسارات روز اول جنگ به تنهایی حدود سه میلیارد شکل حدود 750 میلیون دلار بوده که این هزینه تخمینی خسارت است.

طبق گزارش این روزنامه اسرائیلی، هیچ جنگی در بیش از سه دهه گذشته مانند جنگ کنونی تا این اندازه برای اسرائیل خسارت بار نبوده است

یکی دیگر از مقامات ارشد صهیونیست گفته است: بسیاری از ساختمان‌های مورد حمله فلسطینی‌ها نیاز به بازسازی دارند، صدها خودرو سوختند، و مزارعی وجود دارد که برای مدت طولانی دوباره در آنجا کشت نخواهند شد و این مشکل است... زیان وارده آمده به درآمدهای کشاورزی و گردشگری برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

علاوه بر خسارات وارده به اموال شخصی، مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی تاکید کردند که اگر جنگ برای هفته‌ها ادامه یابد، خسارت وارده به تولید ناخالص داخلی بیشتر از جنگ دوم لبنان در سال 2006 خواهد بود، زیرا صدها هزار کارگر برای پیوستن به ارتش فراخوانده شده‌اند و شغل خود را ترک کنند.

هفته گذشته، بانک اسرائیلی هاپولیم هزینه خسارات اولیه اقتصاد اسرائیل از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ اسرائیل در نوار غزه را حدود 27 میلیارد شیکل (6.8 میلیارد دلار) برآورد کرد.

بر اساس  آنچه روزنامه تایمز اسرائیل عصر سه شنبه گذشته گزارش داد، این برآورد خسارات شامل هزینه های از دست رفتن ارزش شکل اسرائیل و زیان‌های بخش هوانوردی، توقف فعالیت‌های تجاری و  فعالیت کارخانه‌ها و  از بین رفتن اعتماد شرکت‌های بین المللی به کار در داخل اسرائیل و فرار سرمایه گذاری‌ها نمی‌شود.

اینها هزینه‌هایی است که پس از عملیات «طوفان الاقصی» که اسرائیل را در داخل تکان داد و علامت سوال بزرگی در مورد آینده آن ایجاد کرد، محاسبه آنها دشوار است.

 

این بانک فراخوان گسترده  ارتش رژیم صهیونیستی در حدود 360 هزار سرباز ذخیره خود را هم در نظر گرفت که باید شغل خود را ترک کنند و به میدان نبرد بروند و این بزرگترین فراخوان نیرو از زمان جنگ 1973 تاکنون در رژیم صهیونیستی بوده، زمانی که این رژیم حدود 400 هزار سرباز ذخیره را فراخوانده بود.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات