۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۴۴۸۶۷
آیت‌الله کعبی:

اهتمام ملی به امر انتخابات مصداق جهاد فی سبیل الله است

اهتمام ملی به امر انتخابات مصداق جهاد فی سبیل الله است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات، اهتمام ملی به امر انتخابات را مصداق جهاد فی سبیل الله و تجدید بیعت با امام، شهدا و رهبری دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی که در جمع عقیدتی سیاسی کلانتری های کشور ایراد شد با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار داشت: انتخابات در همه نظام های حقوقی و سیاسی فرایند قانونی مشارکت سیاسی مردم در گزینش کارگزاران حکومت است.

وی افزود: مسئله انتخابات درایران - نه در دوره ایران باستان و نه در ایرانِ پس از اسلام تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران – سابقه نداشته و مردم هیچ نقشی در قدرت ایفا نمی کردند؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران با دو رکن الهی و مردمی بودن شکل گرفت.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مبنای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، الهی است؛ مردم سرچشمه و منبع جوشان ساخت قدرت هستند و مردم از طریق صندوق رأی هر کسی را بخواهند بر روی کار آورده و هرکه را نیز بخواهند با رأی ندادن به او، بر روی کار نمی آوردند؛ چنانکه در این مدت از عمر انقلاب اسلامی، همه پرسی ها و انتخابات بر اساس خواست مردم شکل گرفته و خواست آنان به نتیجه رسیده است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به این که مردم ایران در به قدرت رسیدن افراد به وسیله انتخابات نقش آفرین بودند، بیان داشت: روی کار آمدن دولت های متفاوت با سلیقه های مختلف، شکل گیری مجلس مختلف و گوناگون و این که مردم ایران هرکسی را انتخاب کنند، همان فرد گزینش می شود جلوه ای از نقش مردم در قدرت است و این حق در قانون اساسی و قوانین انتخابات برای مردم ایران داده شده است؛ اما در عین حال شرکت در انتخابات برای مردم، واجب سیاسی و اجتماعی و تکلیف عمومی است و دارای دو جنبه حق و تکلیف می باشد.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به وجود نگاه های مختلف به انتخابات اظهار داشت: بر اساس آیات و روایات اسلامی، ما دو نوع نگاه می توانیم به انتخابات داشته باشیم که عبارتند از نگاه فردی و نگاه عمومی؛ در نگاه فردی اگر تنها منافع شخصی را در نظر بگیریم، این نگاه سبب تضییع حق عمومی جامعه می شود و هر کس به فکر منافع خود بوده و به عموم جامعه ضرر وارد می سازد.

وی افزود: حکومت اسلامی، حکومت مردمی بر پایه حاکمیت دین است که حضور مردم در صحنه و حاکمیت دین، دو رکن حکومت اسلامی است و اگر ما بخواهیم نگاه ملی را در انتخابات غبله دهیم، مصداق جهاد فی سبیل الله، امر به معروف و نهی از منکر، مصداق تواصی به حق و به صبر، نصرت دین الهی و مصداق تجدید بیعت با امام و شهدا و رهبری خواهد شد.

آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: بهترین نگاه به انتخابات، نگاه عمومی و ملی است؛ نه نگاه فردی که در این نگاه فعالان سیاسی و اجتماعی نیز سود می برند؛ به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت در انتخابات اجباری بوده و کسانی که در انتخابات شرکت نکنند جریمه هایی برای آنان در نظر گرفته می شود؛ اما در جمهوری اسلامی ایران، شرکت در انتخابات اجباری نسیت؛ بلکه حق است که در گرفتن این حق، آزاد هستند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نگاه ملی داشتن به انتخابات، مصداق جهاد فی سبیل الله است اظهار داشت: جهاد دارای چهار عنصر است که عبارتند از «تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت»، «تولید اقتدار و امنیت، انسجام، امید و عزت»، «مقابله و تضعیف دشمنان» و عنصر چهارم «عملیاتی کردن خط و فرمان ولایت» است.

وی در افزود: یکی از میدان هایی که دشمنان در آن میدان، بسیار فعالیت می کنند، این است که مردم ایران را از نظام اسلامی جداکرده و بین آنان فاصله ایجاد کند و میدان و عرصه انتخابات پیوند مردم با ارکان نظام را قوی می کند و باید در این عرصه در مقابل دشمنان با امیدآفرینی، الهام بخشی و با نگاه ملی تلاش و کوشش شود.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: شرکت در انتخابات، رزمایش فقهی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی است که سبب اقتدار و عزت ملی و پیشرفت جامعه خواهد شد و باید به انتخابات با دید رزمایش نگاه کرده و مردم را به صحنه آوریم؛ چراکه انتخابات میدان حقوقی و میدان رأی است.

آیت‌الله کعبی در پایان خاطرنشان کرد: دعوت مردم برای شرکت در انتخابات، امر به معروف عمومی است که بر همه واجب می باشد؛ چنانکه نهی از مشارکت نکردن در انتخابات نیز، نهی از منکر سیاسی است و باید با این رویکرد به مسئله انتخابات اندیشیده شده و در این مسیر تلاش شود.

ارسال نظرات