۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۴۵۱۲
بیانیه همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی:

مسؤولان باید در مقابل وحدت امت اسلامی احساس وظیفه کنند

خبرگزاری رسا ـ شرکت کنندگان در بیست و یکمین همایش علمی - تحقیقی مذاهب اسلامی در چابهار با صدور بیانیه ای تأکید کردند: ضرورت دارد علما و عقلای مذاهب با نشست های علمی و گفت و گوهای منطقی زمینه های رفع ابهامات و اشکالات مذهبی را بر طرف کنند تا سوژه های بهره گیری دشمنان اسلام برای اختلاف های مذهبی از بین رود .
بيانيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، در بیانیه مشترک علمای شیعه و سنی شرکت کننده در بیست و یکمین همایش علمی - تحقیقی مذاهب اسلامی در چابهار که نسخه ای از آن برای دفتر رسا در زاهدان ارسال شده، آمده است: برخورد منطقی با اندیشه های مخالف حتی اندیشه های خارج از چارچوب شریعت اسلامی درصدر اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار از قله های تمدن باشکوه اسلامی و باعث افتخار امت اسلام است .

در ادامه این بیانیه، آمده است: متأسفانه دیری نپایید که امت اسلامی از این فرهنگ ناب فاصله گرفتند و با روش های غیر اسلامی، برخوردهای خشن و نسبت های ناروا به یکدیگر از ظهور و بروز اندیشه های خلاق و مبتکر جلوگیری شد .

این بیانیه، می افزاید: نتیجه روش های غیر معقول و غیرشرعی این شد که اکثر جوامع اسلامی که روزی پیشتاز در عرصه های علمی و فکری بودند، دچار رکود فکری شدید شدند و کشمکش های بی حاصل فرقه ای و گروهی جایگزین صفا و صمیمیت شد تا مجد و عظمتی که مسلمانان در سایه همبستگی و روحیه اخوت و برادری بدست آورده بودند خدشه دار گردد .

همچنین در ادامه این بیانیه، خاطر نشان شده است: این اختلاف سبب بوجود آمدن زمینه های رشد و نفوذ دشمنان اسلام بویژه آمریکا و اسراییل شد که وضعیت کنونی در جهان اسلام شاهد این ادعاست .

در بیانیه پایانی همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در چابهار، تصریح شده است: درگیری، اهانت، تکفیر و قتل مسلمانان بهترین زمینه را برای اسلام ستیزی و اهانت به اسلام و پیامبر اکرم (ص) در کشورهای اروپایی ایجاد کرده است؛ در این مصیبت عظما برخی افراد از روی نادانی، جهالت، لجاجت و تعصب های بیجا، تنگ نظری، خودبینی و با تحریک بیگانگان همیشه در توهمی آزار دهنده، پنداشته اند که آنچه خود به آن اعتقاد دارند جزو اصول اعتقادی اسلام بوده و باید ملاک اسلام و کفر باشد .

در ادامه این بیانیه، تأکید شده است: تجربه تاریخ برای اهل بصیرت کافی است که ادامه این روند به نفع اسلام و مسلمانان نخواهد بود و از آن برای خدمت بی مزد به دشمنان اسلام بهره برداری خواهد شد؛ امید است مسلمانان بویژه مدارس شیعه و سنی با بصیرت کافی وضعیت موجود را درک کنند و پیش از این زمینه نفوذ دشمنان در کشورهای اسلامی را پدید نیاورند .

همچنین این بیانیه می افزاید: ضرورت دارد علما و عقلای مذاهب با نشست های علمی و گفت و گوهای منطقی زمینه های رفع ابهامات و اشکالات مذهبی را بر طرف کنند تا سوژه های بهره گیری دشمنان اسلام برای اختلاف های مذهبی از بین رود .

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: در همایش امسال سه موضوع بسیار مهم و ضروری مورد گفت و گو قرار گرفت که در فضایی آکنده از صمیمیت و با بحث های لازم و منطقی پیرامون مسایل تکفیر و موجبات آن و معرفی معیارهای اسلام و کفر و همچنین مباحث مربوط به اسلام ستیزی در غرب به کار خود پایان داد .

در بخش پایانی بیانیه مشترک علمای شیعه و سنی شرکت کننده در بیست و یکمین همایش علمی - تحقیقی مذاهب اسلامی در چابهار، تأکید شده است: ما شرکت کنندگان در این همایش علمی اعلام می داریم که همه بویِژه مسؤولان باید در مقابل وحدت امت اسلامی احساس وظیفه کنند و در راستای تقویت این مهم با قلم، قدم و بیان خود در جهان اسلام بوِیژه این منطقه همت گمارند و با برهم زنندگان فضای اخوت و برادری از هر فرقه و مذهبی برخورد قاطع داشته باشد./940/پ202/ص
ارسال نظرات