۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۴۵۱۷۶

جزئیات جدیداز «صهیونیست کُشی» اسرائیلی‌ها/ در حمله به «کیبوتس بئری» چه گذشت؟

جزئیات جدیداز «صهیونیست کُشی» اسرائیلی‌ها/ در حمله به «کیبوتس بئری» چه گذشت؟
از میان ۱۱۰۰ کشته اسرائیلی در ساعات اولیه درگیری‌های روز ۷ اکتبر یعنی آغاز جنگ طوفان الاقصی، بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر به دست نیرو‌های امنیتی اسرائیل کشته شدند و از این تعداد، ۲۵ نفر مربوط به درگیری در کیبوتس «بئری» بوده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود درباره نبرد طوفان الاقصی به نکته ای اشاره کرد که از دید رسانه ها پنهان ماند. نصرالله خطاب به ساکنان سرزمین های اشغالی گفت که تعدادی از صهیونیستها بدست نیروهای امنیتی و نظامی این رژیم کشته شده اند.

این در حالیست که طی روزهای گذشته اخبار متعددی از کشته شدن نیروهای اسرائیلی و یا ساکنان سرزمین‌های اشغالی به دست ارتش اسرائیل منتشر شد که برخی از آنها به دلیل عدم آمادگی و اشتباه نیروها بوده و برخی هم به صورت هدفمند برای جلوگیری از اسیرگیری نیروهای مقاومت صورت گرفته است.

خبرنگار تسنیم با بررسی آمار درگیری ها و کشته ها در روزهای اول این درگیری به آمار جالبی رسیده است.

در جریان درگیری ها خصوصاً در روز 7 اکتبر یعنی در آغاز جنگ، حدود 1100 نفر کشته شدند که طبق بررسی ها بین 80 تا 100 نفر آنها به دست نیروهای امنیتی رژیم کشته شدند که از این تعداد، تنها 25 نفر مربوط به درگیری در کیبوتس «بئری» بوده است.

بنا بر این گزارش، در اولین دقایق شروع جنگ، بسیاری از کیبوتس‌ها و شهرک‌های صهیونیست نشین در اطراف غزه درگیر شدند که کیبوتس‌های «بئری»، «کفر غزه»، «کیسوفیم» و «نتیو هعسرا» از جمله مهمترین آنها بودند.

در این گزارش به صورت ویژه به اتفاقاتی که در کیبوتس «بئری» افتاده است می پردازیم.

کیبوتس بئری با حدود 1200 نفر سکنه یکی از پرجمعیت ترین کیبوتس های اطراف غزه است که نزدیک ترین فاصله را با غزه دارد.

 فاصله بئری تا غزه کمتر از 4 کیلومتر است و یکی از اولین جاهایی است که در روز 7 اکتبر وارد درگیری شد.

موقعیت جغرافیایی کیبوتس بئری نسبت به نوار غزه

بنا بر اعلام منابع عبری، درگیری طوفان الاقصی در ساعت 6:30  صبح آغاز شده و به گفته یکی از اعضای مرتبط با جوخه محافظ کیبوتس بئری، اولین درگیری در این کیبوتس دقیقاً در ساعت 6:59 رخ داده است.

بنا بر این گزارش، نیروهای مقاومت، فاصله غزه تا این کیبوتس را بدون هیچ مانعی و به صورت پیاده و یا با موتور طی کردند و از سه محور وارد آنجا  شدند.

موقعیت های ورودی نیروهای مقاومت به کیبوتس بئری

نیروهای فلسطینی در این درگیری حدود 170 نفر (150 نفر از گردان های عزالدین قسام و 20 نفر از گردان های ابوعلی مصطفی) بودند و درگیری آنها تا ظهر روز 9 اکتبر یعنی دو روز بعد نیز ادامه داشته است.

بنا بر آنچه توسط برخی اعضای جوخه محافظ کیبوتس گفته شده، هشدار اولیه مبنی بر حمله گروه های فلسطینی نه توسط منابع ارتش بلکه توسط خود آنها داده شده و این موضوع، احتمال حملات سایبری به سامانه های شنود وتجهیزات ارتباطاتی ارتش در پیش از آغاز جنگ را محتمل تر می کند.

راخلی بانکوت، فرمانده تیم حفاظت کیبوتس بئری در این باره گفته است: حدود 20 دقیقه پس از شروع حمله، یکی از اعضای مزرعه با او تماس گرفت و گفت فلسطینی‌ها را با موتورسیکلت در اطراف کیبوتس دیده است.

او می‌گوید: مطمئن بودم که شوخی می‌کند. هیچ پیامی از سوی ارتش به ما داده نشده بود و من پس از 10 دقیقه، صدها تماس از ساکنان کیبوتس دریافت کردم که به من اطلاع دادند آنها در ورودی خانه آنها هستند.

در جریان درگیری اولیه محافظین کیبوتس با نیروهای مقاومت، برخی اعضای واحد حفاظت که تعدادشان 11 نفر بوده، کشته می‌شوند و برخی واحدهای نظامی حاضر در منطقه نظیر گردان 13 گولانی و برخی نیروهای پلیس نیز که متوجه درگیری شده و به کمک آمده بودند با تحمل تلفاتی عقب نشینی می کنند.

تصاویر برخی کشته شده ها از واحد حفاظت کیبوتس بئری

بنا بر دستورالعمل اجرایی، نیروهای کمک می بایست 10 دقیقه پس از درگیری اولیه به منطقه اعزام می شدند که به دلیل پراکندگی درگیری ها در دیگر مناطق، اولین واحد کمکی از یگان «شلداگ» (تعداد 14 نفر)، در ساعت 9 صبح یعنی حدود 2 ساعت بعد از ورود نیروهای حماس به داخل کیبوتس به منطقه می رسند و در ورودی کیبوتس مستقر می شوند.

شلداگ یگان ویژه متعلق به نیروی هوایی است که جزو چند یگان برتر در تراز «سایرت متکال» و «شایطت 13» قرار می گیرد.

علاوه بر یگان شلداک، نیروهای کمکی دیگری از شایطت 13، (نیروی ویژه دریایی)، یهلوم (یگان ویژه سپاه مهندسی رزمی)، یگان لوتر (یگان ویژه ضدتروریسم ارتش)، یامام (نیروی ویژه پلیس)، یک واحد از آمان (اطلاعات ارتش) و یک واحد از شاباس (سرویس زندان ها) نیز به کیبوتس بئری اعزام می شوند که هرکدام از آنها در درگیری با نیروهای مقاومت تلفاتی داده اند.

بنابر اعلام منابع عبری، در جریان درگیری کیبوتس بئری، 103 نفر از نیروهای مقاومت به شهادت رسیدند و 85 صهیونیست نیز به دست نیروهای مقاومت کشته شدند اما نیروهای امدادی ارتش اسرائیل در عصر روز 9 اکتبر، جنازه 110 نفر را به عقب منتقل کردند.

انتقال برخی کشته های کیبوتس بئری

کشته شدن 25 نفر از ساکنان کیبوتس بئری به دست نیروهای نظامی اسرائیل دو دلیل عده دارد:

اول دستپاچگی و عدم آمادگی نیروها برای مقابله با این تهدید که به صورت غافلگیرانه به آنها تحمیل شد و دیگری برنامه هدفمند ارتش برای کشتن افردی که در معرض اسارات به دست گروه های مقاومت قرار داشتند.

نیروهای مقاومت تنها در درگیری کیبوتس بئری بیش از 30 اسیر را با خود به غزه منتقل کردند و مجموع اسرای دردست حماس تاکنون 250 نفر اعلام شده است. در این میان نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل برای جلوگیری از افزایش تعداد اسرا، اقدام به کشتن برخی از آنها که بیش از بقیه در معرض خطر قرار داشتند، کرده اند و گفته می شود یکی از برنامه های اصلی اسرائیل در حمله به غزه، آزادی اسرا و در غیر این صورت کشتن آنها برای جلوگیری از تبعات آتی است.

در فیلمی که اخیراً حماس از برخی زندانیان زن منتشر کرد، یکی از آنها بخاطر این تصمیم دولت (کشتن اسرا) به شدت به نتانیاهو اعتراض کرده بود.

علاوه بر این موارد، بنا بر تصاویر منتشر شده، برخی ساختمان های بتنی در کیبوتس بئری نیز به صورت کامل ویران شدند که به نظر می رسد این اتفاق با آتش تسلیحات سنگین نیروهای اسرائیلی اتفاق افتاده باشد در حالیکه نیروهای مقاومت در این حملات مجهز به تسلیحات انفرادی و نهایتا آر پی جی بوده اند اما حجم خرابی سازه ها در کیبوتس ها نشان می دهد این ویرانی ها نتیجه اصابت تسلیحاتی با سرجنگی لااقل 70 کیلوگرم است.

شبکه 12 اسرائیل در بخشی از گزارش خود درخصوص درگیری های روز اول در کیبوتس بئری گفته است، جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائیلی محل مهد کودک کیبوتس را مورد اصابت قرار داده اما از آمار تلفات ناشی از این حمله چیزی منتشر نکرده است.

گفته می شود حمله به مهد کودک کیبوتس بنا بر درخواست سرتیپ «باراک خیرام» فرمانده نیروهای عمل کننده در منطقه صورت گرفته است.

موقعیت مهد کودک که در مرکز کیبوتس قرار دارد

وضعیت مهد کودک پس از حمله

عملکرد نیروهای ارتش تحت امر باراک خیرام در مناطق درگیری در روز 7 اکتبر، انتقادات زیادی را هم در پی داشت بطوریکه یکی از اعضای محافظ کیبوتس بئری به شبکه 12 اسرائیل گفته است، وقتی ما به شدت با مهاجمین درگیر بودیم، نیروهای کمکی از ارتش در بیرون منطقه منتظر ایستاده بودند و صحنه را تماشا می کردند. او تاکید کرده که این رفتار آنها بسیار ناامید کننده بود خصوصاً وقتی که دیدم با تعداد کمی از نیروها به اینجا آمده اند.

باراک خیرام که پیش از این در مناصب مختلف نظامی ازجمله واحد آموزش اگوز و فرماندهی تیپ گولانی حضور داشته، یکی از کاندیداهای فرماندهی لشکر غزه در جنوب نیز محسوب می شود.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات