۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۴۵۱۹۵

هزینه میلیون دلاری تل‌آویو برای تشبیه «حماس» به «داعش»

هزینه میلیون دلاری تل‌آویو برای تشبیه «حماس» به «داعش»
وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی میلیون‌ها دلار در کشورهای غربی هزینه می‌کند تا حمله به غزه و حماس، مشروعیت پیدا کند.

از اولین لحظه‌ای که مقاومت فلسطین عملیات «طوفان الاقصی» را ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در عمق شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه آغاز کرد و منجر به هلاکت و اسارت صدها صهیونیست شد، تل آویو با صرف هزینه‌های گزاف تلاش‌ کرد، تصویری جدید از «حماس» در دنیا ترسیم کند.

اسرائیل قصد دارد، جنبش حماس را با داعش مقایسه کند تا عملیات نظامی خود را در نوار غزه توجیه کند و بگوید، کشتارها و قتل عام‌هایی که در آنجا علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، با هدف از بین بردن مبارزان این جنبش است که تهدیدی بی‌سابقه برای امنیت رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۸ هستند.

در این زمان که رژیم صهیونیستی ضربه راهبردی سنگینی در تاریخ مبارزات اسرائیل - فلسطین از حماس خورده است، تلاش می‌کند، با تشبیه این جنبش به داعش و ارائه تصویری تحریف شده از آن، ائتلافی بین المللی علیه آن تشکیل دهد.
 


رژیم صهیونیستی از ابتدا به عمد روایت دروغینی از حماس منتشر کرد که در آن بدون مدرک مدعی شده بود، این جنبش کودکان صهیونیست را در جریان عملیات «طوفان الاقصی» سر بریده است.

 این روایت را «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده پذیرفت و از تعامل حماس به شدت انتقاد کرد، بدون اینکه از تل آویو بخواهد، مدرکی برای این ادعا ارائه کند. کاخ سفید نه تنها این ادعای دروغین را باور کرد، بلکه به رژیم صهیونیستی در انتشار این اطلاعات دروغین در رسانه‌ها، نشریات و القای آن به‌ ارتش رژیم صهیونیستی کمک کرد.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه که ۲۴ اکتبر از تل آویو بازدید کرد، در سخنانی گفت که حماس «گروهی تروریستی است که هدفش نابودی اسرائیل است»، طبق این اظهارات وی، حماس را به داعش و القاعده تشبیه کرده بود.

ماکرون با اشاره به اینکه به شرکای بین‌المللی پیشنهاد می‌کند «ائتلافی بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با گروه‌های تروریستی تشکیل دهند که همه را تهدید می‌کند»، تاکید کرد: «فرانسه آماده است تا ائتلافی همچون ائتلاف ضد داعش برای مقابله با حماس تشکیل دهد.»

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همان ابتدای آغاز عملیات طوفان الاقصی گفته بود: «همان‌طور که کشورهای متمدن دنیا برای شکست داعش متحد شدند، هم اکنون لازم است، از اسرائیل برای از بین بردن حماس حمایت کنند.»

به همین منظور، نتانیاهو، « یوآو گالانت»، وزیر جنگ و «ایلی کوهن»، وزیر خارجه‌اش از همان ابتدا در دیدارهای‌شان  با مقامات خارجی که پس از «طوفان الاقصی» وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شدند، تلاش کردند، عبارت «حماس همان داعش است» را ترویج و اشاعه دهند.

در این راستا، گالانت در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آمریکایی خود، «لوید آستین»، ۱۳ اکتبر در تل آویو گفت: «همسایگان ما حماس است، داعش غزه».

این جمله در ایالات متحده بازتاب داده شد، آستین در همان کنفرانس گفت: «به عنوان فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، خشونت حماس به وضوح مرا به یاد داعش می‌اندازد.»

«امانوئل نحشون»، دیپلمات رژیم صهیونیستی، هم در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، گفت که «می‌خواهیم به همه دنیا نشان دهیم که اقدامات تروریست‌های حماس مثل اقدامات داعش است، پس سرنوشت آنها نیز باید یکی باشد، یعنی نابودی کامل و همه جانبه آن».

نحشون معاون مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی است که «وظیفه اصلی» او برای سال‌ها تمرکز «کمتر بر رسانه‌های سنتی و بیشتر بر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی» است.

تبلیغات گسترده

نکته قابل توجه این است که اسرائیل بر انتشار و تبلیغ کلیپ‌های ویدئویی خشونت‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی تمرکز کرده است تا با «ایجاد شوک عاطفی» افکار عمومی جهان را به نفع خود جلب کند.

به گفته وب‌سایت Google Ads Transparency، پس از عملیات طوفان الاقصی، وزارت خارجه اسرائیل یوتیوب را برای انتشار حدود ۱۰۰ کلیپ تبلیغاتی انتخاب کرد تا روایتی اسرائیلی را ترویج کند که عمدتاً جنبش حماس را با تروریسم مرتبط و تاکید می‌کند که مقاومت فلسطین شباهت بسیاری به داعش دارد.

بر اساس داده‌های تخمینی ارائه شده توسط وب سایت Semarch AdClarity/BiScience، رژیم صهیونیستی تنها برای تبلیغات در یوتیوب بیش از ۸ میلیون دلار هزینه کرده است و این‌که این کلیپ‌های تبلیغاتی در ۳ کشور با استقبال بسیار مواجه شده‌اند:

فرانسه با ۴.۶ میلیون دلار هزینه و بیش از ۵۳۵ میلیون بازدید تریلر، اولین کشور بود. پس از آن آلمان، با هزینه کرد ۲.۴ میلیون دلار و بیش از ۲۸۴ میلیون بازدید دومین بود. سومین کشور هم انگلیس بود که با هزینه کرد ۱.۲ میلیون دلار بازدید این کلیپ‌ها به بیش از ۲۵۰ میلیون بازدید رسیده بود.

کشورهای دیگری هم بودند - چه در اروپا و چه غیر اروپا - که برای دیدن این کلیپ‌ها هزینه‌ کرده بودند (۰.۳ میلیون دلار) و همچنین تعداد بازدیدها در آنها به  به حدود ۴۳ میلیون بازدید می‌رسید.

برای روشن شدن میزان هزینه کردهای رژیم صهیونیستی برای تبلیغات - طبق ارقام قبلی – می‌توان آن را با آمازون مقایسه کرد که یکی از بزرگترین تبلیغ کنندگان در پلتفرم‌های الکترونیکی است.

آمازون در فرانسه برای ۳۰ روز تبلیغات ویدیویی شامل همه پلتفرهای الکترونیکی حدود ۵.۶ میلیون هزینه کرده بود، درحالی که وزارت خارجه اسرائیل به تنهایی برای پلتفرم یوتیوب ۴.۶ میلیون دلار هزینه کرده است.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز بیش از ۸ میلیون دلار برای تبلیغات در اروپا هزینه کرد تا از روایت خود در مورد جنگی که علیه غزه به راه انداخته حمایت و آن را ترویج کند.

بخشی از این اعداد و ارقام توسط شرکت بازاریابی دیجیتال Semrush مورد تأیید قرار گرفت که الگوریتم‌های آن پرداخت ۸.۵ میلیون دلار توسط اسرائیل، برای ۱.۱ میلیارد بازدید تبلیغات ادعایی این رژیم در حدود ۳۰ کشور را رصد کرده بودند.

این داده‌ها همچنین تأکید می‌کند که بیش از ۹۵ درصد اقدامات اسرائیل روی سه کشور فرانسه جایی که دو جامعه بزرگ یهودی و عرب مسلمان در اروپا زندگی می‌کنند و آلمان و انگلیس متمرکز است.

بر اساس آنچه Semrush اعلام می‌کند، ۹۶ درصد بازدیدها در این سه کشور در بازه زمانی ۷ تا ۲۳ اکتبر ثبت شده است.

مقایسه ناموفق

علاوه بر بمباران شدید نوار غزه، رژیم صهیونیستی با استفاده از تمام ابزارهای ممکن، از تلویزیون گرفته تا بازی‌های ویدیویی و صفحات اینترنتی، کمپین بین المللی بزرگ و گسترده‌ای را برای محکومیت بیشتر عملیات «طوفان الاقصی» راه انداخته است.

در صفحه یوتیوب وزارت امور خارجه اسرائیل از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» حدود چهل کلیپ کوتاه منتشر شده است.

برخی از این ویدیوها گاهی در بخش تبلیغات قابل مشاهده هستند و گاهی حذف می‌شوند که نشان‌دهنده نقض احتمالی دستورالعمل‌های تبلیغاتی YouTube توسط اسرائیل است.

این درحالی است که روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد که گوگل ۳۰ آگهی رسمی اسرائیل را به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های آن حذف کرده است.

همچنین برخی از این کلیپ های اسرائیلی ترجمه شده به انگلیسی نیز به دلیل عدم رعایت محتوا از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌های سنتی یا حتی برنامه‌های بازی حذف می‌شوند.

در پایان هر کلیپ، هشتگی مانند «#حماس=داعش» (HamasIsIsis#) ، یا «#آنها را به خانه بازگردانید»(BringThemHome#)  برای اشاره به بیش از دویست اسیر نزد حماس، یا «کنار اسرائیل بایستید، کنار انسانیت بایستید» ظاهر می‌شود.

با این‌حال بسیاری از محققان مقایسه بین حماس و داعش را رد می کنند. «ایمن التمیمی»، کارشناس گروه‌های جهادی در انجمن خاورمیانه فیلادلفیا، معتقد است که «این مقایسه اشتباه است.»

وی یادآور می‌شود که داعش حماس را «مرتد» می‌داند، زیرا به گفته وی «قوانین اسلامی را به درستی اجرا نمی‌کند» و نمی‌خواهد «خلافت جهانی» ایجاد کند.
 


التمیمی ۲۸ اکتبر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که حماس عناصر داعش را در غزه سرکوب کرد.

به نوبه خود، «تزوی بارئیل»، تحلیلگر برجسته روزنامه عبری هاآرتص، معتقد بود که این تلاش‌های اسرائیل محکوم به شکست است.

او ۱۳ اکتبر در مقاله‌ای نوشت: «مقایسه بین حماس و داعش نمی‌تواند، روی تفاوت‌های عمیق این دو در ماهیت مبارزات آنها سرپوش بگذارد.»

وی افزود: «علی‌رغم ایدئولوژی مذهبی حماس، از نظر افکار عمومی جهان عرب، این گروه بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزات ملی فلسطین است، درحالی که داعش حتی خواب داشتن چنین جایگاهی را هم نمی‌تواند، ببیند.»

از سوی دیگر، «مونیکا مارکس»، استاد سیاست خاورمیانه دانشگاه نیویورک - شعبه ابوظبی، می‌گوید که هدف از گفتن اینکه بین حماس و داعش تفاوتی وجود ندارد، این است که حماس به هدفی مشروع و قانونی برای انتقام‌جویی اسرائیل و غرب تبدیل شود.

در همین راستا، روزنامه سوئیسی «لوتان» با اشاره به ویدئوهای تبلیغاتی اسرائیل نوشت که هر کدام از این کلیپ‌ها بیش از ۳۰ ثانیه طول نمی‌کشند و ۶ کشور اروپایی و آمریکا را از طریق یوتیوب و اپلیکیشن‌های بازی هدف قرار دادند و هزینه آنها را وزارت امور خارجه اسرائیل پرداخت کرد.

رژیم صهیونیستی تنها با تبلیغات پولی سعی نمی‌کند که روایت‌های دروغین خود را تبلیغ کند، بلکه از اینفلوئنسرها نیز در این راه کمک می‌گیرد و به آنها پول می‌دهد تا تبلیغات خود را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان پخش کنند.

اینفلوئنسرها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فاش کردند که اسرائیل برای پخش تبلیغات و روایت‌های دروغین خود برای میلیون‌ها دنبال‌کننده در سراسر جهان به آنها پول می‌پردازد تا تجاوز مستمر خود به نوار غزه را توجیه کنند که تاکنون هزاران شهید و مجروح برجای گذاشته است.

در مقابل قابلیت‌های ارتباطی مستقیم در دسترس حماس در مقایسه با اسرائیل محدود است، زیرا این جنبش توسط اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی درج شده است و فعالیت آن در فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌توک ، یوتیوب و X (توئیتر سابق) ممنوع شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات