وی در ادامه ضمن اشاره به مباحث پیشین دررابطه ‌با اهمیت ادب، به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره نمود و ابراز داشت: در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم؛ «إِلهِی لَاتُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِک»، خدایا مرا با عقوبت و کیفرت ادب نکن؛ چرا که این نوع ادب‌کردن برای انسان‌های وحشی و حیوان‌صفتی است که روح پذیرش را ازدست‌داده‌اند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که خداوند متعال برخی را با تازیانه عقوبت و کیفر اعمال تنبیه و کسانی که وجدانی بیدار دارند را با موعظه، نصیحت و تذکر متنبه می‌سازد، اظهار داشت: کسی که در وجودش رذائل نفوذ کرده باشد، بدون زور و تازیانه کیفر اعمال آدم نمی‌شود؛ خداوند متعال انسان‌های بد چموش را با عقوبت تنبیه می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به روایت «إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أدَّبَ نَبِيَّهُ على مَحَبَّتِهِ» از امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و با بیان این که ذات اقدس الهی پیامبرش را بر مهر و محبّت خویش تربیت نمود، خاطرنشان ساخت: خداوند کسی را که دوست داشته باشد با محبت و لطف خود تربیت می‌کند؛ چرا که انسان‌های عاقل، باوجدان و باتقوا از روح پذیرش برخوردارند.

وی پذیرش را مهم‌ترین رویه انسان‌های باوجدان در مقابل آزمون‌ها توصیف نمود و یادآور شد: حضرت آدم با خوردن گندم و شیطان با عدم سجده، بر خود ظلم کردند که حضرت آدم باتوجه‌ به روح پذیرشش رویه توبه را در پیش گرفت و تکبر ابلیس مانعی بزرگ برای شکل‌گیری روحیه پذیرش در او شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به حجم وصف‌ناپذیر پرونده‌های حقوقی کشور اشاره و با بیان این که حداکثر یکی از دو طرف حق می‌گوید و برخی ذی حق هستند و برخی نیز زیاده‌خواه و نابحق، اظهار داشت: اگر انسان در تمام فرازها و مراحل زندگی‌اش در مسیر خود راه برود، قطعاً تزاحم و تصادفی شکل نخواهد گرفت.

وی به حدیث «و اللّه، ما يَنْجو مِن الذَّنْبِ إلاّ مَن أقَرَّ بهِ» امام باقر علیه‌السلام اشاره نمود و با بیان این که کسی که نزد بارگاه الهی به گناه خود اقرار کند، به رهایی دست خواهد یافت، اظهار داشت: اقرار به گناه نزد نفس و پیشگاه خداوند متعال ادب بزرگی است که انسان را در مسیر توبه قرار می‌دهد؛ تکبر و غرور بزرگ‌ترین صفت شیطانی در مقابل تجلی روح پذیرش و قرار به گناه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان این که خداوند متعال بدترین انسان‌هایی که در وادی اقرار و توبه قرار گرفتند را آمرزیده است، اظهار داشت: اقرار به گناه نخستین و مهم‌ترین گام رهایی انسان از وسوسه‌های تکبر آفرین شیطانی و حرکت به سمت تجلی توبه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اهل ایمان در اوج غضب و عصبانیت همواره یاد خدا را بر دل و زبان جاری می‌سازند، تصریح کرد: یاد خدا آب سردی بر آتش خشم شیطانی است؛ علمای بزرگ در اوج مصائب و مشکلات، هیچگاه از یاد و نام خدا غافل نمی‌شدند و در وادی خشم همچون کوه بزرگ آرام و باوقار رفتار می‌کردند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین سیره مراجع و علمای بزرگ، نوع رفتار انسان در بزنگاه‌های مختلف را نمایی از ادب آدمی توصیف نمود و با تأکید بر این که مؤمن در اوج عصبانیت با ملایمت رفتار نموده، داد نمی‌زند، ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در محضر نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله اوج تواضع و فروتنی و اعلاترین تجلی ادب بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با تأکید بر این که ادب مهم‌ترین مولفه‌ای است که انسان را به سمت خدا، رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام رهنمون می‌سازد، اظهار داشت: هرکسی مسیر بی‌ادبی پیشه کند، گرفتار وادی اعمال ناپسند شده، قعر جهنم را درک خواهد کرد.