۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۷۴۵۲۰۶

دانشجویان را محاکمه کنید!

دانشجویان را محاکمه کنید!
اعضای جبهه ملی، از جمله مهم‌ترین مخالفان تسخیر بودند. علی‌اصغر حاج سیدجوادی، فعال سیاسی عضو جبهه ملی پس از تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت، به منتقد نظام اسلامی تبدیل شد و به خصوص مخالفت شدید خود را با این اقدام دانشجویان پیرو خط امام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت ایران ابراز کرده است.

پس از انقلاب اسلامی، بسیاری از کسانی که در صف مبارزه با رژیم پهلوی بودند، نتوانستند در سوی درست تاریخ بایستند و فرصت حضور در صف انقلابیون را از خویش دریغ کردند، تا جایی که حتی در برابر نظر قاطع رهبر انقلاب ایستادند و با وجودی که حضرت امام از تسخیر سفارت آمریکا به «انقلاب دوم» و «انقلابی مهم‌تر از انقلاب اول» تعبیر کرده بودند، در جبهه مقابل ایستادند و خواهان محاکمه دانشجویان پیرو خط امام شدند.

اعضای جبهه ملی، از جمله مهم‌ترین مخالفان تسخیر بودند. یکی از مهم‌ترین وقایع پس از تسخیر سفارت آمریکا، استعفای دسته‌جمعی دولت موقت بود. کابینه مهدی بازرگان که خواهان عادی‌سازی روابط با آمریکا بودند و چند روز پیشتر با برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر ملاقات کرده بودند، روز چهاردهم آبان 58، تنها یک روز پس از واقعه، در اعتراض به تسخیر سفارت، استعفا دادند.

در گنجینه اسناد «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» نامه‌ای هست خطاب به ملت ایران برای «تقاضای تشکیل دادگاه ملی» برای کسانی که سفارت را به تسخیر درآورده‌اند. این نامه به قلم علی‌اصغر حاج سیدجوادی، فعال سیاسی عضو جبهه ملی است که در نهم بهمن ماه 1359 به رشته تحریر درآمده است.

علی‌اصغرحاج سیدجوادی، فعال سیاسی و عضو کانون نویسندگان ایران بود که پیش از انقلاب اسلامی، در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان فعالیت داشت. او در سال 1355 نشریه «جنبش» را منتشر و در آستانه انقلاب، دفتر آن را به کانونی سیاسی مبدل ساخت و در همان سال، نامه سرگشاده‌ای در انتقاد از کارنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظام شاهنشاهی خطاب به شاه نوشت و همان زمان ممنوع‌القلم شد. وی که برادرش احمد، وزیر کشور دولت موقت بود، با وجودی که پیش از انقلاب فعالیت‌هایی علیه نظام شاهنشاهی داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص پس از استعفای دولت موقت، به حاشیه رفت و به یکی از منتقدین جمهوری اسلامی ایران بدل گشت و سرانجام در سال 60 از ایران گریخت.

وی که تمایلات ملی ـ مذهبی داشت، به خصوص پس از تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت، به منتقد نظام اسلامی تبدیل شد و به خصوص مخالفت شدید خود را با این اقدام دانشجویان پیرو خط امام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت ایران ابراز کرده است و این حرکت دانشجویان مسلمان را حرکتی ضدانقلابی و در حمایت از امپریالیسم آمریکا عنوان کرده است. تصویر نامه علی‌اصغر حاج سید جوادی خطاب به ملت ایران برای نخستین بار است که منتشر می‌شود.

تقاضای تشکیل دادگاه ملی

هم‌وطنان!

اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری اعضای سفارت، با آنچه از نتایج آن نصیب شما شد، یک خیانت آشکار و مسلم به انقلاب و آزادی و استقلال ایران به نفع امپریالیزم آمریکا و در جهت نابودی دستاوردهای انقلاب ایران بود. من با صراحت به تمامی مردم ایران اعلام می‌کنم که بار دیگر وطن ما و جامعه ما دستخوش تهاجم همه‌جانبه امپریالیزم و همه جهانخواران قرار گرفته است که به وسیله خائنین و فرصت‌طلبان داخلی در حکومت جمهوری اسلامی، در صدد تحمیل یک قدرت جابر و استبدادی مطلقه بر شما هستند.

هم‌وطنان!

با تسلیمی این‌چنین تحقیرآمیز و شرم‌آور در برابر امپریالیسم آمریکا، ما به این نتیجه می‌رسیم که اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری یک عمل از پیش‌ساخته و برنامه‌ریزی شده، برای پایمال کردن خون هزاران شهید راه آزادی و تسلط مجدد امپریالیزم و ایادی آن بر مردم ایران بود.

نتایج مصیبت‌بار این اشغال و گروگانگیری، همان‌طور که می‌دانید همراه با چهارده ماه شعارهای توخالی و گسیختگی سریع اتحاد و هم‌بستگی و اغفال و فریب توده‌ها و راندن مبارزان راستین انقلاب از صحنه حیات سیاسی کشور و رواج کینه و خشونت و حضور ناوگان جنگی و تفنگداران آمریکا در خلیج فارس و محاصره اقتصادی ایران و تصرف میلیاردها دلار اندوخته‌های ایران در بانک‌های آمریکا بود، اما گرانبهاترین نتیجه این خیانت به مردم ایران، برای امپریالیسم آمریکا، آلوده کردن چهره تابناک انقلاب ایران در افکار عمومی مردم جهان و انزوای سیاسی و اخلاقی ملت ایران بود.

دانشجویان را محاکمه کنید!

امپریالیزم به دنبال هدف‌های خیانتکارانه خود، تجاوز بی‌رحمانه رژیم فاشیستی عراق را بر مردم مظلوم ایران تحمیل کرد و شهرهای جنوب وطن ما را در خاک و خون کشاند و صدها هزار هم‌وطن بی‌گناه ما را از خانه و زندگی خود آواره نمود و همه تاسیسات حیاتی نفتی و گمرکی و صنعتی ما را در جنوب به ویرانی کشید و سرانجام در آستانه ورود مرتجع‌ترین گروه وابسته به سرمایه‌داری امپریالیستی آمریکا به کاخ سفید، هم گروگان‌ها را آزاد کردند و هم اندوخته‌های ما را به یغما بردند و هم مردم ایران و انقلاب ایران را در دنیا به دروغ بدنام نمودند و امروز همه مراجع رسمی جمهوری اسلامی از دولت و مجلس و نهادهایی که خود را به انقلاب ایران وابسته می‌دانند و به نام انقلاب ایران بر مردم حکومت می‌کنند، در برابر این رسوایی و خیانت و جنایت نه تنها خاموشی گزیده و مهر سکوت بر لب زده‌اند، بلکه با وقیحانه‌ترین شیوه‌های تبلیغ و تلقین، همچنان به فریب اذهان ساده مردم ادامه می‌دهند و بزرگترین جنایت و خیانت خود را به انقلاب ایران یعنی تسلیم در برابر امپریالیسم آمریکا و نابودن کردن میلیاردها دلار اندوخته مردم ایران و آلوده شدن انقلاب ایران و انزوای سیاسی و اخلاقی ملت ایران را در دنیا به عنوان بزرگترین پیروزی تمامی تاریخ بشری!! جلوه داده و همه منابع ارتباطی و خبری متعلق به مردم ایران را در خدمت توجیه این رسوایی و جنایت هولناک به خدمت گرفته‌اند.

بنابراین، من به نام یک شهروند ساده و به نام یک ایرانی از تمامی مردم ایران دعوت می‌کنم که صدای اعتراض خود را بر علیه این جنایت آشکار بلند کنند و تشکیل یک دادگاه ملی را برای تحقیق در ریشه‌های این خیانت و تسلیم خواستار شوند. من از مردم ایران تقاضا می‌کنم که تعقیب و مجازات همه کسانی که عامل اصلی این خیانت و اجرای این طرح خیانتکارانه علیه انقلاب ایران و استقلال و آزادی مردم ایران بودند، خواستار شوند. من از مردم ایران تقاضا می‌کنم که با فریاد اعتراض خود، انقلاب ایران را در آستانه سقوط قطعی خود، نجات دهند. من به مردم ایران هشدار می‌دهم که امروز تسلیم در برابر امپریالیزم آمریکا، فردا تسلیم در برابر تجاوز عراق را در پی خواهد داشت.

مردم ایران!

با تمام وجود خود از سیاست‌پیشه‌گان جمهوری اسلامی بخواهید که اگر در ادعای خود به انقلاب ایران صداقت دارند، مسئولین واقعه توطئه اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری (نه جوانان فریب خورده احساساتی) را به نام و با عنوان معرفی کنند و آن‌ها را در یک دادگاه ملی و در جوی از احترام و تحمل و تحقیق و در حضور صالح‌ترین قضات دادگستری و افراد مورد اعتماد مردم محاکمه کنند و مدارک و اسناد این رسوایی و خیانت و شهادت بی‌غرضانه شهود این جنایت را برای اطلاع شما، منتشر نمایند.

دانشجویان را محاکمه کنید!

هم‌وطنان من!

اگر بر سر افشای اسرار این خیانت بزرگ نایستید و اگر عاملین اصلی توطئه را تا سرحد مجازات مورد تعقیب قرار ندهید و اگر طراحان این نقشه شوم را در هر مقام از صحنه حیات سیاسی ایران طرد ننمایید، در آینده نزدیک تسلیم در برابر صدام حسین را نیز به کمک موجی از دروغ و سانسور و اختناق به عنوان بزرگترین پیروزی تمام تاریخ بشری!! بر شما تحمیل خواهند کرد و دیر یا زود، با استقرار کامل استبداد و به کمک چوب و چماق و زندان و شکنجه قراردادهای رسمی اسارت شما را با امپریالیسم آمریکا امضا خواهند نمود و با تعطیل دانشگاه‌ها و تسلط مطلق بر مطبوعات و رادیو و تلویزیون و سانسور و حاکمیت مطلق بر دولت و قوه قضائیه و مقننه، دیواری ضخیم از سکوت و وحشت و جاهلیت به دور زندگی و حیات و هستی اجتماعی و انفرادی شما به وجود خواهند آورد و کلیه اموال و منابع و ثروت‌های ملی شما را در راه تحکیم حاکمیت و افزایش امتیازات طبقاتی خود با امپریالیزم و سایر جهانخوارانی که پیوسته با گرفتن سهم خود، سکوت را بر تبلیغ ایدئولوژی انقلابی!! خود ترجیح می‌دهند، تقسیم خواهند نمود. اگر می‌خواهید زنده بمانید، برای نجات خود و پاسداری از انقلاب با استفاده از تمامی حقوقی که قانون و اسلام و تاریخ به شما داده است، صدای اعتراض خود را بلند کنید و از بسته شدن حلقه استبداد و خفقان بر گردن خود جلوگیری نمایید وگرنه جز مرگ و خاموشی و اسارت، سرنوشت دیگری در انتظار ما و فرزندان ما نخواهد بود.

علی‌اصغر حاج سید جوادی

1359/11/9

دانشجویان را محاکمه کنید!

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات