۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۷۴۵۲۷۱
نتایج یک مطالعه جدید منتشر شد؛

استفاده از تلفن همراه بر باروری جوانان تأثیر منفی دارد

استفاده از تلفن همراه بر باروری جوانان تأثیر منفی دارد
نتایج یک مطالعه نشان داده است که استفاده مداوم و زیاد از تلفن همراه بر میزان باروری افراد تاثیر بسیار بدی دارد.

تیمی از دانشگاه ژنو (UNIGE)، با همکاری موسسه سلامت گرمسیری و عمومی سوئیس (TPH)، یک مطالعه مقطعی عمده را در مورد تأثیرات تلفن همراه بر باروری در جوانان منتشر کرده است.

به نظر می‌رسد که استفاده مکرر از تلفن همراه با کاهش باروری در مردان جوان مرتبط است. نتایج این مطالعه در مجله Fertility and Sterility منتشر شده است.

میزان باروری با ارزیابی فاکتور‌هایی مانند غلظت، تعداد کل، تحرک و شکل اسپرم تعیین می‌شود. طبق مقادیر تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت، در صورتی که غلظت اسپرم کمتر از ۱۵ میلیون در میلی لیتر باشد، احتمالا بیش از یک سال برای باروری طول می‌کشد. همچنین اگر غلظت اسپرم کمتر از ۴۰ میلیون در میلی لیتر باشد احتمال بارداری کاهش می‌یابد.

ارزیابی تاثیر تلفن همراه

آیا تلفن همراه هم مقصر است؟ پس از انجام اولین مطالعه ملی (۲۰۱۹) در مورد باروری در بین جوانان در سوئیس، تیمی از دانشگاه ژنو (UNIGE) بزرگترین مطالعه مقطعی در این زمینه را منتشر کرد. این گزارش بر اساس داده‌های گرفته شده از ۲۸۸۶ مرد سوئیسی است. رده سنی ۱۸ تا ۲۲ سال که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ در شش مرکز نظامی استخدام شدند.

دانشمندان با همکاری مؤسسه بهداشت عمومی و گرمسیری سوئیس (TPH سوئیس)، رابطه بین پارامتر‌های تعیین شده در ۲۸۸۶ مرد و استفاده آن‌ها از تلفن همراه را بررسی کردند.

این داده‌ها نشان داد که بین استفاده مکرر و غلظت کم اسپرم رابطه وجود دارد؛ به گونه‌ای که میانگین غلظت اسپرم در گروه مردانی که بیش از یک بار در هفته از تلفن خود استفاده نمی‌کردند (۵۶.۵ میلیون در میلی لیتر) به طور قابل توجهی بالاتر از مردانی بود که از تلفن خود بیش از ۲۰ بار در روز (۴۴.۵ میلیون در میلی لیتر) استفاده می‌کردند.

این تفاوت با کاهش ۲۱ درصدی غلظت اسپرم در مصرف کنندگان مکرر (بیش از ۲۰ بار در روز) در مقایسه با مصرف کنندگان نادر (کمتر از یک بار) مطابقت دارد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات