۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۷۴۵۴۱
فقه و بازار (65)؛

امام جمعه خوی: برگزاری کلاس‌های آموزش فقه برای بازاریان ضروری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی گفت: فراگیری احکام شرعی فقه و بازار برای کسبه و بازاریان ‌ضروری است.
امام جمعه خوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سیدرضی شکوری، امام جمعه خوی، روز گذشته در اجتماع بزرگ بازاریان شهرستان خوی در مسجد بازار این شهر اظهار داشت: تدارک مالی مبارزه چه قبل از پیروزی و چه بعد از آن از طریق پرداخت وجوهات شرعی، رسیدگی به وضع معیشتی خانواده های زندانیان سیاسی، تشکیل صندوق های قرض الحسنه برای حل مشکلات مالی نیازمندان جامعه، تدارک مالی مساجد، اجتماعات، راهپیمایی ها، سخنرانی ها، تبعیدیان و پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) و سایر مراجع در دوران مبارزه با رژیم شاه از جمله نقش آفرینی های بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی است.

امام جمعه خوی در ادامه راه اندازی گروه‌های سیاسی، شرکت در تظاهرات و اجتماعات سیاسی همگام با سایر اقشار جامعه، تعطیل کردن بازار و کسب و کار برای مبارزه با رژیم و صدور اعلامیه و اعلام مواضع صریح علیه ستمگری های رژیم پهلوی را از‌ خدمات بازاریان در ارتباط با انقلاب برشمرد.

وی در ادامه تدارک و پشتیبانی مالی و نیروی انسانی جبهه و جنگ در هشت سال دفاع مقدس و مدیریت‌کردن بازار بر اساس مقررات و ضوابط نظام جمهوری اسلامی در ‌سی سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برخورد با موانع و مشکلات و توطئه‌های اقتصادی استکبار جهانی را خدمات و فعالیت های دیگر بازاریان عنوان کرد.

حجت الاسلام شکوری در بخش دیگری از سخنان خود با بررسی پیشینیه بازار شهر خوی‌ اظهار داشت: مراجعه به تاریخ‌های مدوّن نشان می دهد که بازار خوی در طول تاریخ یکی از بازارهای قدیمی و صاحب نام در کشور اسلامی ایران بوده است.

وی ادامه داد: خاقانی در قرن ششم از مسکوکات طلای خوی، ابن اثیر در قرن ششم از منسوجات مرغوب خوی، ابن فارض شاعر معروف مصری در قرن هفتم از پارچه های ابریشمی گلدار خوی نام می‌برند.

حجت الاسلام شکوری تصریح کرد: همه می دانیم که دین مقدس اسلام برای معاملات در بازار اسلامی حدود، مقررات و شرایطی را قائل شده است؛ از این رو برای این‌که بازاریان بتوانند همه معاملات خود را برمبنای دستورات شرعی انجام دهند ضروری است کلاس هایی را برای فراگیری احکام شرعی در زمینه معاملات دائر کنند.

وی وجود انواع و اقسام معاملات از قبیل معامله نقدی، معامله نسیه، معامله سلف، اجاره، مضاربه، جعاله، صلح، شفعه، هبه، رهن، موضوع گران فروشی و اهتکار، ربای قرضی، کم فروشی، اقاله و یا مهلت دادن به مقروض، غشّ و تقلّب در معامله، احکام سرقفلی ها، معاملات طلا و نقره، معاملات و تجارت خارجی، رعایت مقررات و ضوابط حکومت اسلامی را نمونه هایی از احکام شرعی بازار برشمرد که باید مورد توجه جدی بازاریان قرار گیرد./935/پ202/س
ارسال نظرات