۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۴۵۸۹۶

عملیات آزادسازی سوسنگرد مانع تصرف اهواز توسط دشمن شد

عملیات آزادسازی سوسنگرد مانع تصرف اهواز توسط دشمن شد
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد، گفت: ارزش، جایگاه و اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد این بود که اجازه نداد دشمن به هدف راهبردی خود در تصرف اهواز دسترسی پیدا کند.

دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش صبح امروز پنجشنبه (۲۵ آبان‌) در مراسم گرامیداشت عملیات آزادسازی سوسنگرد، گفت: ۲۶ آبان ماه سالروز آزادسازی سوسنگرد را گرامی می‌داریم و به روح همه شهدای این عملیات بزرگ و راهبردی در سرنوشت‌ساز دفاع مقدس درود می‌فرستیم.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس عملیات‌های متعدد و بزرگی انجام داده‌ایم که نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته است و مایه سرافرازی و پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

دریادار سیاری با اشاره به عملیات‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس، تصریح کرد: عملیات‌های ثامن الائمه، بیت المقدس، والفجر ۸ و مروارید که عملیات‌های بزرگ و موثر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح بوده است. اما، در این میان عملیات آزادسازی سوسنگرد از یک ویژگی مهم برخوردار است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، ضمن اشاره به محورهای تهاجم رژیم بعث عراق به ایران، عنوان کرد: ما در دفاع مقدس، سه محور داشتیم؛ محور شمال که دشمن به دنبال تصرف دزفول بود، محور میانی که دشمن به دنبال تصرف اهواز بود و محور جنوبی که دشمن به دنبال تصرف آبادان و خرمشهر بود.

وی ادامه داد: هدف استراتژیک و راهبردی دشمن ما تصرف خوزستان بود که اگر در این سه محور موفق می‌شد، تصرف خوزستان قطعی می‌شد. 

دریادار سیاری، گفت: دشمن در محور شمالی در پل نادری و کنار رودخانه کرخه ناموفق بود و در محور جنوب نیز با شکست استراتژی‌اش مواجه شد. اما، دشمن در جبهه میانی به دنبال تصرف اهواز بود. 

وی افزود: کلید تصرف اهواز تسلط بر سوسنگرد بود که اگر دشمن سوسنگرد را تصرف می‌کرد به تمام راه‌های مواصلاتی به اهواز دسترسی پیدا می‌کرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه عملیات آزادسازی سوسنگرد به عنوان یک عملیات راهبردی مانع تصرف اهواز توسط دشمن شد و به همین دلیل از جایگاه بالایی برخوردار است، تصریح کرد: پیروزی ما در این عملیات و آزادسازی سوسنگرد موجب شد دسترسی دشمن به اهواز از بین برود. 

وی ادامه داد: بنابراین؛ ارزش، جایگاه و اهمیت عملیات آزادسازی سوسنگرد این بود که اجازه نداد دشمن به هدف راهبردی خود در تصرف اهواز دسترسی پیدا کند.

دریادار سیاری با بیان اینکه دو متغیر اساسی اثرگذار در عملیات آزادسازی سوسنگرد وجود دارد که باید به آن اشاره کرد، تأکید کرد: این دو متغیر پیشران مهمی برای پیروزی در این عملیات بوده است و علی رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد ممکن است آمادگی لازم برای این عملیات وجود نداشته باشد.

وی ضمن اشاره به فرامین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در طول دوران دفاع مقدس، افزود: اولین متغیر فرمان حضرت امام (ع) بود که در ۲۵ آبان ماه فرمودند که سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، بیان کرد: پیش از شروع جنگ تحمیلی بحث محاصره پاوه مطرح بود که حضرت امام (ره) یک پیامی داشتند که از رادیو پخش شد و گفتند من به عنوان فرمانده کل قوا دستور می‌دهم تا محاصره پاوه از بین برود. ارتش توانست ظرف ۴۸ ساعت پس از این فرمان محاصره پاوه را از بین ببرد.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) در جای دیگری فرمودند که حصر آبادان باید از بین برود، اگر چه اجرای عملیات شکست حصر آبادان یکسال به طول انجامید. اما، این عملیات با محوریت لشکر ۷۷ خراسان نیروی زمینی ارتش و سایر نیروها پیروز شد و فرمان حضرت امام(ع) محقق شد. 

دریادار سیاری ضمن اشاره به فرمان امام خمینی(ره) درخصوص عملیات آزادسازی سوسنگرد، گفت: ایشان در خصوص سوسنگرد نیز ۲۵ آبان ماه فرمودند که حصر سوسنگرد باید تا فردا شکسته شود و این کار نیز محقق شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به دومین متغیر تأثیرگذار در عملیات آزادسازی خرمشهر، تصریح کرد: متغیر دیگری که بسیار حائز اهمیت است، حضور مستقیم و معنادار مقام معظم رهبری است که در آن مقطع زمانی نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند.
 
وی ادامه داد: ایشان با اقدام بسیار انقلابی و نوشتن دو نامه برای سرهنگ قاسمی‌نو فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز و شهید فلاحی و با ارسال این نامه‌ها در ساعت یک بامداد موجب بر هم خوردن طرح بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت شدند. چرا که بنی‌صدر تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی را از شرکت در این عملیات منع کرده بود. 

دریادار سیاری، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب با ارسال نامه‌های مذکور موجب شدند تا تیپ ۲ و تیپ ۳ لشکر ۹۲ و دیگر یگان‌ها با پشتیانی نیروی هوایی وارد عملیات شدند و شخص رهبر انقلاب به عنوان محور عملیات و فرماندهی مستقیم این عملیات را برعهده داشتند. 

وی افزود: در این عملیات، رهبر انقلاب دستور دادند تا شهید فلاحی نیز به عنوان مستشار حضور داشته باشند. 

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، خاطر نشان کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد یک فرد انقلابی در جایی که نیاز شد نیمه‌های شب در صحنه حاضر شد و با تدبیر مناسب، اقدام لازم را اتخاذ کرد و پای کار آمد و یگان‌ها را به حرکت درآورد.

وی ادامه داد: ایشان با اجرای طرح مذکور طرح بنی‌صدر را ناکام گذاشت و در اجرای فرمان امام خمینی (ره) سوسنگرد آزاد شد و سرنوشت جنگ تغییر کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات