۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۷۴۶۰۰۹
آیت‌الله حسینی بوشهری:

دستاوردهای دولت نشان دهنده عزت ملی است

دستاوردهای دولت نشان دهنده عزت ملی است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اقدامات دولت سیزدهم را نشان دهنده عزت ملی عنوان کرد و گفت: شرایط سختی در کشور حاکم بود که دولت مردمی توانست با رمز «همت، تلاش و تدبیر» آن روزها را با موفقیت پشت سر گذارد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین در دیدار با وزیر نفت دولت سیزدهم که در سالن جلسات دفتر جامعه مدرسین حوز علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: اقداماتی که دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در حوزه صنعت نفت انجام داده قابل قبول و نشان دهنده این است که برای جامعه ایجاد امید می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب ما یک نعمت بزرگ الهی بود و بنده معتقد هستم تا به امروز هیچ کدام از ما نتوانسته‌‌ایم جایگاه اصلی و حق انقلاب را اداء کنیم، در تاریخ این کشور روزهایی وجود داشته که در بسیاری از مسائل توانایی حل مشکلات در داخل کشور مهیا نبوده است و به همین دلیل کشور وابسته به دیگران بوده است.

رئیس جامعه مدرسین حوز علمیه تصریح کرد: تمام حیات و هستی ما در اختیار تصمیم‌گیری دیگران بود، سران کشورها در پایتخت ایران برای آینده کشورمان جلسه تشکیل می‌دادند بدون اینکه رئیس ممکلت از آن مطلع باشد. به لطف خدا همه این مسائل و معضلات به برکت رهنمودهای معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و همراهی بزرگان دینی و مردم حل شد.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: روزگاری به مردم ما تلقین کرده بودند که این نفت به عنوان مایعی بدبو بدرد شما نمی‌خورد و نیازی به آن ندارید، دشمن تلاش کرد تا صنعت نفت کشورمان را بدست بگیرد، اما با بیداری مردم و بزرگان این اتفاق رخ نداد و کشور در مسئله صنعت نفت به استقلال رسید.

وی اشاره کرد: تلاش‌هایی که شما و همکارانتان در صنعت نفت در دولت سیزدهم انجام داده‌اید، باعث شده فضایی آرام در کشور ایجاد شود، افتتاح فازهای مختلف میادین نفت و گاز در کشور که یکی پس از دیگری درحال انجام است باعث شده جوانه امید در دل مردم زنده شود و احساس کنند که مسئولین برای توسعه کشور شبانه روز در تلاش هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سختی کار افرادی که در میادین نفت و گاز فعالیت دارند، تصریح کرد: عملی که همکاران شما در سکوهای دریایی در آن وضعیت آب و هوایی طاقت‌فرسا مشغول خدمت رسانی هستند اجر آن همانند کسانی است که در راه خدا جهاد می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: بنده تقاضا دارم پیام حوزه علمیه را به آن عزیزان برسانید که ما قدردان زحمات شما در صنعت نفت و گاز هستیم و می‌دانیم که چه سختی‌هایی را پشت سر می‌گذارید و از خدا برای شما توفیق روز افزون را طلب می‌نماییم.

همه ما می‌دانیم دولت سیزدهم در چه وضعیتی برای اداره امور کشور مستقر شد

وی در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط سختی کشور را تحویل گرفت، گفت: همه ما می‌دانیم دولت سیزدهم در چه وضعیتی برای اداره امور کشور مستقر شد، شرایط سختی در کشور حاکم بود که دولت مردمی توانست با رمز «همت، تلاش و تدبیر» آن روزها را با موفقیت پشت سر گذارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: برای مثال ایجاد پالایشگاه فرا سرزمینی که وزیر نفت درباره آن توضیح داد ابتکار بسیار خوبی بود که انجام شد، این ابتکارها و تدابیر سد راهی شد برای کارهایی که دشمنان علیه کشور ما انجام می‌دادند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: اقداماتی که دولت در کشور رقم زده است نشان دهنده عزت ملی است و به تعبیر رهبر انقلاب کسانی که فقط به مسئله ایرانیت می‌اندیشند نیز خدمات شما باعث می‌شود آنان به هویت و ایرانی بودن خود افتخار کنند.

وی افزود: امیدواریم به همت بلندی که مجموعه دولت دارد زیر سایه منویات رهبر فرزانه انقلاب بتوانیم در شرایط سخت و دشوار سربلند بیرون آمده و مشکلات را یکی پس از دیگری همچون گذشته حل کنید و یاس و ناامیدی که دشمن در کشور ایجاد کرده است را تبدیل به امیدواری کنید.

باید بیش از گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی اهتمام بخشید

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: مسئولیت‌های اجتماعی نکته قابل توجهی است که باید بیش از گذشته به آن اهتمام بخشید، مدتی پیش با معاون وزیر نفت دیداری داشتیم، ایشان از اقدامات انجام شده این وزارتخانه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گزارشی را ارائه دادند که باید این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه، راه، بیمارستان، محرومیت‌زدایی و… بخش مهمی از اقدامات انجام شده این وزارتخانه است که طی این ۲ سال اخیر صورت گرفته، از وزیر نفت تقاضا داریم که در کنار مدیریت امور کشور بیش از گذشته نسبت به بخش مسئولیت‌های اجتماعی توجه کنند.

بهره‌برداری از ۲۸ میلیارد دلار پروژه در حوزه نفت و گاز به همت دولت سیزدهم

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، جواد اوجی وزیر نفت کشورمان اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز ظرف ۲ سال اخیر اقدامات و دستاوردهای بزرگی را کسب کرده است.

وی افزود: باتوجه به عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های قبلی در حوزه نفت متاسفانه کشور با مشکلاتی مواجه شده بود که دولت مردمی به لطف خدا، تلاش شبانه روزی و با روحیه جهادی توانست مشکلات را رفع کند، دولت سیزدهم تمام توان خود را به کار گرفت تا بتواند تحریم‌های حوزه نفتی را خنثی سازد.

وزیر نفت تصریح کرد: دشمنان ما ظرف این سال‌ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند از درآمدزایی ارزی ایران جلوگیری کنند، اما با استقرار دولت آیت‌الله رئیسی و توجه به رویکرد دیپلماسی مثبت همه نقشه‌ها و اقدامات دشمن بهم ریخت و دولت با دپیلماسی عزت‌مندانه اهداف خود را دنبال کرد.

اوجی ادامه داد: اتفاقات و اقدامات بزرگی به همت دولت مردمی رقم خورد، برای مثال در حوزه تولید نفت بعد از استقرار دولت سیزدهم کار را با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه شروع کردیم اما امروز این آمار به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است، در بحث تولید گاز نیز نسبت به شروع دولت امروز ما تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را در کشور داریم.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، از اهداف دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه نفت و گاز از اهداف اصلی دولت سیزدهم است، گفت: در این حوزه پروژه‌هایی نیمه تمامی وجود داشت که دولت در راستای افزایش تولید تکمیل آن‌ها را در دستور کار قرار داد، طی مدت زمان ۲ ساله بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

اوجی اشاره کرد: یکی از آن پروژه‌ها پروژه یاسوج بود که بیش از ۲ دهه معطل و نیمه تمام مانده بود، اما دولت سیزدهم با ابتکار خود توانست این پروژه مهم را به بهره‌برداری برساند، بهره‌برداری از این پروژها باعث افزایش تولید در کشور شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی یکی از اهداف دولت است، تاکید کرد: سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ما ۱۴ میلیارد دلار بود، افزایش تولید ما باعث افزایش صادرات در کشور شدو در حال حاضر ارزش و ظرفیت نفت  کشورمان به ۳۳۰ میلیارد بشکه رسیده است.

وی در ادامه درخصوص منابع ارزی دولت گفت: در دولت سیزدهم تا به امروز هیچ زمانی نداشتیم که در حوزه تامین منابع ارزی کشور دچار مشکلاتی شود، مستحضر هستید ما دولت را با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شروع کردیم و با تدبیر دولت و تلاش شبانه روزی این کسری بودجه با درآمد نفتی برطرف شد.

اوجی با بیان اینکه در این ۲ ساله همه نخبگان دانشکده نفت جذب وزارت شده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد خروج نخبگان حوزه نفت از کشور بودیم اما بعد از استقرار دولت سیزدهم رویکرد جذب نخبگان را در دستور کار قرار دادیم و با قاطعیت عرض می‌کنم که امروز در سیستم نفت و گاز کشورمان همه مهندسان ما بومی هستند و هیچ نیروی خارجی در این حوزه فعالیت ندارد.

بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود

وی افزود: علاوه بر نیروی متخصص داخلی، بیش از ۸۰ درصد ادوات و تجهیزات مورد نیاز در حوزه صنعت نفت در داخل کشور به دست جوانان انقلابی ایرانی تولید می‌شود که این مسئله باعث صرفه‌جویی در حوزه خروج ارز از کشور شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه رئیس جمهور نسبت به صنعت نفت دید مثبتی داشته و همواره این صنعت را مورد حمایت قرار داده است، بیان کرد: واقعیت این است که شخص آیت‌الله رئیسی نسبت به صنعت نفت نگاه ویژه‌ای دارد و ما سعی کردیم با حمایت ایشان اقدامات بزرگی را در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت حدود ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت نفت مشغول به فعالیت بودند اما امروز این آمار به بیش از ۶۰۰ شرکت رسیده است.

اوجی در پایان اشاره کرد: براساس آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی گروه صنعت نفت در ۳ ماهه اول سال جاری حدود ۱۹ درصد بوده که این مسئله در تاریخ بی‌سابقه است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی گروه نفت و گاز تا پایان سال ۱۴۰۲ بین ۱۵ الی ۲۰ درصد باشد.

ارسال نظرات