۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۷۴۶۱۶
استاد برجسته حوزه علمیه قم:

طلبگی میثاقی بین طلبه و امام زمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: طلبگی شغل نیست بلکه میثاقی است بین فردی که وارد حوزه می شود با خدا و امام زمان(عج) که سرباز حضرت ولی‌عصر(عج) و بنده صالح خدا باشد و این اصل است.
حجت الاسلام حسن معلمي


حجت‌الاسلام حسن معلمی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در اصل طرح و پیشنهاد اعطای مدرک دکترای افتخاری از سوی دانشگاه دون شأن مقام معظم رهبری بود. رهبر معظم انقلاب در کسوت مرجعیت و رهبری نظام اسلامی قرار دارند، از این رو پیشنهاد از اصل باطل است.

وی افزود: پیام مقام معظم رهبری در نپذیرفتن مدرک دکترای افتخاری به طلبه حوزه علمیه این بود که مدرک را اصل قرار نداده بلکه حیث و ذی طلبگی را اساس قرار دهد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته نمی توان با مدارک علمی مخالفت کرد که در این راستا حوزه می تواند به تعریف و تبیین مدارک علمی مستقل پرداخته و آن را ملاک قرار دهد و مرجعی باشد برای مدرک دهی با عناوینی که خود تأسیس و ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام معلمی با بیان این‌که حوزه برای مدارک حوزوی اصطلاح جعل کند، تصریح کرد: مدرک برای حوزوی ابزار است نه هدف از این رو در کنار روح طلبگی، داشتن مدارک حوزوی و مدارج علمی مشکلی ایجاد نمی کند.

وی میثاق طلبگی مدنظر مقام معظم رهبری را در همین راستا دانست و ابراز داشت: طلبگی شغل نیست بلکه میثاقی است بین فردی که وارد حوزه می شود با خدا و امام زمان(عج) که سرباز حضرت ولی‌عصر(عج) و بنده صالح خدا باشد و این اصل است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دانشگاه محیط علمی و از احترام بالایی برخوردار است، اظهار داشت: اما لازم است مدارک و عناوین حوزوی اساس قرار داده شود و به گونه ای نباشد که دیگران این مدارک را ذیل مدارک دانشگاهی بدانند.

حجت‌الاسلام معلمی درباره ارزش مدارک سطح سه و چهار حوزه علمیه گفت: مدارک علمی حوزه در کل دانشگاه های کشور از ارزش بالایی برخوردار است اما چون افراد به این امر توجیه نیستند تعابیری نامناسبی به کار می برند که این لزوم جعل اصطلاح مدارک مستقل از سوی حوزه علمیه را دو چندان می کند.

وی رویکرد طلاب برای ورود به دانشگاه ها برای مدرک را اشتباه ارزیابی کرد و با بیان این‌که اگر طلبه ای برای امتیازهای عنوانی درس بخواند فاجعه است، عنوان داشت: طلبگی یک وظیفه و مسؤولیت در راستای عهدی است که با خدا بسته ایم و مدرک در این تعهد هیچ نقشی ندارد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات