۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۴۶۲۰۵

آبگرفتگی معابر در اهواز و ایلام؛ هشدار قرمز برای 7 استان

آبگرفتگی معابر در اهواز و ایلام؛ هشدار قرمز برای 7 استان
هرچند سخاوت آسمان در کشور، رنگ و روی پاییز را دگرگون کرده و شادی کشاورزان و لطافت هوا را در پی داشت، اما در اهواز و ایلام موجب آبگرفتگی معابر شهری شده و دانش‌آموزان را پای سامانه شاد نشاند و همچنین هواشناسی، برای 7 استان کشور امکان وقوع سیلاب را پیش‌بینی می‌کند.

درپی بارش‌های پرحجم پاییزی در روزهای آغازین هفته جاری، چند استان کشور، درگیر سیلاب و آبگرفتگی در معابر شهری شده‌اند و برای 7 استان خوزستان، ایلام، فارس،کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان و چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده است.

*نقص شبکه دفع فاضلاب، باران رحمت را به زحمت مردم اهواز بدل کرد

در اهواز، بارندگی در روزهای شنبه و یکشنبه 27 و 28 آبان، موجب زیر آب رفتن خیابان‌ها و معابر شهری شد؛ استاندار خوزستان یکشنبه 28 آبان با اشاره به بارش 35 میلی‌متری باران در اهواز گفت: ۶۱ نقطه در سطح شهر اهواز دچار آبگرفتگی شد که لازم است شهرداری و آبفا هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات این مناطق اقدام کنند.

خیابان‌های اهواز در تصرف آب باران

حسینی محراب با اشاره به کاهش زمان ماندگاری آب در بارندگی اخیر در اهواز  گفت: شهرداری و آبفا باید با مقصران آبگرفتگی در این شهر برخورد کنند.

تصاویری که صبح امروز از مرکز استان خوزستان مخابره می‌شود، از استمرار و شدت آبرگفتگی‌ها در سطح مناطق شهری خبر می‌دهد و به همین علت، مدارس همه مقاطع اهواز در نوبت صبح و عصر، غیرحضوری شدند.

*باران ایلام کشاورزان را شاد کرده و دانش‌اموزان را پای شاد نشاند

صبح دوشنبه 29 آبان در ایلام نیز با بارش باران همراه بود که با وجود اعلام آماده باش همه دستگاه‌ها از سوی مجید بیگلریان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام در روز گذشته، آبگرفتگی شدید معابر، جاری شدن سیلاب و اعلام تعطیلی دیرهنگام مدارس باعث گرفتار شدن برخی شهروندان در آبگرفتگی معابر و سردرگمی دانش‌اموزان شده بود.

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان ایلام، صبح دوشنبه ۲۸ آبان ماه در گفتگو با فارس، از ساکنان استان ایلام درخواست کرد تا با توجه به شدت بارش ها در راه‌های استان از ترددهای غیرضرور در جاده های استان جدا خودداری کنند.

ابگرفتگی معابر شهر ایلام

محمد شهروند ایلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: «هیچ چیز ارزشمند تر از این نیست که میبینیم خدا با نزول این نعمت هوایمان را دارد.

خبرنگار فارس در ایلام خسارات ناشی از این بارش‌ها جزئی توصیف کرده و از شادی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی خبر می‌دهد.

 

*هشدار قرمز هواشناسی استان فارس را به حالت آماده باش درآورد

اداره کل هواشناسی استان فارس با صدور هشدار قرمز هواشناسی از ورود سامانه بارشی به استان و فعالیت این سامانه طی روز های دوشنبه و سه شنبه خبر داده است.

فرهاد سعدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس صبح امروز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فارس  با توجه به این هشدار، از آمادگی کامل تمامی نیروهای امدادی و ستاد بحران استان فارس خبر داد وبر لزوم رعایت نکات ایمنی و پرهیز از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع تاکید کرد.

 

*مرخصی همه اعضای ستاد بحران کهگیلویه لغو شد

کمیته پیشگیری و مقابله با بحران کهگیلویه در پی هشدار قرمز هواشناسی استان نسبت به ورود یک سامانه بارشی قوی در استان و احتمال بارش‌های سیل‌آسا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در برخی مناطق  و خطرات ناشی از آن تشکیل جلسه داده و سید حمزه محقق‌زاده فرماندار کهگیلویه بر لغو مرخصی و ماموریت تمامی دستگاه‌ها، شهرداران و اعضای ستاد مدیریت بحران تا پایان فعالیت احتمالی سامانه بارشی و اعلان هواشناسی تاکید کرد.

 

*آسمان ابری پرواز تهران-کرمانشاه را زمین‌گیر کرد

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، از لغو پرواز ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح امروز تهران به مقصد کرمانشاه با توجه به کاهش دید افقی، شرایط جوی نامساعد و در راستای رعایت مسائل ایمنی خبر داد.

 

*مدارس ابتدایی نوبت عصر پلدختر نیز تعطیل شد

آبگرفتگی شدید معابر در مناطق مختلف شهری و روستایی و بارش باران، در پلدختر نیز ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان را به تصمیم برای تعطیلی کلیه مدارس ابتدایی نوبت عصر در شهرستان پلدختر واداشت و فعالیت آموزشی دانش‌اموزان این مناطق در فضای مجازی و شبکه شاد انجام می پذیرد.

 

*آسمان مازندران تا چهارشنبه بارانی است 

مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با اشاره به  صدور هشدار جوی سطح نارنجی هواشناسی مازندران،از نفوذ سامانه بارشی از امشب تا صبح چهارشنبه یکم آذرماه به آسمان مازندران خبر داد و با هشدار آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تصریح کرد: رانش زمین و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید، اختلال در ترددهای جاده‌ای و خسارت به سازه‌ها، تاسیسات و شکستن درختان از مخاطرات این سامانه بارشی است‌.

سیدمحمدرضا رضوی با تاکید بر ضرورت پرهیز از اسکان در کنار رودخانه‏‌ها، خاطرنشان کرد: احتیاط در تردد جاده‌ای، پرهیز از صعود به ارتفاعات، مقاوم‌سازی سازه‏‌های کم‌مقاوم و سایر اقدامات پیشگیرانه از دیگر مسائل مورد تاکید محسوب می‌شود.

 

به گزارش فارس، هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار از سوی هواشناسی در زمینه آمادگی مدیریت بحران برای یک پدیده جوی و احتمال خسارت‌های وسیع است که با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقدام‌های لازم را برای کاهش خسارات ناشی از وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
برچسب ها: اهواز ایلام سیل
ارسال نظرات