۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۴۶۴۵۶
یادداشت؛

شکاف سازی؛ تاکتیک اصلاح طلبانه

شکاف سازی؛ تاکتیک اصلاح طلبانه
اصلاح طلبان گمان می کنند که با نمایندگان ادوار در حوزه های کوچک به همراه تعدادی چهره در کلان شهرها می توانند یک فراکسیون منتقد در مجلس ایجاد کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات اسفند ماه برای اصلاح طلبان به مثابه یک فرصت مهم در مسیر بازگشت به قدرت محسوب می شود. هر چند که در ظاهر ژست کناره گیری از رقابت انتخاباتی گرفته اند اما شمار زیادی از چهره های ناشناس آنها به همراه طیفی از اعتدالیون نام نویسی کردند تا در صورت فراهم بودن شرایط پا به عرصه رقابت جدی بگذارند.

یکی از عواملی که می تواند عزم آنها را جدی تر کند، شدت گرفتن رقابت درون گروهی اصول گرایان است. شاهد مثال هم گفت و گوی جدید حسین مرعشی که از دوگانه قالیباف/ رییسی در انتخابات مجلس سخن گفت تا راه را بر اختلاف اصول گرایان باز کند و در شرایط اختلافی، امکان رای آوری فهرست سفید اصلاح طلبان و اعتدالیون را فراهم نماید. اصلاح طلبان از نظر وزن اجتماعی در شرایطی نیستند که امکان رقابت با فهرست واحد جناح مقابل را حداقل در شرایط امروز داشته باشند و از همین رو در شرایط چند فهرستی شدن اصول گرایان می توانند در مسیر رقابت جدی قرار گیرند.

اصلاح طلبان گمان می کنند که نمایندگان ادوار در حوزه های کوچک به همراه تعدادی چهره در کلان شهرها می توانند یک فراکسیون منتقد در مجلس ایجاد کنند تا با اعتماد به نفس وارد صحنه انتخابات ۱۴۰۴ شوند. این فراکسیون علاوه بر نمایندگان ادوار نیازمند بر هم زدن هژمونی اصول گرایان در کلان شهرها است و از همین رو شکاف میان چهره های جدی اصول گرا در دستور قرار گرفته است.

در چنین شرایطی هرگونه تلاشی برای وارد کردن مجلس و دولت به عرصه های فرعی و حاشیه ای در حالی که رییس دولت به صراحت از عدم مداخله در انتخابات سخن گفته می تواند عواقب برای جناح اصول گرا داشته باشد. به همین دلیل لازم است تا چنین گرایش هایی در حاشیه جریان انقلاب قرار گیرند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات