۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۴۶۵۰۴
حجت‌الاسلام‌ برمایی تبیین کرد؛

بارزترین ویژگی‌های خانواده موفق و آرامش‌بخش

بارزترین ویژگی‌های خانواده موفق و آرامش‌بخش
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد که اگر اعضای خانواده نسبت معنوی و معنایی با هم پیدا نکنند، حال دلشان خوب نخواهد بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمد برمایی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به راز و رمز موفقیت‌های زندگی در بیان بهشتیان، به آیه شریفه «قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ»[۱] اشاره نمود و اظهار داشت: بهشتیان در پاسخ به نحوه بهشتی شدنشان می‌گویند؛ ما کسانی بودیم که نسبت به خانواده و اقوام مشفق بودیم.

 وی در ادامه ضمن اشاره به معانی شفقت، با بیان این که مشفق کسی است که هر کاری می‌کند تا خانواده و اقوامش جهنمی نشوند، یادآور شد: مشفق کسی است که وقتی از اعضای خانواده دررابطه‌با بهترین فرد زندگی می‌پرسند، او را معرفی می‌کند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به روایتی دررابطه‌با این که بهترین انسان‌ها کسی هستند که برای خانواده‌اش بهترین باشد، اظهار داشت: خانواده مسیری است که انسان را به صلاح و رستگاری می‌رساند.

انسان با شرافت چه کسی است

حجت‌الاسلام‌ برمایی به راهکارهای قرارگرفتن خانواده به‌عنوان اولویت اول زندگی و ارتقا احساس رضایت در آن تصریح نمود و ابراز داشت: خداوند متعال دررابطه‌با اهمیت صیانت از خانواده در مقابل آتش دوزخ می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا»؛ لذا کسی که علی‌رغم تمام ناملایمات دنیایی می‌داند که چگونه دلبری کند و ناز خانواده را بکشد و به‌خاطر خانواده به سمت حرام کشیده نشود و همواره کسب حلال کند، انسان با شرافتی است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به انتظارات زوجین از یکدیگر با بیان این که ایجاد توقع بی‌جا، مانعی بزرگ برای آرامش بخشی در محیط خانواده است، به تفاوت‌های نیاز، خواسته و تقاضا اشاره نمود و اظهار داشت: خانواده، موظف به برطرف‌سازی نیازهای اساسی اعضاست، نه همه نیازهایی که فرد تصور می‌کند؛ چرا که نیازهای انسان در ساحت‌های متنوع برآورده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ برمایی بر اهمیت بازشناسی نیازهای اساسی همسر، فرزند و والدین تأکید نمود و با بیان این که خواسته، همان روش برآورده‌سازی نیازها است، ابراز داشت: در شرایطی ممکن است نیاز درست و به جا باشد، ولی خواسته، خواسته اشتباهی بوده فرد را به سمت گناه و تباهی بکشاند.

 وی با بیان این که خواسته‌ها اگر با توان آدمی همخوانی نداشته باشد، انسان در تقاضا دچار حرام خواهد شد، اظهار داشت: زمانی که نیاز، خواسته، تقاضا و توان با هم نخوانند؛ حتی اگر انسان متدینی هم باشیم، اگر به گناه نیافتیم، به‌زحمت خواهیم افتاد. گرفتاری در تجمل از جمله این مصادیق است.

 غفلت از اصل معنویت زمینه‌ساز بروز مشکلات روان‌شناختی

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که همواره باید مراقب باشیم تا فاصله نیازها، خواسته و تقاضا با توان فرد دیگری را شرمنده نکند، اظهار داشت: بزرگواری و شفقت نسبت به خانواده و همسر این است که وقتی نیازی را خارج از توان دیگری می‌بینیم، آن موضوع را مطرح نسازیم.

 وی بر اهمیت اصل معنویت در زندگی تصریح نمود و ضمن اشاره به تجربه یکی از روان‌شناسان معروف دررابطه‌با این موضوع گفت: یکی از اندیشمندان حوزه روان‌شناسی می‌نویسد، در ۷۰ سالی که مشغول کار درمان بودم، هرکسی که به من بابت هر موضوع روان‌شناختی مراجعه کرده، در آنها شاهد غفلت و عقب‌ماندگی نسبت به معنویت بودم، این مشکلات زمانی شکل‌گرفته که فرد نسبت به معنویت و دینی که بدان معتقد بود، عقب‌نشینی و بخشی از تدین خود را تعطیل کرده است.

معنویت فاخر؛ اصل اول و آخر هر خانواده موفق

حجت‌الاسلام‌ برمایی در بخش پایانی سخنان خود دعای اعضای خانواده نسبت به یکدیگر را بسیار مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر این که اگر اعضای خانواده نسبت معنوی و معنایی با هم پیدا نکنیم، حال دلمان خوب نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در خانه‌ای که ارزش‌ها حاکم هستند و حاکمیت آن نسبت به نیازها و مادیات بسیار بالاتر است؛ موفق‌تر بوده، اعضای آن از صمیمیت فراوانی نسبت به یکدیگر برخوردارند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اصل اول و آخر هر خانواده موفقی به معنویت فاخر است، یادآور شد: معنویتی که در آن اخلاق و ارزش بالاتر از پول و ثروت و امکانات قرار بگیرد، همه مشکلات زندگی رنگ خواهد باخت.

 [1] – آیه ۲۶ سوره طور

ارسال نظرات