۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۷۴۶۵۸۱
آیت الله اعرافی:

۳۲ ستاد راهبری در حوزه داریم/در عرصه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم

۳۲ ستاد راهبری در حوزه داریم/در عرصه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه، معجزه توسط بخش خصوصی رقم خواهد خورد، گفت: نیازمند توجه بیش‌تر به این عرصه هستیم.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار محمد علینژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، اظهار کرد: برای فلسطین نیز آرزوی نصرت و پیروزی داریم.

وی با اشاره به اینکه اهداف بزرگی در عرصه دانش بنیان وجود دارد، مطرح کرد: اهداف دانش بنیان جزو نیازهای اصلی کشور است و مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تأکید دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه موضوع مهاجرت‌ نخبگان یک موضوع ناخوشایند است، عنوان کرد: اگر این مهاجرت‌ها برای کسب علم و با برگشت باشد مشکلی ندارد، ولی درصدی از آن‌ها این‌گونه نیستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های مهاجرت، نبود ابزار لازم است، خاطرنشان کرد: مباحث معیشت، درآمد، فرهنگی و سیاسی در رده‌های بعدی علت‌های مهاجرت هستند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: اگر نخبگان تأمین شوند و راهی برای پیشرفت آن‌ها باشد و ابزار مناسب را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، قطعا بسیاری از آن‌ها مهاجرت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه باید تمام مسئولین در مسیر حفظ سرمایه‌های نخبگانی تلاش کنند، تصریح کرد: باید اقدامات به‌گونه‌ای باشد تا نخبگان در مسیر خدمت به نظام، انقلاب و کشور استوار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیازمند تقویت است، یادآور شد: معجزه توسط بخش خصوصی رقم خواهد خورد و نیازمند توجه بیش‌تر به این عرصه هستیم.

وی با بیان اینکه باید نقشه آمایش واقعی کشور تدوین شود، ابراز کرد: باید مسیر پیشرفت، ظرفیت‌ها و حرکت هر استان مشخص باشد.

نگاه بین المللی در تمام امور حاکم باشد

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه باید رویکرد بین المللی داشته باشیم، بیان کرد: نگاه بین المللی باید در تمام امور حاکم باشد و پایه‌ریزی آن می‌تواند در شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیری در عرصه بین الملل داریم، اظهار داشت: باید برنامه‌ریزی لازم در عرصه بین المللی صورت بگیرد و بخش خصوصی در این مسیر می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید در تمام امور پیوست فرهنگی داشته باشید، مطرح کرد: علوم اسلامی باید یک رویکرد فناوری نرم داشته باشد.

وی با بیان اینکه قم در این زمینه ورود داشته است، عنوان کرد: تبدیل دانش علوم انسانی اسلامی باید صورت بگیرد و ظرفیت‌های لازم نیز در این بخش وجود دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه ۳۲ ستاد راهبری در حوزه داریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از این ستادها می‌توانند با رویکرد علوم اسلامی فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در عرصه هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری بیش‌تری هستیم، تصریح کرد: همچنین موضوعات دیگری ازجمله ژنتیک، کشاورزی و... نیز باید مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید ارتباط طرح‌های حوزوی با فناوری‌های نرم را کشف کنیم، یادآور شد: همچنین در برخی موضوعات فناوری نیز نیازمند احکام فقهی هستیم که این موضوع می‌تواند موجب تعامل و هم‌افزایی با حوزه شود.

وی با بیان اینکه این تعامل باید با برنامه دقیق باشد، ابراز کرد: نمونه‌ها و الگوهایی از این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش اشاره کرد.

در ادامه نیز محمد علینژاد معاون فناوری و نوآوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در سطح کشور ۵۴ پارک علم و فناوری داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۲۹ پارک استانی و ۱۳ پارک دانشگاهی هستند و برخی نیز در مجموعه‌های مختلف مانند جهاد دانشگاهی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در این پارک‌ها ۱۲ هزار واحد فناور داریم، مطرح کرد: در این واحدهای فناور ۱۰۹ هزار نفر به صورت رسمی شاغل هستند که تماما بیمه هستند.

محمد علی نژاد با اشاره به اینکه همچنین ۹ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان نیز داریم، عنوان کرد: از این تعداد دو هزار و ۳۰۰ شرکت در خود پارک‌ها مستقر هستند.

وی با بیان اینکه تمرکز توسعه‌ای ما در شهرهای کوچک است، خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۲۸۷ مرکز راشد داریم که یا در پارک‌ها و یا در دانشگاه‌ها مستقر هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مجموع شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور حدود ۲۰ هزار مورد است، تصریح کرد: پردیس علم و فناوری از نظر خدمات مانند پارک است که در اختیار واحدها و شرکت‌ها قرار گرفته و در صورت استقرار در آن از برخی از امتیازات بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه پردیس‌ها دارای انواع مختلفی هستند، یادآور شد: برخی پردیس‌ها مابین یک صنعت قرار دارند و امروز رویکرد ما حمایت از این نوع پردیس‌ها است.

محمد علی نژاد با اشاره به اینکه در هر شهری صنایع ویژه‌ و منحصری وجود دارد، بیان کرد: تلاش ما بر این است که این صنایع که به تدریج درحال ضعیف شدن هستند را با فناوری آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه برخی پارک‌ها ظرفیت ملی شدن را دارند، ابراز کرد: در همین راستا با وزارت صمت در ۸ محور و موضوع به تفاهم رسیده‌ایم.

معاون فناوری و نوآوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه به دنبال تشکیل انجمن‌های علمی فناوری در جمع تشکل‌های دانشجویی هستیم، اظهار داشت: متاسفانه سطح امید در میان دانشجویان بسیار پایین است که با انجمن‌ها به دنبال ارتقای آن و استفاده از ظرفیت و انرژی دانشجویان هستیم.

وی با بیان اینکه در این انجمن‌ها استعدادیابی نیز صورت می‌گیرد، مطرح کرد: هدف گذاری دیگر نیز تمرکز بر پایان‌نامه‌ها است که در این راستا دبیرخانه‌ای را برپا کردیم.

محمد علی نژاد با اشاره به اینکه گردش مالی واقعی در شرکت‌های دانش بنیان کم‌تر از یک درصد است، عنوان کرد: به دنبال افزایش این گردش مالی با استفاده از راهکارهای مختلف هستیم.

ارسال نظرات