۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۴۶۹۶۶
حجت الاسلام والمسلمین الحیدری:

السودانی پشتیبان حشدالشعبی است/ مردم عراق به این گروه امید دارند

السودانی پشتیبان حشدالشعبی است/ مردم عراق به این گروه امید دارند
حجت الاسلام والمسلمین الحیدری گفت: امروز حشدالشعبی به تنها امید مردم عراق برای دفاع، صیانت و حفظ موجودیت عراق در برابر هرگونه تهدید و فشار اجنبی و خارجی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد الحیدری از مسئولان فرهنگی حشدالشعبی عراق در جلسه مشترک «بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم» و «مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: بنده از شاگردان شهید محمدباقر صدر و از نزدیکان ایشان بوده و خوشحالم که در جمع اساتید حوزه علمیه قم حضور دارم.

وی ابراز داشت: زمانی که داعش وارد عراق شد، مساحت گسترده ای از شهرهای عراق را تصرف کرد و تا دروازه های بغداد رسید؛ اما پس از فتوای مشهور مرجعیت اعلای نجف، آیت الله العظمی سیستانی، عموم مردم برای جهاد بسیج شده و به ارتش و به مجموعه ای از مجاهدین با فرماندهی شهید ابومهدی المهندس و همراهی و پشتیبانی شهید حاج قاسم سلیمانی پیوستند.

السودانی پشتیبان حشدالشعبی است / مردم عراق به این گروه امید دارند

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: پس از ایجاد و راه اندازی گروه حشدالشعبی به عنوان نیروی نظامی وابسته به تشکیلات امنیتی عراق، تقریبا تا سه ماه هیچ کدام از رزمندگان، حق و حقوقی دریافت نمی کردند؛ بلکه حضوری خالصانه در راه خدا و برای لبیک به فتوای جهاد و دفاع از اسلام و عراق داشتند و بعد از تخصیص بودجه به حشدالشعبی، تمام نیروها به تساوی حقوق گرفته و تفاوتی میان فرمانده و سرباز نبود.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی در ابتدای تأسیس حشدالشعبی، نقش ویژه ای ایفا کرد و این حضور با تصمیمی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر پشتیبانی و حمایت از حشدالشعبی همراه بوده است.

وی با اشاره به پشتیبانی ایران از عراق در زمان حضور داعش، ابراز داشت: دولت عراق در آن زمان، تفاهم نامه ای با آمریکا مبنی بر کمک به عراق در زمان مشکلات امنیتی داشت؛ اما با حضور داعش و با وجود این تفاهم نامه، آمریکا نپذیرفت که به عراق کمک کند؛ بلکه در مرحله اول اعلام کرد نابودی داعش به زمانی سی ساله نیاز دارند و در ادامه راه، بیان می کردند که ممکن است طی ده سال هم نابودی داعش محقق شود.

سخنران این جلسه بیان داشت: در جنگ عراق با داعش، مستشارانی از ایران و نیروهایی از حزب الله عراق حضور داشته و به شهادت رسیدند و با وجود این فداکاری ها بود که شجره خبیثه داعش در طول مدت سه سال در عراق از بین رفت.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری اظهار داشت: آمریکا پس از اینکه متوجه شد پرونده داعش با جهاد حشدالشعبی در حال بسته شدن است، با دعوت نخست وزیر وقت عراق، وارد این موضوع شد تا این پیروزی به تنهایی به نام حشدالشعبی رقم نخورد.

السودانی پشتیبان حشدالشعبی است / مردم عراق به این گروه امید دارند

وی ابراز داشت: پس از پیروزی حشدالشعبی و نابودی داعش، توطئه های زیادی برای فروپاشی حشدالشعبی جریان گرفت؛ اما خوشبختانه به نتیجه نرسید و این گروه نظامی به صورت رسمی در عراق به ثبت رسید و امروز بحمدالله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر فعلی عراق، با قوت و شدت از حشدالشعبی پشتیبانی کرده و آن را تأیید می کند.

سخنران این جلسه بیان داشت: امروز حشدالشعبی به تنها امید مردم عراق برای دفاع، صیانت و حفظ موجودیت عراق در برابر هرگونه تهدید و فشار اجنبی و خارجی تبدیل شده است و اغلب نیروهای مسلح عراق، به دنبال حفظ حشدالشعبی به عنوان  تنها ضامن بقای کیان و موجودیت عراق بوده و آن را به شدت تأیید می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری اظهار داشت: بعد از به رسمیت شناخته شدن حشدالشعبی، شاهد توسعه و قدرت گیری این نهاد نظامی هستیم و با تدبیر حاج قاسم سلیمانی، مؤسسه ای به نام مؤسسه توجیه العقائدی در آن تأسیس شده و مأموریت ویژه آن، نشر معنویت و ارتقاء سطح اخلاقی و بینش و بصیرت در بین عموم نیروهای حشدالشعبی است و بحمدالله این مؤسسه، جایگاه ویژه ای در حشدالشعبی دارد.

سخنران این جلسه در بخش دوم از سخنان خود به وضعیت عمومی عراق پرداخت و بیان داشت: محمد شیاع السودانی در حال تحمل فشار سنگین در عراق است و با وجود تمام این فشارها، موضع گیری های ایشان به صورت اصولی، محکم و مبتنی بر مبانی مقاومت بوده و در مسئله فلسطین نیز موضع گیری های بسیار مناسبی داشته و با این تفکرات، توانسته محبوبیت و مقبولیت عموم مردم عراق را به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری اظهار داشت: همچنین از دیگر موارد کسب محبوبیت از سوی مردم عراق، به انجام رساندن پروژه های عمرانی و خدمت رسانی به مردم عراق و مبارزه مستمر ایشان با فساد و ورود مواد مخدر است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر دولت های مختلفی تلاش می کنند که مواد مخدر را در عراق ترویج دهند و نخست وزیر در حال مبارزه و مقابله با این مسئله است؛ به عنوان مثال فقط در شهر کرکوک میزانی از مواد مخدر را کشف کردند که به تنهایی برای ویرانی نیمی از جامعه عراقی کافی بود.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری اظهار داشت: در زمان سقوط صدام و ورود آمریکایی ها به عراق، مسئله فلسطین در عموم جامعه عراق کمرنگ بود؛ اما با تأثیرگذاری حشدالشعبی و گروه های مقاومت شاهد آن هستیم که مسئله فلسطین به مسئله عمومی جامعه عراق تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: حشدالشعبی در حال حاضر یک مؤسسه رسمی، قانونی و حکومتی در قانون کشور عراق است و باید بدانیم که در جامعه عراق هم اکنون گروه های مقاومت مختلفی وجود دارند که به طور رسمی تحت قانون حاکمیتی دولت عراق نیستند؛ اما از چتر وجودی و حمایت حشدالشعبی بهره مند بوده و نقش مهم خود را در همراهی با مقاومت بر علیه توطئه های آمریکا انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری در پاسخ به این سوال که آیا حشدالشعبی یک سازمان شیعی است یا از اهل سنت هم در آن وجود دارد؟ اظهار داشت: قریب به 200 هزار نفر در حشدالشعبی حضور داشته و اکثریت نیروهای آن را شیعه تشکیل داده و تعدادی نیز از اهل سنت و مسیحیت و مابقی از سایر قومیت های عراقی همچون ترکمن ها و کردها می باشند.

سخنران این جلسه در پایان به برخی از سوالات حضار پیرامون حوزه علمیه نجف پاسخ داد.

همچنین در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین اکبری، مسئول بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم ضمن خیرمقدم به حضار، اظهار داشت: بزرگوارانی که در این جمع حضور دارند، از اساتید انقلابی و ولایی حوزه علمیه قم بوده و حضور پرشور و فعال در مراسمات انقلابی دارند.

مسئول بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم ابراز داشت: رابطه ایران و عراق، رابطه برادرانه بوده و از حجت الاسلام والمسلمین الحیدری که در جمع اساتید انقلابی حوزه علمیه قم حضور پیدا کردند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

ارسال نظرات