۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۷۴۷۱۳۹

راز ساخت اهرام مصر فاش شد؟

راز ساخت اهرام مصر فاش شد؟
یک دانشمند مصری، شاخه‌ای ناپدید شده از رود نیل را کشف کرده که احتمالا راز ساخته شدن اهرام مصر را برای ما برملا می‌کند.

یک کشف بزرگ درباره یک شاخه باستانی از رودخانه نیل ممکن است معمای ساخته شدن اهرام مصر باستان را حل کرده باشد. این مسیر آبی که اکنون خشک‌شده، احتمالا برای حمل مصالح مورد نیاز برای ساخت اهرام استفاده شده باشد.

نزدیکی به این مسیر آبی همچنین ممکن است توجیه کند که چرا در همان منطقه خاصی از قاهره خوشه‌ای از هرم‌ها وجود دارد؛ زیرا مقدار زیادی آب می‌توانست برای حمایت از انواع سنگ‌های مورد نیاز برای این ساختمان‌های ضخم، مورد استفاده قرار گیرد.

این مسیر خشک‌شده را دکتر ایمان غنیم کشف کرده است. او از داده‌های ماهواره‌ای رادار برای مطالعه دره نیل استفاده کرد و جهانی «نامرئی از اطلاعات زیر سطح» را برملا کرد. غنیم اوایل امسال نتیجه تحقیقات خود را به سیزدهمین کنگره مصرشناسان ارائه داد.

غنیم گفت: «این مسیر آبی احتمالا بسیار طویل بوده و همچنین در برخی مناطق عرض زیادی هم داشته است. عرض آن احتمالا نیم کیلومتر یا بیشتر، معادل عرض کنونی رودخانه نیل بوده است، بنابراین ظاهرا این یک شاخه اصلی رود بوده است.»

این مسیر آبی از کار افتاده که به نام «شاخه اهرامات» مشهور شده و از هرم بزرگ جیزه به فیوم کشیده شده، به طور شگفت‌انگیزی از کنار ۳۸ سایت هرم گذشته است. با این حال، بدون تایید اینکه آیا رودخانه در دوران سلسله‌های حکومتی قدیم و میانه، حدود ۴۷۰۰ سال پیش فعال بوده، نمی‌توان به طور کامل تصمیم گرفت که آیا از آب برای کمک به ساخت هرم‌ها استفاده شده است.

یک نشانه این است که طبق گفته غنیم، این هرم‌ها «دقیقا در کنار شاخه‌ای از رودخانه که پیدا کردیم واقع شده‌اند» که ممکن است بدان معنا باشد که آن‌ها «معابد دره» بوده‌اند که به عنوان بنادر باستانی عمل می‌کرده‌اند. این تحقیقات ممکن است نه تنها راز‌های هرم‌ها را برملا کند، بلکه قسمت‌هایی از مصر باستان را نیز کشف کند که مدت‌هاست از دست رفته‌اند، زیرا شهر‌ها هنگام تغییرات طبیعی نیل، ناپدید شدند.

غنیم افزود: «همان‌طور که شاخه‌های رود ناپدید شدند، شهر‌ها و روستا‌های باستانی مصر نیز ناپدید شدند، و در واقع هیچ ایده‌ای نداریم که واقعا باید چگونه آن‌ها را پیدا کنیم.»

احسان قنبری نسب
برچسب ها: اهرام مصر راز کشف
ارسال نظرات