۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۷۴۷۳۵۹

مذاکره ایران با عمان برای راه اندازی خط دریایی بین المللی

مذاکره ایران با عمان برای راه اندازی خط دریایی بین المللی
مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: مذاکرات برای راه اندازی خط دریایی بین المللی به کشور عمان صورت گرفته و سازوکار آن آماده شده است.

حسین عباس نژاد  مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص راه اندازی خطوط بین المللی دریایی گفت:  راه اندازی  خط دریایی به عمان که  از قشم به عمان می‌رود که در مذاکرات فی مابین با مسئولان عمان صورت گرفته است و اقدامات اولیه آن انجام شده به زودی فعال می‌شود.

وی افزود: برای افزایش سفر‌های بین المللی نیاز به یک سری شرایط از جمله کاهش تعرفه قیمت سوخت داریم و با توجه به آنکه موضوع قیمت سوخت بیش از ۴۰ درصد از هزینه عملیات شناور را شامل می‌شود بنابراین در حال رایزنی برای کاهش هزینه‌های سوخت هستیم.

عباس نژاد افزود: درصورتی که ترکیب یارانه‌ای برای تخصیص سوخت یارانه‌ای در نظر بگیریم میزان سفر‌های دریایی افزایش می‌یابد در کشور ما برای سفر‌های دریایی به مقاصد دریایی از جمله قطر، کیش، دبی، امارات می‌تواند پتانسیل گردشگری را افزایش دهد و از سوی دیگر با توجه به آنکه شناور‌های گردشگری از جمله کروز داریم امکان جابه جایی مسافران در شب و روز فراهم می‌شود، اما به شرطی که موضوع سوخت حل شود.

وی اظهار کرد: در موضوع رسوب کالا و کالای متروکه، مشکلاتی در بندر شهید رجایی داشتیم و توانستیم مشکلات را حل کنیم، با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی و سازمان اموال تملیکی همه مصوبات سفر معاون اول رییس‌جمهور اجرایی شد.
مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی  افزود: در موضوع رسوب کالا ظرفیت‌های بندر، اسناد کالا، تعرفه بندر و ... مواردی موثر بود. اگر ۱۴۰ هزار teu کانتینر روزانه در محوطه پشتیبانی باشد محوطه متوقف می‌شود بنابراین باید سریع تخلیه بشود. نباید بیش از ۷۰ درصد این ظرفیت پر شود. ۱۲۵ هزار کانتینری به صورت عملیاتی ورود کرده بود. در محوطه‌های پشتیبانی ما با همکاری همه متولیان، این رقم به ۸۵ هزار کانتینر رسید که این کانتینر‌ها هم عملیاتی است. 

وی اضافه کرد: پیش از این ۴ ماه ماندگاری کالا، به عنوان متروکه و اموال تملیکی محرز می‌شد که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به ۳ ماه ماندگاری کاهش یافت.

عباس‌نژاد اضافه کرد: کانتینر‌هایی که تا سال ۱۴۰۰ در محوطه پشتیبان مانده بود تخلیه شد، بخشی از بقیه را هم اموال تملیکی در حال تعیین تکلیف است، برخی از کانتینر‌ها را هم صاحبان کالا تعیین تکلیف کرده‌اند.

وی گفت: بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل است و ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شد.

او در خصوص وضعیت خرید تجهیزات فاز ٣ بندر شهید رجایی و اینکه گفته می‌شود که به دلیل عدم توان خرید این تجهیزات این فاز به محل فعالیت بار‌های فله تبدیل شده، گفت: زیرساخت‌های فاز سوم بندر شهید رجایی از مدرن‌ترین سازه‌های بندری هستند و در حال حاضر تاخیری در روند تامین تجهیزات بندری فاز سوم بندر شهید رجایی نداریم. ١٠ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل دروازه‌ای) برای فاز سوم بندر شهید رجایی و ٢ دستگاه برای فاز دوم به ارزش ٢۴٠ میلیون دلار در حال خرید است و به زودی وارد کشور می‌شود که تاریخ دقیق آن قابل اعلام نیست. 

وی افزود: طبق مصوبه هیات مدیره اجازه علمیات فله در فاز سوم بندر شهید رجایی نداریم و تمام محوطه باید برای علمیات کانتینری استفاده شود.

ارسال نظرات