۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۷۴۷۳۷۳

کتاب زندگی و زمانه میرزاکوچک جنگلی منتشر شد

کتاب زندگی و زمانه میرزاکوچک جنگلی منتشر شد
کتاب زندگی و زمانه میرزاکوچک جنگلی، از محصولات تازه‌ی موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان همزمان با ایام شهادت این عالم مجاهد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب زندگی و زمانه میرزاکوچک جنگلی، از محصولات تازه‌ی موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان، به قلم میثم عبداللهی و به همت نشر بلور، رشت منتشر شد.

موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان، این کتاب را همزمان با ایام عالم مجاهد شهید، میرزاکوچک جنگلی با ارسال رایگان عرضه می‌کند.

میرزا کوچک‌ خان جنگلی متولد 1257 مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل، یک انقلابی ایرانی و از سرداران معروف گیلک به شمار می‌رفت و از اهالی رشت بود.

او در جوانی هنگامی که به تحصیل دینی می‌پرداخت، جزئی از نیروهای انقلابی نیز بود که در جریان نهضت مشروطیت توانستند تهران را فتح کنند. پس از این جریان به دیار خود بازگشت و رهبری گروهی که قصدشان آزاد کردن ایران از اشغال روسیه بود را بر عهده گرفت. گروهی که بعد‌ها نهضت جنگل نام گرفت.

او هنگامی که در یکی از جنگ‌ها تصمیم به عقب‌نشینی گرفت به دلیل یخ زدگی در کوه‌های تالش درگذشت.

در چکیده کتاب آمده است:

تقویت خودباوری ملی وابسته به حفظ و حراست عیان نمودن دارایی‌ها و سرمایه‌های معنوی و فرهنگی پافشاری بر حفظ و نشر و معرفی آن‌هاست.
تاریخ سراسر افتخار ایران عزیز اسلامی ده از سرمایه‌های بی‌نظیر فرهنگی سیاسی و اجتماعی است که بعضاً خود را در قالب یک شخصیت و عنصر انسانی بروز می‌دهد. شهید میرزا کوچک جنگلی یکی از آن سرمایه‌های لایزال و بی‌پایان است که می‌تواند سند خودباوری، شجاعت، غیرت و شهامت جوانان ایرانی باشد.
«نه» بزرگ میرزا کوچک در مقابل زیادی خواهی‌های ممالک غربی و شرقی و حکومت خودکامه مرکزی، درس انسان سازی و سند استقلال یک ایرانی است که با امضای میرزا کوچک و با جوهر خون خود آراسته گردیده است.

ارسال نظرات