۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۷۴۷۸۲

نشست خبری هیات حمایت از کرسی های نطریه پردازی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری هیات حمایت از کرسی های نطریه پردازی در تهران برگزار شد.
حجت الاسلام علي اكبر رشاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر رشاد، رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری هیات حمایت از کرسی های نطریه پردازی، نقد و مناظره با بیان اینکه ما در سالروز صدور فراخوان تاریخی رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی که به مناسبت آغاز نهضت نرم افزاری و تولید و توسعه علم در کشور بود، قرار داریم گفت: رهبر معظم انقلاب در 16 بهمن 1381 در پاسخ به نامه فاضلانه ای که تعدادی از اساتید حوزه خطاب به ایشان نوشته بودند، پیامی صادر کردند که محتوای آن پیام فراخوان توسعه علمی کشور و در نتیجه استقلال فکری و علمی فرهنگی کشور قلمداد می شود و حدو یک سال بعد از این فرمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی با عنوان هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظزه تشکیل شد.

وی ابراز داشت: این هیئت نهاد مرجع برای سنجش داوری و حمایت از نوآوری های علمی در قلمرو علوم انسانی و معرف دینی است که این تجربه، تجربه جدیدی در مدیریت علمی کشورمان می باشد.

حجت الاسلام  رشاد با اشاره به این تجربه جدید در مدیریت علمی کشورمان افزود: در کشورهای دیگر، به ندرت اطلاع داریم نهادی برای سنجش عالمانه و منصفانه ایده های جدید با استفاده از هیئت های نخبه و متخصص در قالب کمیته ناقدان و شورای داوری، تشکیل بشود.

وی بیان داشت: ارائه نوآوری ها در کرسی های نظریه پردازی کاملا آزادانه صورت می پذیرد و مدعیان باید داوطلبانه با مراجعه خود به هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نظریه خود را در معرض ارزیابی و نوآوری قرار دهند یعنی هیئت کسی را مجبور به ارائه نظریه خود نمی کند و یا دستگاهی حق ندارد شخصی را به هیات معرفی کند تا نظریه اش مطرح شود بلکه اشخاص علاقه مند خودشان داوطلبانه مراجعه می کنند تا طرح نامه آنان در معرض داوری متفکران و صاحب نظران آن رشته تخصصی قرار بگیرد یا اگر کسی علاقه مند بود که نوآورده اش در جایی به نام او ثبت شود و یا طالب حمایت از نو آورده خویش بود می تواند به هیئت مراجعه کند که این فرایند کار هیئت از فرد شروع می شود و فرد مدعی نقطه آغاز این فرایند است یا اگر دو نفر قصد مناظره داشته باشندبه هیئت مراجعه می کنند تا این فرایند شروع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هیات حمایت از کرسی ها نظریه پردازی نزدیک 21 عضو دارد ابراز داشت: که تعدادی از اعضای مجمع این هیئت به اعتبار سمت شان در آن عضو هستند مانند رئیس فرهنگستان علوم، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، مدیر حوزه علمیه قم، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اما برخی دیگر از اعضای این هیات، عضو حقوقی اند یعنی به اعتبار تخصص، صفتها و مهارت های خود در این مجمع عضویت دارند ودر مجموع این هیات مرکب از 21 عضو حقیقی و حقوقی است.

وی افزود: درهیات حمایت از کرسی های نظری پردازی ، دستگاهی به نام دبیرخانه، فعالیت سامانه مدیریتی و اجرایی هیات را بر عهده گرفته که دارای دو معاونت علمی و اجرایی است.

حجت الاسلام علی اکبر رشاد در ادامه ابراز داشت: معنای کرسی عبارت است از مسندی که نظریه ها در آن ارائه می شود و درقالب آیین نامه، فرایند و چهارچوب تعیین شده پس از ارزیابی و داوری در صورت تایید مورد حمایت قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: مجموعا 15 کرسی یعنی مسند علمی داوری و حمایت تاکنون تاسیس شده هر کرسی واحد هایی دارد که از جمله مهمترین آنها حلقه علمی متخصصان آن حوزه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هر کرسی حدود 25 تا30 عضو پیوسته و نا پیوسته دارد و اکنون افزون بر 400 متخصص حوزوی و دانشگاهی را به عنوان اعضای پیوسته و ناپیوسته در اختیار دارند که صاحب نام و دارای تالیفاتی درآن حوزه اند.

وی ابراز داشت: در یکی دو سال اخیر، خصو صا در سالجاری بیشترین فعالیت کرسی ها واقع شده است که به نحوی که از مجموع 55 اجلاسیه کرسی، 25 موردآن ها در سال جاری اتفاق افتاده است.

رئیس هیات حمایت از کرسی ها نظریه پردازی ابراز داشت: اجلاسیه عبارت از آن هم اندیشی است که با حضور کمیته ناقدان، شورای داوری و رئیس حلقه تشکیل می شود. کرسی ها در سه سطح نظریه، نو آوری و نقد برگزار می شود./957/پ202/ص
ارسال نظرات