۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۷۴۷۸۶۶

۱۳۰۰ کانون تخصصی زنان در مساجد کشور تشکیل شد

۱۳۰۰ کانون تخصصی زنان در مساجد کشور تشکیل شد
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در سطح کشور در یک سال اخیر، ۱۳۰۰ کانون تخصصی فرهنگی و هنری خواهران ایجاد شده است تا ازین پس به صورت تخصصی برای این قشر برنامه و عملیات اجرا کنند.

نشست خبری کنگره ملی یک هزار نفری فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور حجت‌الاسلام خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و خورشیدی معاون سازماندهی ستاد صبح امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه در محل این ستاد برگزار شد.

۱۳۰۰ کانون تخصصی بانوان آغاز به کار کرد

حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ابتدای این نشست اظهار داشت: در سطح کشور در یک سال اخیر، ۱۳۰۰ کانون تخصصی فرهنگی و هنری خواهران ایجاد شده است که بناست روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه کنگره یک هزار نفری مسوولان این کانون‌ها در تالار وحدت تهران برگزار شود.

وی افزود: موضوع زن در شرایط کنونی جهان به قدری مهم است که نیازمند یک نگرش و تحول جدید در این حوزه هستیم. نظام توحیدی شخصیت زن را مستقلاً دارای ارزش می‌داند و این ارزش به قدری مهم است که اگر جایگاه زن را نشناسیم و نفهمیم، انحطاط زن را در آینده خواهیم داشت.

۲ رویکرد برخورد با زنان در کشور ایران

خداداده با بیان اینکه موضوع زن فقط در کشور ما مورد اهمیت نیست، بلکه در این سال‌ها اندیشمندان بسیاری درباره زن صحبت کرده‌اند، گفت: بسیاری جایگاه زن را به دلیل جذابیت‌ها به سمت انحراف و انحطاط بردند که موجب افول جایگاه انسانی شده است. کشور ما هم مورد این هجوم قرار گرفته است که اگر از آیات و روایات استفاده نکنیم، دچار یک انحطاط خواهیم شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد افزود: در کشور ما زنان را یا برای انزوا و گوشه‌گیری یا کارگری در منزل خواستیم یا برای تعامل و مشارکت در مسئولیت‌های مردان معرفی کردیم. آن مسئولیت اصلی و مهم که نقش تربیتی است، درنظر نگرفتیم. نقش دختری، همسری و مادری باید بازتعریف شود و اهمیت آن دوباره افزایش یابد.

وی تصریح کرد: قرآن، برای ما هم الگوی خوبان عالم را یک زن معرفی می‌کند و هم الگوی جبهه طاغوت را یک زن معرفی می‌کند. در جلوه تمدنی تاثیر زن بر خوب بودن و بد بودن انسان اثرگذار است.

فعالیت کانون‌های مساجد تفکیک جنسیتی نشده است

خداداده گفت: جامعه ما تصور می‌کند که زنان در کشور دچار محرومیت هستند و این نشان می‌دهد در تبیین نقش و جایگاه زن دستگاه‌های تبلیغی ما خوب کار نکرده است. آنچه ما را به آن محکوم می‌کنند فرسنگ‌ها با نگاه ما متفاوت است. برای همین نیازمند یگانی بودیم تا در موضوع زنان در مساجد فعالیت داشته باشند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: این فعالان زن مسجدی با تایید امام جماعت مسجد فعال می‌شوند. بحث ما از تشکیل کانون تخصصی این نیست که فعالیت کانون‌های عمومی را تفکیک جنسیت دهیم، بلکه این یگان یک کار تخصصی است. همه کانون‌ها، واحد خواهران تشکیل ندادند. حدود ۵ درصد کانون‌ها ظرفیت خود را به این سمت بردند.

عملیات مشترک زنان مسجدی در هفته زن

وی گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت کار زنان با تشخیص امامان جماعت مساجد ۱۳۰۰ کانون تشکیل شد. اگر در آینده ضرورت یابد که کانون زنان بیشتر شود، ظرفیت داریم. در مرحله اول این تعداد شروع می‌شود تا آموزش و ساماندهی شوند. 

خداداده افزود: اولین کنگره کانون خواهران برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی دارد. اولین عملیات مشخص این کانون‌ها در هفته زن اجرا می‌شود.

بانوان پیشران تحقق تمدن نوین اسلامی هستند

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه ابلاغیه مدیران این کانون‌ها اهدا می‌شود، گفت: حدود ۶ ماه راه‌اندازی این کانون‌ها زمان برد. ابتدا مطالعات صورت گرفت تا مفاهیم تخصصی برای بانوان ایجاد شود و موازی کاری برای کانون‌های عمومی نباشد. تمام این کانون‌ها ابتدا شناسایی و سپس آموزش دیدند.

وی گفت: بانوان پیشران تحقق تمدن نوین اسلامی هستند که اگر این نقش را برای آنان بشناسیم و اعتماد کنیم، به آن جایگاه زودتر می‌رسیم. دنیا هم بدنبال شنیدن این حرف‌ها از اسلام است. الگوی سوم زن که رهبر انقلاب فرمودند نسخه بی‌بدیلی درباره نگاه غرب است.

توانمندسازی این کانون‌ها هدف برگزاری کنگره ملی

خداداده خاطرنشان کرد: کانون‌های تخصصی خواهران مساجد، قرارگاه جریان آفرین هویت زن طراز اسلامی و یگان عملیاتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه این کانون‌ها بناست فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه بانوان برنامه‌ریزی کنند، گفت: برای ایجاد عملیات در فضای کشور نیازمند اجماع بودیم که برای این امر، همایش روز ۲۱ آذر پیش‌بینی شده است. این همایش با حضور وزیر ارشاد و دیگر کارشناسان و مسوولان برگزار می‌شود تا در این زمینه توانمندسازی شوند.

معرفی جایگاه و مقام زن و مادر در هفته زن

خداداده در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص عملیات کانون‌های تخصصی زنان در هفته زن اظهارداشت: تلاش داریم مساجدی برای فعالیت زنان به صورت الگو به جامعه معرفی شود. برگزاری جشن‌های مرتبط با هفته زن و روز زن و ولادت حضرت زهرا در دستور کار است تا شخصیت ایشان و مقام مادر و زن را تعریف کنند. در خصوص این برنامه، نزدیک به ایام بیشتر و کامل‌تر توضیح خواهیم داد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: برای ایجاد جریان فرهنگی، اجرای برنامه مشترک تنها اثرگذار نخواهد بود اما اگر ۱۳۰۰ کانون فعالیت خاص خود را داشته باشند، اثرگذار می‌شود. این کانون‌ها هم برنامه‌های ملی و هم استانی خواهند داشت.

مدیریت 5 هزار کانون مساجد بر عهده زنان است

خورشیدی معاون سازماندهی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: تاکنون فعالیت کانون‌ها در حوزه خواهران در قالب یک رابط فعالیت داشت و ۵ هزار کانون ما مسوولیتش برعهده یک زن بود. کانون‌های تخصصی بانوان براساس تاکیدات مقام معظم رهبری طراحی شده است تا تخصصی در این زمینه در کنار فعالیت‌های عمومی کار کند.

در پایان این نشست از پوستر ملی یک هزار نفری فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور رونمایی شد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات