۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۴۷۹۸۱

جزئیات و پشت پرده اختلال در جایگاه‌های سوخت کشور

جزئیات و پشت پرده اختلال در جایگاه‌های سوخت کشور
تعدادی از جایگاه‌های سوخت کشور که از ساعتی پیش از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند، با همکاری مسئولان مربوطه در حال بازگشت به مدار هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تعدادی از جایگاه‌های سوخت کشور که از ساعتی پیش از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند، با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی در حال بازگشت به مدار به صورت آفلاین با قیمت آزاد (غیرسهمیه‌ای) هستند.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

دستور رئیسی به وزیر نفت برای رفع فوری اختلال در عرضه سوخت

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

رئیس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام نماید.

از ساعاتی پیش عملیات سوخت‌رسانی در بیش از 60 درصد جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده است. سخنگوی صنف جایگاه‌داران اعلام کرده که کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

وزیر نفت: همه جایگاه‌های سوخت‌ تا ساعت 14 امروز به صورت آفلاین وارد مدار می‌شو‌د

جواد اوجی‌ با اشاره به بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور‌ عنوان کرد: از همان ساعات اولیه اطلاع از حمله به سامانه سوخت ایران، ستاد بحران را بلافاصله تشکیل‌ و با توجه به تجربه مشابه آبان 1400، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: ابتدا تلاش می‌کنیم تا ساعت 14 امرو‌ز همه جایگاه‌های سوخت کشور که غیرفعال شده‌اند به صورت آفلاین و دستی وارد مدار شوند؛ 60 درصد از جایگاه‌ها غیرفعال شده بودند که هم‌اکنون 30 درصد از آنها به صورت دستی فعال شده‌اند و بنزین با نرخ آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در گام اول مشکل دسترسی به بنزین حل شود.

اوجی توضیح داد: به موازات در حال پیگیری رفع مشکل و فعالسازی آنلاین جایگاه‌ها هستیم و از بعد از ظهر امروز این عملیات نیز آغاز می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: مردم توجه داشته باشند که به هیچ وجه موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره اختلال در جایگاه‌های سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پی اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام کرد که کارگروه‌های تخصصی برای رفع اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شده است و تا زمان رفع مشکل و اتصال دوباره سامانه سوخت، توزیع فرآورده‌های نفتی به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.

 اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرح زیر است:

به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

شایان ذکر است کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.

شایان یادآوری است سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

اطلاعیه پدافند غیرعامل د باره اختلال در خدمات‌رسانی در حوزه سوخت

روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه ای در خصوص اختلال در سامانه سوخت آورده است: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

در این اطلاعیه  آمده است: در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور همه گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در اوضاع فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد.

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

نتایج نهایی بررسی ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

مشکل فنی است و هیچ‌ربطی به کمبود یا افزایش قیمت ندارد

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت اظهار داشت: موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌ها است و علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است.

وی افزود: توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران تأکید کرد: کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.

وزارت نفت نیز اعلام کرد که اختلال در جایگاه‌های عرضه بنزین به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

آغاز سوخت‌گیری آفلاین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد

تعدادی از جایگاه‌ها که از ساعتی پیش از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند، با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی در حال بازگشت به مدار به صورت آفلاین با قیمت آزاد (غیرسهمیه‌ای) هستند.

از ساعتی پیش، عرضه بنزین و گازوئیل در تعداد قابل توجهی از جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور با اختلال مواجه شد به طوری که برخی جایگاه‌ها در کلانشهرها، عرضه سوخت را متوقف کردند.

درحالی که جلسات مربوطه با حضور مسئولان امر در مجموعه وزارت نفت در حال برگزاری است، اقدامی که صورت گرفته این است تعدادی از جایگاه‌ها که از ساعتی پیش از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند، با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی در حال بازگشت به مدار به صورت آفلاین با قیمت ازاد (غیرسهمیه‌ای) هستند.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با تأیید این اقدام برای برقراری هرچه سریعتر شرایط عادی در عرضه سوخت اظهار داشت: هم‌اکنون نیز جایگاه‌هایی هستند که در مدار بهره‌برداری بوده و اقدام به عرضه بنزین و گازوئیل می‌کنند اما در جایگاه‌هایی که از مدار خارج شده‌اند، اقدامی که صورت گرفته بازگشت آنها به مدار بهره‌برداری به صورت آفلاین و با نرخ آزاد است.

وی افزود: این اقدام موثر با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی درحال انجام است تا یک به یک جایگاه‌ها به صورت آفلاین به مدار بازگردند.

معاون وزیر نفت: اختلال در 60درصد جایگاه‌های عرضه سوخت رخ داده/ شرایط تا پایان امروز عادی می‌شود

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در خصوص مشکل ایجاد شده در عرضه بنزین اظهار داشت: یک چالشی را در برخی جایگاه‌ها داشتیم که با تجربه گذشته ای که داشتیم، مشکلی وجود ندارد و در حال کار بر روی این مسئله هستیم.

وی افزود: برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، ارتباط جایگاه‌ها با سامانه را قطع کردیم تا به صورت آفلاین سوخت گیری انجام شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ایجاد اختلال در 60درصد جایگاه‌های عرضه بنزین صورت گرفته است و در تلاشیم با اولویت به جایگاه‌های پرتردد در کلانشهرها، و جایگاه‌های بین راهی، یک به یک جایگاه‌ها به صورت آفلاین در مدار قرار گیرند.

وی ادامه داد: تیم‌های تخصصی در سراسر کشور درحال کار هستند و حداقل زمانی 6 تا 7 ساعته نیاز هست تا شرایط سوخت‌گیری به حالت عادی بازگردد و تا پایان امروز، شرایط سوخـ‌گیری به حالت عادی بازخواهد گشت.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: هیچ مشکلی برای سهمیه‌های بنزین به وجود نخواهد آمد و پس از بازگشت سامانه به حالت آنلاین، مردم می‌توانند دوباره از سهمیه‌های خود استفاده کنند.

جزئیات و پشت پرده‌های اختلال جایگاه‌های سوخت کشور

ادعای گروه هکری «گنجشک درنده» درباره اختلال جایگاه‌های سوخت ایران

بر اساس گزارش رسا به نقل از تایمز آو اسراییل، یک گروه هکری وابسته به اسراییل موسوم به «گنجشک درنده» مدعی شد که جایگاه‌های سوخت در بخش‌های عمده‌ای از ایران را مختل کرده است.

تایمز آو اسراییل به نقل از بیانیه این گروه هکری که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، نوشت که «این حمله سایبری پاسخی به اقدامات ایران در منطقه بوده است»!

گنجشک درنده پیش‌تر مدعی شده بود که به کارخانه‌های بزرگ فولاد ایران حمله سایبری کرده است. در آن برهه، خبرنگاران ارتش رژیم صهیونیستی که مقامات ارشد این رژیم دائما با آنها جلسات غیر رسمی برگزار می‌کردند، مدعی شدند که تل‌آویو پشت آن حمله بوده است.

آغاز فعالیت جایگاه‌های عرضه سوخت در برخی مناطق کشور

طبق مشاهدات میدانی در استان‌های مختلف، پس از اختلال ایجاد شده در روند عرضه سوخت با پیگیری کارشناسان، امکان ارائه سوخت به صورت دستی در برخی جایگاه‌های سوخت کشور ایجاد شده و مردم در حال دریافت بنزین هستند.

تعداد بازدید : 2

میثم صدیقیان
ارسال نظرات