۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۴۸۰۰۷
آیت الله اعرافی تاکید کرد؛

لزوم پیشگامی حوزه های علمیه در استفاده از هوش مصنوعی در امر پژوهش

لزوم پیشگامی حوزه های علمیه در استفاده از هوش مصنوعی در امر پژوهش
مدیر حوزه های علمیه گفت: هوش مصنوعی، یک ابزار هست و حوزه باید در این مورد و استفاده از این ابزار خصوصا در امر پژوهش پیشگام باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در همایش علمی نقش علوم انسانی ـ اسلامی دیجیتال در پژوهش که امروز در محل سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بیان داشت: حقیقت انسان و رشد انسان در گرو اندیشه ورزی و پژوهشگری است و اینها در هویت انسان ریشه داشته و برای رشد انسان نیز ضروری است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: اگر پژوهش در خدمت علوم الهی و اسلامی قرار گیرد، پژوهشی متمایز خواهد بود به دلیل اینکه جایگاه علوم الهی در زمان کنونی که انتظارات به حقی هم از این علوم می رود، یک جایگاه ممتازی است. لذا همانطور که تحقیق و اندیشه ورزی در این علوم الهی، دارای اجر مضاعف هست در کوتاهی در این بخش ها نیز عقاب مضاعفی خواهد بود و لذا همگان باید نسبت به پژوهش در این علوم اهتمام داشته باشند.

وی بیان داشت: حوزه علمیه در این صد سال اخیر دارای دستاوردهای زیادی بوده، از دل این حوزه عالمان و بزرگان زیادی بودند و هستند که منشأ اثرات فراوانی در جهان بشری بوده اند، همچنین از دل این حوزه، انقلاب اسلامی پدید آمد، از دل این حوزه شخصیت بزرگی همچون آیت الله جوادی آملی بیرون آمد که مثل خورشید می درخشد و برکات دیگری که از دل این حوزه بوجود آمده و باید در کنار انتقادهایی که وجود دارد و بیان می شود، این دستاوردها نیز بیان شود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: تفسیر تسنیم که محصول یک دوره تدریس تفسیر از حضرت آیت الله جوادی آملی می باشد یک کار منحصر به فردی بوده که در این دوره اتفاق افتاد، چرا که ما قبلا تفسیر داشتیم، اما اینکه این تفسیر قرآن، تدریس شود و همگان بتوانند در این جلسات شرکت کنند و سپس این جلسات تنظیم و به صورت مکتوب عرضه شود، کار منحصر به فردی است.

وی اظهار داشت: حضرت آیت الله جوادی آملی نه تنها در حوزه تفسیر و فقه و اصول و علوم عقلی منشأ برکت بوده اند که در حوزه منش و روش و اخلاق عملی نیز در حوزه علمیه اثرگذار بوده شاگران زیادی تربیت نموده اند و برگزاری جلسه درس اخلاق ایشان در روزهای پنجشنبه در مسجد اعظم قم به صورت عموم، در امتداد اهمیت دادن حضرت استاد به این بخش می‌باشد.

آیت الله اعرافی در بخش دوم از سخنان خود به رابطه علوم اسلامی و علوم دیجیتال و هوش مصنوعی پرداخت و بیان داشت: این رابطه بین علوم اسلامی با هوش مصنوعی را در چهار محور می توان تعریف کرد، یکی اینکه هوش مصنوعی به مثابه موضوعی نو و مستحدث است، علوم فلسفه و کلام، فقه و حقوق و اخلاق و ارزش ها باید راجع به این پدیده داوری کنند، یعنی هوش مصنوعی، موضوعی است که در شعاع علوم اسلامی باید بحث شود.

مدیرحوزه های علمیه افزود: محور دیگری در رابطه با این موضوع این است که هوش مصنوعی، یک ابزار هست و حوزه باید در این مورد و استفاده از این ابزار خصوصا در امر پژوهش پیشگام باشد.

وی ادامه داد: محور دیگر این است که هوش مصنوعی، همراه و مشارک در تحقیق باشد و محور چهارم که مهم هم است اینکه هوش مصنوعی، موضوع ساز است، و همانطور که می‌تواند انواعی از مسائل فلسفی، کلامی، تفسیری، حقوقی و اجتماعی تولید کند، ما باید مواضع قوی داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین و بهترین استفاده را از آن ببریم و این را به عنوان یک موضوع ساز در نظربگیریم و با آن برخورد کنیم.

ارسال نظرات