۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۴۸۲۸۴

جزئیات جدید از عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری»

جزئیات جدید از عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری»
سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید تمام مقدمات عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری» آماده است و مجموعه مدیریت شهری امروز منتظر اخذ مجوزهای لازم از جانب بازار سرمایه است.

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری»، بیان داشت: تمام مقدمات این امر آماده است؛ مجموعه مدیریت شهری امروز منتظر اخذ مجوزهای لازم از جانب بازار سرمایه است.
وی با اشاره به ضوابط سخت‌گیرانه سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: لازمه عرضه کالا و مشارکت در بازار سرمایه، شفافیت و انضباط مالی است. این نهاد اقتصادی به همین منظور، معمولاً مقررات محکمی را برای ورود عرضه‌کنندگان به بازار در نظر می‌گیرد. همکاران ما هم در تعامل با سازمان بورس در حال فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای عرضه شفاف و بی‌اشکال مسکن هستند.
سخنگوی شهرداری تهران با یادآوری ضرورت‌های عرضه متری مسکن در بازار سرمایه، اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید میزان نقدینگی امروز در جامعه از مرز ۷۰۰۰ همت نیز عبور کرده است. همین پول‌های سرگردانی که دست مردم است، می‌تواند با ورود به هر بازاری، تعادل را کاملاً بر هم زند. همین نقدینگی هم‌چنین یکی از عوامل جدی تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد ایران است.
محمدخانی با بیان آنکه یکی از بهترین بسترها برای جذب نقدینگی بازار سرمایه است، اضافه کرد: البته اتفاقات سال‌های گذشته و رواج برخی سفته‌بازی‌ها موجبات سلب اعتماد مردم را فراهم کرد. با این وجود بورسِ کالا بستر بسیار قابل لمس‌تری از بورس اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. چرا که ما به ازای سرمایه‌گذاری روی زمین به عنوان پروژه مسکن قابل رؤیت و بهره‌برداری است.
وی با اشاره به آنکه ذائقه سرمایه‌گذاران از دیرباز در کشور ما به حوزه املاک خو گرفته، گفت: هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید مسکن می‌تواند علاوه بر یک سرمایه‌گذاری امن، موجبات رونق تولید را نیز فراهم کند. همان‌طور که می‌دانید صنعت ساختمان امروز پیشران ده‌ها صنعت دیگر محسوب شده و با راه‌اندازی هر پروژه ساختمانی، ده‌ها اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه رونق صنعت ساخت می‌تواند بر تولید ناخالص ملی اثرگذار باشد، افزود: بعلاوه تقویت سمت «عرضه» در بازار متلاطم این روزهای ساختمان در حکم مُسکن است و تاحدودی قیمت‌ها را کنترل می‌کند. بنابراین جذب سرمایه‌های خُرد به‌سمت بازار املاک، نه تنها مشکل تأمین مالی سازندگان حرفه‌ای ساختمان را حل‌وفصل می‌کند، بلکه با هدایت نقدینگی به سمت تولید، ریسک‌های تورمی را از بین می‌برد.
محمدخانی با یادآوری سخنان اخیر رئیس سازمان بورس که گفته بود تا انتهای سال مقدمات اوراق سلف برای فروش متری مسکن فراهم می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با همراهی وزارت اقتصاد هرچه سریع‌تر شاهد ورود نخستین پروژه‌های فروش متری ساختمان در بازار سرمایه باشیم. همکاران من در قرارگاه جهادی مسکن آماده‌اند تا کسری از پروژه‌های این قرارگاه را برای این منظور عرضه کنند.
وی با تأکید بر اینکه تنها فایده «عرضه متری مسکن» کنترل نقدینگی سرگردان محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: مصرف‌کنندگان واقعی و زوج‌های جوان نیز از این روش می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و خرید مسکن موردنیاز خود به‌صورت اقساطی استفاده کنند. امروز خرید خانه برای بسیاری از جوان‌ترها عملاً از آرزوهای محالات شده است. اما عرضه متری مسکن فرصت مناسبی برای آنها است.
سخنگوی شهرداری تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با عرضه متری مسکن در بورس املاک به‌زودی علاوه بر تأمین مالی صنعت ساختمان، شاهد تسهیل فرایند خانه‌دار شدن شهروندان تهرانی و هدایت نقدینگی سرگردان به‌سمت تولید در سالی باشیم که به همین عنوان «رشد تولید و مهار تورم» نام‌گذاری شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات