۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۴۸۳۸۲

دستکاری چراغ یا راهبندان؛ مقصر ترافیک تهران کیست؟

دستکاری چراغ یا راهبندان؛ مقصر ترافیک تهران کیست؟
ترافیک معضلی قدیمی، تکراری و کسالت آور شده که دیگر حوصله مردم را سر برده تا آنجا که هربار یک سازمان یا نهاد را متهم ردیف اول ایجاد آن می‌دانند اما واقعاً مقصر ترافیک در پایتخت کیست؟

«پلیس خودش ترافیک درست می‌کند آن هم با دستکاری چراغ و ایجاد راهبندان»؛ این گلایه مردم است در حالی‌ که پلیس نظر دیگری دارد.

 در روزهای بارانی و پر ترافیک، پلیس در برخی معابر و مقاطع به صورت حضوری یا با دستکاری چراغ راهنمایی، اجازه تردد به خودروها را نداده و راهبندان‌ مقطعی ایجاد می‌کند.

 رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور می‌گوید «مأمور پلیس مستقر در معابر با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ارتباط مستقیم داشته و محدودیت‌ها را در راستای جلوگیری از گره خوردگی در یک معبر اصلی بالاتر یا پایین‌تر انجام می‌دهد».

کنترل و اداره چراغ‌های راهنمایی پایتخت به وسیله سیستم‌های هوشمند مرکزی در از سال ۷۷ شروع شده و بیش از ۴۰۰۰ چراغ راهنمایی و رانندگی و بالغ بر ۵۰۰۰ چراغ چشمک‌ زن در تهران فعال هستند؛ همچنین ۳۷ مرکز پایش تصویری نیز در تهران به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.

 دوربین، چراغ‌های راهنمایی و عوامل انسانی از جمله ابزار پلیس برای مدیریت ترافیک است.

کمبود اتوبوس، تاکسی و مترو، تردد خودروهای تک سرنشین، عدم اسقاط کافی خودروهای فرسوده،  ورود جمعیت شناوری که از شهرهای همجوار روزانه برای تحصیل یا اشتغال به تهران می‌آیند و و... در بروز ترافیک نقش دارند. ‌

رئیس پلیس راهور فراجا سردار سیدکمال هادیان‌فر می‌گوید «روزانه ۲۵ میلیون سفر در تهران انجام می‌شود که ۸ برابر ظرفیت معابر آن است؛ تولید خودرو که افزایش داشته و هیچ  اسقاطی هم انجام نمی‌شود» این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران معتقد است «دستکاری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر باید کمتر صورت بگیرد».

کارشناسان شهری معتقدند که راهکار اصلی رفع معضل ترافیک به توسعه حمل و نقل عمومی بستگی دارد، در همین رابطه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران سید جعفر تشکری هاشمی می‌گویدهیچ کجای دنیا برای حل ترافیک راه حل اعجاب انگیزی جز «توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج حمل و نقل پاک» پیدا نکرده‌اند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات