۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۴۹۱۰۰

آغاز ثبت‌نام دور جدید سفر عتبات

آغاز ثبت‌نام دور جدید سفر عتبات
نام‌نویسی سفر عتبات برای ماه رجب آغاز شد و زائرانی که زودتر در کاروان‌ها ثبت‌نام کنند، در اولویت اعزام هستند، البته سازمان حج و زیارت از «آمادگی برای ایجاد ظرفیت جدید» خبر داده است.
 

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ثبت‌نام دور جدید سفر به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت آغاز شد. در این دوره سفرهای کاروانی به عتبات برای ماه رجب برنامه‌‌ریزی‌ شده است.

ثبت‌نام عتبات تا نیمه بهمن آغاز شد

با توجه به سفارش به زیارت در این ماه، هر ساله بسیاری از ایرانیان به زیارت اعتاب مقدسه مشرف می‌شوند که البته مدیر یکی از دفاتر زیارتی علیرضا نوری می‌گوید: «فعلا ثبت‌نام کاروان‌ها تا نیمه بهمن باز شده است.»

نام‌نویسی از متقاضیان تشرف به عتبات برای دوره یک ماهه ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن در حالی آغاز شده که حدود یک هفته تا ماه رجب باقی مانده و بسیاری از متقاضیان تشرف به عتبات برنامه سفر را برای روزهای ابتدایی این ماه نهایی کرده‌اند. یکی از زائران عتبات محمد خسروی می‌گوید: «ما میخواستیم هفته اول رجب خانوادگی به زیارت برویم که هیچ‌کاروانی در دفاتر زیارتی وجود نداشت. برای همین در کاروان‌های غیرمجاز ثبت‌نام کردیم.»

برنامه‌ریزی دیرهنگام برای تشرف به عتبات برای ماه پرمتقاضی رجب در حالی است که  بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز از مدت‌ها قبل نام‌نویسی را آغاز کرده ‌حتی از حالا برای نیمه شعبان هم در حال جذب زائر هستند. اما کاروان‌های رسمی فقط تا اواخر رجب اعزام دارند و همچنان برنامه سفرهای زیارتی به عتبات برای ماه شعبان اعلام ‌نشده است.

امکان ایجاد ظرفیت‌های جدید برای سفر عتبات در ماه رجب

البته رییس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی با بیان اینکه ما برای اعزام زائران به عتبات به صورت زمینی و هوایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، می‌گوید که «در صورت بالا بودن تقاضا برای تشرف به عتبات و نبود کاروان خالی، آماده ایجاد ظرفیت جدید هستیم تا همه متقاضیان بتوانند در این ماه به زیارت بروند.»

هم‌اکنون ظرفیت کاروان‌های عتبات روزانه به حدود۵۰ کاروان می‌رسد؛ به طوری دفاتر زیر نظر سازمان حج و زیارت آمادگی اعزام روزانه حدود ۲ هزار ایرانی به عتبات را دارند که در صورت بالا رفتن تقاضا، این تعداد افزایش خواهد یافت.

مدیر یکی از شرکت‌های مجری اعزام زائران به عتبات می‌گوید که از امروز در سراسر کشور امکان نام‌نویسی سفر عتبات در ماه رجب وجود دارد که البته در برخی ایام تعداد و ظرفیت کاروان‌ها محدود هستند.»

زودتر ثبت‌نام کنید زودتر اعزام می‌شوید

با توجه به‌محدودیت کاروان‌ها در برخی روزها به ویژه ۱۳ رجب که مصادف با ولادت حضرت علی علیه‌السلام‌ است، دفاتر زیارتی اعلام کرده‌اند که «هر زائرای که زودتر در کاروان‌های عتبات ثبت‌نام و هزینه این سفر معنوی را بپردازد، زودتر هم در اولویت اعزام قرار دارد.»

بر اساس وعده مسوولان امکان ایجاد ظرفیت جدید وجود دارد که البته به دلیل محدودیت‌هایی همچنان اسکان، ممکن است این ظرفیت‌ها به پایان برسد و‌دیگر امکان ایجاد ظرفیت بیشتر نباشد.

هزینه سفر عتبات در ماه رجب

هزینه سفر عتبات برای ماه رجب تغییر خاصی نداشته است. البته برخی از کاروان‌ها با قیمت بیشتری در حال ثبت‌نام هستند که در این زمینه مدیر یکی از دفاتر زیارتی محمد سلمانی می‌گوید که «کیفیت اعزام و نوع هتل این کاروان‌ها بهتر است و همین امر باعث گران شدن کاروان شده است. البته برخی دیگر از کاروان‌ها که زائران آن‌ها در هتل‌های قبلی اسکان داده می‌شوند، با قیمتی ثابت و بدون تغییر نسبت به گذشته عرضه شده است.»

با این‌وجود در ماه رجب هزینه سفر عتبات به صورت هوایی متوسط ۱۵ میلیون و ۵۰۰  و به صورت زمینی متوسط ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این قیمت نسبت به دوره گذشته چندان تغییری نکرده است.البته ماه گذشته هزینه سفر عتبات حدود ۱۵ درصد افزایش یافت. این در حالی است که بر اساس حمایت دولت سیزدهم از سفرهای زیارتی و اختصاص ارز با نرخ ثابت، سفرهای زیارتی باید با قیمت ثابتی انجام می‌شد. البته یکی از فعالان حوزه زیارتی می‌گوید که «تغییر اختصاص ارز از دلار به دینار به شرکت‌های مجری سفر زیارتی، باعث بالا رفتن هزینه سفر شده است.»

چرا سفر عتبات ماه گذشته گران شد؟

دولت از ابتدای سال جاری دلار به سفرهای زیارتی با نرخ ثابت اختصاص داد که از ماه‌ گذشته دیگر به این سفرها دینار اختصاص یافت و شرکت‌های مجری سفرهای زیارتی هم یا دینار به طرف عراقی می‌دادند یا اینکه مجبور به تبدیل آن به دلار و پرداخت دلاری هزینه‌ها می‌شدند.

ارسال نظرات