۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۴۹۱۴۴

شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی‌هایی دارد؟

شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی‌هایی دارد؟
شناور گشتی رزمی ابومهدی المهندس دومین شناور از کلاس شناورهای شهید سلیمانی است که صبح امروز به نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق شد.

شناور گشتی رزمی ابومهدی به همراه ۱۰۰ شناور موشک‌انداز تندرو صبح امروز (شنبه، ۱۶ دی‌) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران با الحاق این شناور که از کلاس شناور شهید سلیمانی است؛ بدنبال ارتقای قدرت دریایی خود برای انجام گشت‌های مورد نیاز در دوردست‌هاست. این شناور در ۱۵ ماه تولید شده است، اما شرکت دانش‌بنیان ایرانی در آینده می‌تواند در کمتر از یک سال سه فروند از این شناور را تحویل دهد.

سردار تنگسیری با اشاره به الحاق شناور ابومهدی المهندس به نیروی دریایی سپاه بیان می کند که شناور رادارگریز ابومهدی با بهره‌مندی از چهار موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی بردبلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی و قدرت بالا در مانور است. قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمود پرواز (VTOL) و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌های این شناور است.

براساس آنچه اعلام شده «این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگر‌های دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار توپ‌های ۲۰ میلی‌متری و ۳۰ میلی‌متری است.»

همچنین شناور گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس مبتنی بر نیاز‌های عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و تولید شده است.

آنگونه که فرمانده نیروی دریایی سپاه در تشریح سایر ویژگی‌های این شناور گفته، شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطحی متخاصم به پرتابگر موشک‌های کروز سطح به سطح ترکیبی از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر مجهز شده و به فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی تجهیز شده است. ناو شهید ابومهدی المهندس دارای چهار موتور پیشران قادر است در امواجی در فورس ۶ دریامانی و در فورس ۵ عملیات را انجام دهد. همچنین؛ این شناور دارای سه عرشه است و جمعاً ۱۲ متر از سطح آب فاصله دارد و می‌تواند ۲ هزار مایل دریایی دریانوردی کند و ۱۴ روز مداوم نیز در دریا حضور داشته باشد.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران هم با اشاره به الحاق شناور شهید ابومهدی می گوید که باید خطوط دریانوردی خود را امن کنیم بنابراین بلند شدن دستان نیرو هم در ابعاد برد موشک‌ها و هم شناورها و هم قدرت دریانوردی دوردست و استمرار نبرد برای ما اهمیت دارد. ایستایی در شعاع‌های نزدیک و نیمه دور برای دشمن آسیب زاست و باید از این منطقه دور شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات