۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۴۹۲۳۲
آیت الله اعرافی تاکید کرد؛

لزوم هم افزایی پژوهشی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه و توسعه مرزهای علوم اسلامی / پژوهش های خود را محصور در حوزه ها نکنیم

لزوم هم افزایی پژوهشی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه و توسعه مرزهای علوم اسلامی / پژوهش های خود را محصور در حوزه ها نکنیم
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که با بیان این که پژوهش های بسیار متنوعی در حوزه های علمیه انجام شده است بر لزوم هم افزایی پژوهشی و تحقیقاتی حوزه و دانشگاه و توسعه مرزهای علوم اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی حوزه که صبح امروز در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به این که گاها در ارزیابی میزان پژوهش های حوزه های علمیه با دیدگاه های کند و تند روبه رو هستیم که می گویند حوزه های علمیه در تحقیقات و پژوهش ها موفق عمل نکرده است خاطرنشان کرد: حجم پژوهش های حوزه های علمیه در تحقیقات کاربردی و علمی پیشرفت های قابل توجهی داشته است که نباید در این زمینه افراط نظر وجود داشته باشد.

وی افزود: هرچند حوزه های علمیه باید آفاق های علمی و پژوهش های متعددی را در زمینه های مختلف به پیش گیرند؛ اما معنای آن این نیست که داشته های خود را فراموش کرده و در ارزیابی های خود واقع بینانه حرکت نکنیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: داشتن تحلیل درست و مدون شدن آن امری لازم و ضروری حوزه های علمیه است که باید دغدغه و اهتمام همه به این سمت و سو باشد. علاوه بر این که امکان راهبری تحقیق ها و پژوهش ها نیز وجود دارد که باید در این عرصه ها نیز اقدامات لازم با حفظ قواعد و اصول تحقیق از سوی حوزه های علمیه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم برخورداری حوزه های علمیه از مناهج و روش های پژوهشی و تحقیقی معتبر اظهار داشت: باید خروجی تحقیقات اسناد الی اللهی و حجیت داشته و از اعتبار لازم برخوردار باشند؛ علاوه بر این که باید با روش مستند عقلی قابل اتکا و قابل اسناد باشد که لازم است پژوهش های حوزه از عمق اجتهادی برخوردار باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید دغدغه این را داشته باشیم که زنجیره تولید کننده علم و تحقیق را شکل دهیم و در این راستا باید اساتید حوزه و دانشگاه با همدیگر همکاری کرده و با نظم درون زا از پژوهش های همدیگر اطلاع داشته و نگاه متناظر به همدیگر را تقویت کنند تا از تکرار پژوهش های متعدد و موازی کاری جلوگیری شود.

وی افزود: باید تقسیم کارهای ما به گونه ای باشد که همه نیازهای ما را پوشش دهد و به تحقیقات علمی مورد نیاز نظام و نظام بین المللی در عرصه های مختلف توجه شود تا در تحقیق و ارائه نظر در این حوزه ها نیز ورود کرده باشیم؛ چراکه توسعه مرزهای علوم اسلامی لازم و ضروری است.

اهمیت پژوهش در عرصه بین الملل

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصه بین المللی اظهار داشت: باید خروجی  پژوهش های حوزه های علمیه در سراسر جهان برای علاقه مندان به اسلام و معارف اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام قابل مشاهده باشد و این مقدار از بی خبری کشورهای اسلامی از پژوهش های مهم حوزه های علمیه هیچ جای توجیهی ندارد که باید اهتمام ما در این عرصه بیشتر شده و پژوهش های خود را محصور در حوزه های علمیه نکنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه های علمیه در بازار نشر دنیا حضور چشمگیری ندارد تاکید کرد: باید در این عرصه با نگاه جهادی و انقلابی قدم های موثرتری برداشته و در این عرصه نیز تلاش و کوشش کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم پژوهش در عرصه های تبلیغی بیان داشت: ما در مقام تبیین و تبلیغ نیازمند پژوهش های علمی هستیم که باید تبلیغ میدانی را از سرچشمه پژوهش های تبلیغی سیراب کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین و دیجیتالی در پژوهش ها و تحقیقات اظهار داشت: نباید در پژوهش های تحقیقاتی خود از اهمیت فناوری های هوشمند غفلت کنیم؛ چراکه در آینده پژوهش های فناوری محور گسترش پیدا کرده و نیازهای جهان از این طریق جواب داده خواهد شد که باید در این حوزه نیز قدم های موثرتری برداشته شود.

ارسال نظرات