۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۴۹۲۶۳
انتخابات نگاشت (۱)؛

در باب رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات پیش رو

در باب رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات پیش رو
انتشار لیستی از ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان مجلس، بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور پیدا کرد. گمانه زنی‌های متعددی درباره علت رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس مطرح شد که در این تحلیل به این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، 26 نماینده فعلی مجلس مطابق نظر شورای محترم نگهبان دیگر صلاحیت حضور در دوره بعدی خانه ملت را ندارند و بایستی آرام آرام وسایل خود را جمع کرده و محیای خروج از خانه ملت باشند. البته شورای نگهبان تا 19 دیماه به این نمایندگان مجلس فرصت داده تا نسبت به رد صلاحیت خود به هیئت‌های نظارت بر انتخابات اعتراض کنند. در میان اسامی نمایندگان مجلس، نام جلال رشیدی کوچی بیش از همه جلب توجه می‌کند.

رشیدی کوچی نماینده مجلس است که با اعتراض به برخی طرح‌ها مانند طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که به اشتباه توسط وی طرح صیانت و ... خوانده می‌شد و نیز بیان صحبت‌هایی در خصوص صنعت خودروسازی نامش بر سر زبان‌ها افتاده بود. هرچند شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت نمایندگان مجلس را به طور علنی اعلام نمی‌کند و آن را به صورت محرمانه صرفاً در اختیار آن کاندیدای رد صلاحیت شده قرار می‌دهد؛ اما برخی گمانه زنی‌ها در فضای مجازی نسبت به رد صلاحیت رشیدی کوچی، این است که مدعی هستند علت رد صلاحیت رشیدی کوچی، قدرت مافیاهای خودرویی است.

در حقیقت این ادعای مطرح شده که می‌تواند از سوی مشاوران و جریان رسانه‌ای حامی رشیدی کوچی اتفاق افتاده باشد، با اغراض و سوء نیتی مطرح می‌شوند که می‌خواهد چنین جلوه کند که مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد، حتی بر شورای محترم نگهبان که اعضای آن بایستی حافظ و نگهبان منافع انقلاب اسلامی باشند، تحت تأثیر و نفوذ این مافیا قرار دارند! هرچند بایستی صحت و سقم مطالب مطرح شده توسط افراد مورد طرح و بررسی قرار بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد لازم است جناب آقای رشیدی کوچی در فوریت و در صورت صلاحدید نسبت به علت رد صلاحیت خود مصاحبه یا نشستی ترتیب بدهد و رسانه‌ها را نسبت به این اتفاق روشن و آگاه کند تا طرح چنین گمانه زنی‌هایی موجب تضعیف انتخابات 1402 نگردد.

نماینده مجلس دیگری که توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد، حجت الاسلام سید کاظم موسوی بود. فیلم نطق معروفی که موسوی در صحن علنی مجلس جهت جلب آرای اعتماد مردم برای آقای فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت کرد، بدون استناد نسبت به توانمندی یا دانش خاصی صرفاً بر اساس یک سری لفاظی به دفاع از ایشان پرداخت.

نماینده دیگری که رد صلاحیت شده، احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز است. برخی رسانه‌ها به دنبال رد صلاحیت علیرضابیگی این گمانه زنی را مطرح کرده‌اند که ردصلاحیت وی به خاطر شکایت فاطمی امین از او به خاطر مطرح کردن اتهامی تحت عنوان شاستی‌بلندگیت بوده است. بابت ردصلاحیت شدن دیگر نمایندگان مجلس از لیست اعلام شده، بایستی منتظر ماند تا علت‌های واقعی و حقیقی ردصلاحیت این اشخاص مشخص گردد.

البته شاید این شبهه پیش بیاید که چطور شورای نگهبان این افراد را حائز و دارای صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس در دوره بعدی را تشخیص نداده؛ اما این افراد همچنان در طول این مدت به عنوان نمایندگان مجلس بر سر کار خواهند ماند؟ و همچنین این سؤال مطرح می‌گردد که چطور این افراد در دوره قبلی توسط شورای محترم نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و اینک در آستانه انتخابات 1402 صلاحیت خود را از دست داده‌اند؟

در پاسخ به این نکته و سؤال می‌توان چنین گفت که اولاً شورای نگهبان برای این افراد به عنوان یک نهاد نظارتی تشخیص داده که نمی‌توانند در طول چهار سال آینده در پیشبرد موضوعات و مأموریت‌های نمایندگی مجلس امین باشند و نقش خود را به خوبی ایفا نمایند. از طرفی بایستی این نکته را یادآور شد در صورتی که نماینده‌ای تخلفی داشته باشد که از سوی نهادهای نظارتی در مجلس شورای اسلامی قابلیت احراز و اثبات پیدا کند و موضوع به‌قدری حساس و حیاتی باشد که مانند غلامرضا تاجگردون نیاز به رد اعتبارنامه پیدا کند، قطعاً نمایندگان مجلس نسبت به حضور یا عدم حضور آن شخص تصمیم قاطعی اتخاذ خواهند کرد.

نکته دوم این است که ملاک سنجش هر فرد طبق فرمایش و بیانات امام خمینی (ره) حال فعلی افراد مطرح شد. شورای نگهبان نیز می‌تواند در مقطعی فردی را تأیید صلاحیت نماید و در مقطعی دیگر با توجه به احراز شرایط داوطلبی و نمایندگی، صلاحیت شخص را احراز کند. انسان‌ها امکان خطا دارند؛ چرا که معصوم نیستند. از طرفی راه توبه نیز برای همین باز گذاشته شده تا افرادی که خطاهایی دارند یا صلاحیت و شایستگی را در مقطعی ندارند، در مقطعی دیگر بتوانند آن را کسب نمایند و مجدداً در انتخابات‌ها حضور پیدا کنند. البته این بستگی به علت رد صلاحیت اشخاص و افراد نیز دارد که این موضوع نیز روشن است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات