۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۴۹۳۲۱
در مسجد امام حسن عسکری؛

دومین سالگرد رحلت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار می شود

دومین سالگرد رحلت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار می شود
دومین سالگرد رحلت مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با حضور علما، طلاب، فضلا و اقشار مختلف مردم قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دومین سالگرد رحلت مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با حضور علما، طلاب و فضلای حوزه و اقشار مختلف مردم قم روز یکشنبه 24 دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام برگزار می شود.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی روز پنج شنبه 12 بهمن ماه 1400 که در بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم بستری بودند، ساعت یک و ربع بامداد آن روز دار فانی را وداع گفت.
 
از حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، حدود هشتاد اثر فارسی و عربی چاپ و منتشر شده است که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را نیز به‌دست آورده‌اند.

کتاب منتخب الاثر درباره امام مهدی (عج) از آثار مشهور اوست که آن را به توصیه استادش آیت‌الله بروجردی نوشت.

پدر آیت الله صافی گلپایگانی عالم عارف، مرحوم آیت‌الله آخوند ملا محمد جواد صافی، علاوه بر تخصص، تحقیق، تألیف و تدریس در گرایش‌های مختلف علوم اسلامی مانند فقه، اصول، کلام، اخلاق، حدیث و … در زمینه هنرهای ارزشمندی چون شعر و خوشنویسی نیز سرآمد بود.

وی در نوجوانی ابتدا در گلپایگان، کتب پایه ادبیات عرب را نزد مرحوم آخوند ملا ابوالقاسم آغاز کرد و ادامه مباحث ادبیات، کلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح در همان‌جا پی گرفت.

در سال ۱۳۶۰ قمری، گلپایگان را ترک کرد و با رنج مشکلات هجرت به قم رفت تا با حضور در مجلس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه علمیه قم به تکمیل تحصیلات و تحقیقات خود بپردازد.

دومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار می شود

وی چند سال بعد به نجف اشرف رفت و در آن‌جا نیز از محضر مراجع عالیقدر آن حوزه، برای یک سال بهره‌ گرفت.

از اساتید مهم وی در قم، مراجع تقلید، آیات عظام: سید محمد تقی خوانساری، حجّت، صدر، بروجردی و در نجف، آیات عظام: شیخ محمّد کاظم شیرازی، سید جمال‌الدین گلپایگانی و شیخ محمّد علی کاظمی را می‌توان نام برد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وی در سال ۱۳۵۸، به عنوان عضو مجلس خبرگان اوّل، انتخاب و در سال ۱۳۵۹، از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شد.

تواضع مثال زدنی از خصوصیات آیت‌الله صافی بود. چند سال قبل در جریان مراسم عمامه‌گذاری طلاب غیر‌ایرانی در قم حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی بر دست یکی از طلاب آفریقایی بوسه زدند. این مراسم در مدرسه عالی امام خمینی در شهر قم برگزار شده بود و معظم‌له پس از گذاشتن عمامه بر سر یکی از طلاب از قاره آفریقا دست او را (به این نیت که خدمتگزار دین است) بوسیدند.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با تاسف خبر درگذشت فقیه عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر‌سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه مبارک بودند. در دوران مرحوم آیت‌الله بروجردی در شمار برترین تلامذه آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیت‌الله سید‌محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان‌ و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیهم به شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسوولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. قریحه شعری، حافظه تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه علمی دینی کشور مایه تاسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان به ویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای(۱۲ بهمن ۱۴۰۰)

ارسال نظرات