۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۴۹۳۶
آیت الله یزدی:

تفسیر المیزان افتخار قرن اخیر است / انقلاب اسلامی ایران باعث رهایی قرآن از غربت شد

خبرگزاری رسا ـ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی را افتخار یک قرن اخیر دانست.
آيت الله يزدي آيت الله يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر قرآنی که در دفتر دبیرخانه جامعه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد در سخنانی با تاکید بر ضرورت توجه جامعه به قرآن اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران این بود که قرآن از غربت و مهجوری نجات پیدا کرد و بحمدلله به برکت انقلاب مباحث تفسیری و قرآنی در کشور رونق گرفته است.

وی با اشاره به شیوه های تدریس دروس خارج حوزه های علمیه بیان داشت: در دروس خارج، معمولا اساتید در ابتدای تمسک و استدلال خود به سراغ آیات می روند در حالی که این موضوع باید برعکس باشد.

آیت الله یزدی تاکید کرد: سبک متداول در دروس خارج حوزه های علمیه این است که ابتدا اقوال علما نقل شده، سپس برای اثبات آن به روایاتی استناد می شود و در آخر اگر نیاز شد به آیات قرآن اشاره می شود که این شیوه به نظر من چندان جالب نیست.

وی بیان داشت: در هر قرن و عصری علما توجه بسیار خوبی به قرآن داشته اند و نسبت به نوشتن فقه القرآن اقدام کرده اند و همچنین در معارف قرآنی نیز مطالب و مباحث بسیار زیادی نقل شده و هنوز هم این روش در حوزه متداول است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: ما بسیار خوشحال هستیم که به برکت انقلاب اسلامی ایران به قرآن توجه خوبی شده است و این موضوع بسیار پسندیده و خوب است و امیدواریم توجه به قرآن و معارف والای آن روز به روز توسعه و گسترش یابد.

آیت الله یزدی تفسیر المیزان را افتخار قرن اخیر دانست و بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم از حوزه ضیقی که به آن نگاه می شد درآمد و به عنوان یک کتاب اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مطرح شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیات 23 و 24 سوره مبارکه توبه اظهار داشت: طبق تفسیر المیزان و برخی دیگر از تفاسیر موجود مقصود از ایمان و کفر در این آیه مساله ایمان و کفر و همچنین مساله ولایت است که در صدر اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه نمی توان ادعا کرد که آیات قرآن نسخ شده و تنها برای یک مقطع زمانی بوده است خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر هم جهاد اسلامی پیش بیاید بر اساس اعتقاد ما به ولایت مطلقه فقیه آنچه برای امام معصوم است برای ولی فقیه در عصر غیبت نیز وجود دارد و اگر روزی ولی فقیه به این نکته برسد که جهاد ابتدایی را عمل کند این مهم وظیفه شرعی او می شود.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره توبه تاکید کرد: این آیه شریفه تکلیف ما را در زمان خودمان مشخص کرده است که بالاخره ما حودمان را دوست داریم یا حکومت را؟ زندگی و زن و بچه و اقوام و عشیره و باغ و ملک خودمان را بیشتر دوست داریم و یا نظام را؟

وی تاکید کرد: اگر زندگی فردی و شخصی ما برایمان بیشتر از خدا و رسول خدا و حکومت ارزش داشت باید منتظر بمانیم و بدانیم که سرنوشت سختی در انتظار ما است. /924/پ202/ج

ارسال نظرات