۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۷۴۹۴۱۹
استاد قرائتی تاکید کرد؛

لزوم توجه حوزه های علمیه به مهجوریت قرآن کریم و ترویج آموزه های قرآنی در جامعه

لزوم توجه حوزه های علمیه به مهجوریت قرآن کریم و ترویج آموزه های قرآنی در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت تبلیغ در جامعه اسلامی و مهجوریت قرآن کریم در جامعه و حوزه های علمیه، بر جدی گرفتن تفسیر و علوم قرآنی در حوزه های علمیه و ترویج این آموزه ها در سطح جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی استاد تفسیر و قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز صبح امروز در مراسمی که به عنوان تقدیر از شخصیت علمی و تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد، با اشاره به اهمیت تبلیغ در جامعه اسلامی و لزوم اقدام به موقع مبلغان در این عرصه اظهار داشت: فرازهای بسیاری در قرآن کریم همچون ذکات وجود دارد که به آن فراز در جامعه عمل نشده است و باید مبلغان دینی با تبلیغ و تبیین در این زمینه ها، فعالیت های تبیینی لازم را داشته باشیم.

وی افزود: باید قرآن کریم و تفسیر در حوزه های علمیه و در میان طلاب علوم دینی جدی گرفته شود و با اهتمام به تبیین و یادگیری آموزه های قرآنی به فرامین قرآنی عمل شده و قرآن کریم از مهجوریت خارج شود.

استاد قرائتی خاطرنشان کرد: در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است که ایشان فرمود «نماز واجب شد تا قرآن کریم مهجور نشود» اما متاسفانه سهم قرآن و فعالیت های قرآنی در جامعه ما آنچنان که شایسته آن است، در نظر گرفته نشده است و یا به صورت بسیار کم و محدود می باشد که لازم است توجه بیشتری به مسائل و فعالیت های قرآنی داده شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به لزوم بهره برداری از فرصت تعطیلات برای یادگیری و علم آموزی در حوزه های علمیه اظهار داشت: در بسیاری از مواقع لزومی برای تعطیلی وجود ندارد؛ اما متاسفانه برخی از روزها همچون پنجشنبه در حوزه های علمیه تعطیل می شود؛ درحالی که و طلاب می توانند از این تعطیلات در تحصیل علوم دینی و علم آموزی بیشتر بهره های بیشتری را داشته باشند.

استاد قرائتی با اشاره به این که ما تعداد 130 تفسیر مورد نیاز امروز ما بوده و تا به امروز تنها تعداد 5 عدد از آن به نگارش در آمده است بیان داشت: باید مبانی اسلامی و قرآنی در عرصه های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را با تالیف تفاسیر گوناگون استخراج و به جامعه ارائه دهیم تا دیدگاه و نظرات ناب اسلام و دین الهی را به مردم برسانیم.

لزوم توجه به روش ارسال پیام به مخاطب

وی تاکید کرد: در بیان تفسیر و آموزه های اسلامی به مردم باید نوع بیان و روش ارسال پیام به مخاطبان نیز مورد توجه قرار گیرد و مبلغ دینی باید بتواند در زمان های مختلف ارائه های مناسب‌تری داشته و آموزه‌های اسلامی را در همان فرصت محدود به افراد مورد نظر منتقل کند.

استاد قرائتی در ادامه بیان داشت: بنده در جایی گفتم که من می توانم در نیم دقیقه برای شما تفسیر بگویم و این چنین گفتم که خداوند در قرآن کریم چند بار کلمه «کلوا» را فرموده که در کنار آن یک مسئولیتی را برای بشر بیان کرده است؛ مثل کلوا اطعموا ، کلوا وانفقوا، کلوا ولاتسرفوا، و... که این به معنای این است که تنها بخور بخور نیست؛ بلکه در کنار آن، مسئولیتی نیز برعهده بشر گذاشته شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به مضرات استفاده از اقوال در هنگام ارائه بحث به مخاطبان، خطاب به طلاب حاضر در مراسم تاکید کرد: از نقل کردن اقوال و تفاسیر مختلف در منابر و مراکز تبلیغی پرهیز کنید؛ چراکه سبب سردرگمی مخاطبان و سختی درک و دریافت محتوای مد نظر از سوی آنان خواهد شد که این امر با اهداف تبلیغ و فلسفه آن نیز سازگاری نخواهد داشت.

 

ارسال نظرات