۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۷۴۹۵۴۲
۸ شایعه علیه بازار؛

از دلار ۷۰ هزار تومانی تا اخذ مالیات از مستأجران

از دلار ۷۰ هزار تومانی تا اخذ مالیات از مستأجران
در این گزارش قصد داریم به تعدادی از شایعات اقتصادی بپردازیم.

از ابتدای امسال تاکنون شایعات مختلفی در حوزه اقتصاد کشورمطرح شد که بررسی آن‌ها مشخص می‌کند، منتشرکنندگان آن با هدف تشویق اذهان عمومی، این کار را انجام می‌دهند. این شایعات به بخش‌های مختلفی از حوزه اقتصاد، اعم از اقتصاد خرد و کلان، نفت، کشاورزی و... نسبت داده شد. در این گزارش قصد داریم به تعدادی از این شایعات بپردازیم.

​​​​ماجرای مالیات طلا چه بود؟

ماجرای اخذ مالیات از معامله‌گران طلا، پس از انتشار اخباری مبنی بر اجرایی شدن سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی برای تمام صنوف داغ شد. طبق این قانون همه مشاغل باید به این سامانه متصل شده و با ثبت هرگونه معامله، روند شفافی را برای اخذ مالیات موجب شوند. با این حال امابرخی سودجویان با فرافکنی بحث افزایش ۲۵ درصدی نرخ مالیات طلا را عنوان کردند. سازمان امورمالیاتی پس ازاین ادعا تاکیدکرد که درحال حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و فقط ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود و هیچ افزایش نرخی صورت نگرفته است. 

مالیات از مستأجران 

یکی دیگر از شایعات مطرح شده در حوزه مالیاتی، بحث اخذ مالیات از اجاره‌نشینان بود. برهمین اساس سودجویان با اتکا به لایحه بودجه سال جاری، مدعی شدند که اجاره‌نشین‌ها باید معادل هفت متر مربع از یک آپارتمان مالیات پرداخت کنند. البته این خبر نیز با واکنش سازمان امور مالیاتی همراه بود و از اساس کذب و غیرواقعی خوانده شد.

دلار۷۰هزار تومانی

برخی افراد که در فضای مجازی خود را کارشناس اقتصاد و ارز معرفی می‌کنند از ابتدای امسال با ساخت ویدئو‌هایی کوتاه در قالب پرسش و پاسخ اعلام می‌کردند دلار درپاییز به ۷۰هزار تومان می‌رسد. در واقع این افراد مردم را تحریک می‌کردند تا تقاضای خود را وارد بازار ارز کنند. 

مالیات از سپرده‌های بانکی

در این بخش هم شاهد بودیم افرادی که خود را کارشناس معرفی می‌کردند از تصمیمات شورای پول و اعتبار خبر می‌دادند که قرار است از سپرده‌های بانکی که به آن‌ها سود تعلق می‌گیرد، مالیات اخذ می‌شود. در واقع این افراد به‌دنبال تحریک صاحبان سرمایه برای خروج پول از شبکه بانکی بودند. 

شایعات واردات برنج

یکی دیگر از شائبه‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده درخصوص واردات برنج است. این شایعه مدعی انحصار واردات برنج توسط دو شرکت خصوصی در سال گذشته بوده است. این موضوع در حالی بود که نیاز کشور به واردات برنج بر کسی پوشیده نیست و هر ساله توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده ۱۵۰واردکننده برنج داریم که در پنج سال گذشته به‌صورت مستمر یا مقطعی واردات داشته‌اند. به گفته خانی‌نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته بخش عمده این واردکنندگان، واردات برنج داشته و هیچ‌کدام بیشتر از ۲۰درصد سهم بازار را به خود اختصاص نداده‌اند.

سودای گرانی بنزین

شایعات مطرح شده در بخش نفت، بیش از سایر بخش‌های اقتصادی بوده و اخیرا با شایعه افزایش قیمت بنزین در سال آینده، پازل آن تکمیل شده است. هرچند قیمت بنزین در کشورمان نسبت به سایر کشور‌ها پایین است، اما همواره مسأله افزایش قیمت آن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود. با این حال، اما از ابتدای امسال تاکنون چند بار خبرسازی‌هایی مبنی‌بر افزایش قیمت بنزین مطرح شد که آخرین بار پس از بروز اختلال در سامانه سوخت در هفته‌های گذشته بود.

بگیر و ببند در بانک مرکزی

یکی از شایعاتی که در پاییز امسال از سوی برخی افراد مطرح شد، ادعای دستگیری یا آزادی به قید وثیقه معاون ارزی بانک مرکزی بود. با این حال، اما اصل این ماجرا نه دستگیری بود و نه آزادی! اصل ماجرا سفر معاون ارزی بانک مرکزی به همراه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به امارات بود. این مسئول بانک مرکزی برای رایزنی‌های پولی و ارزی راهی این سفر شد، اما دلالان با شایعه‌پراکنی سعی‌بر ایجاد التهاب در بازار ارز داشتند.

بورس و بورس کالا 

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از بازار شایعات عقب‌نماند. از ابتدای فعالیت مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بار‌ها شایعاتی مبنی‌بر استعفای وی از کرسی ریاست منتشر شد، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. آخرین ادعا نیز در پاییز امسال بود، اما با اتمام ماه آذر و شروع فصل زمستان، مجید عشقی، هنوز هم بر کرسی ریاست این سازمان نشسته است. همچنین یکی دیگر از شایعاتی که درخصوص بازارسرمایه مطرح شد، تعطیلی بورس‌کالا بود. این‌موضوع نیز واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت وسازمان بورس واوراق بهادار درهمان زمان با صدور اطلاعیه‌ای آن را کذب خواند.

بازار شایعات تعطیلی ندارد

شایعات مطرح شده در حوزه اقتصادی فقط به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. کاهش مصرف سرانه گوشت مرغ به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، اعلام رشد ۳۸درصدی اقتصاد کشور عراق نسبت به ایران، کمبود بنزین در تابستان امسال، استعفای جواد اوجی، وزیر نفت از کرسی وزارت و... همگی شایعاتی بودند که از ابتدای امسال تاکنون مطرح شدند. مشخصا این شایعات که فقط برای زیر سؤال بردن عملکرد اقتصادی دولت مطرح می‌شود، نتوانسته راه به جایی ببرد و به همین سبب نیز با روشنگری و شفاف‌سازی به‌موقع دولت، هربار تشت رسوایی این مدعیان بر زمین افتاده است.

ارسال نظرات