۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۴۹۸۵۹
انتخابات نگاشت (۶)؛

دام‌واژه‌ای به نام مشارکت/ سوء استفاده برخی احزاب از طرح مشارکت

دام‌واژه‌ای به نام مشارکت/ سوء استفاده برخی احزاب از طرح مشارکت
مشارکت واژه‌ای است که گروه‌های مختلف سیاسی برای بهره‌برداری از اهداف مقطعی خود در ایام انتخابات و رأی گیری همیشه سعی می‌کنند بر آن مانور بدهند؛ اما نمی‌دانند که مشارکت معانی مختلفی دارد که در این شماره انتخابات نگاشت به نقد و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برخی از احزاب در ایام انتخاباتی به فکر گرفتن مشارکت و حضور حداکثری مردم می‌افتند. برخی از چهره‌های فعال در این احزاب در طول فعالیت‌های خود بدون اینکه عاقبت اندیشی درباره نهادی به نام شورای نگهبان را داشته باشند، دست به هر اقدامی می‌زنند با این امید که در ایام انتخابات با ایجاد هجمه‌های پوشالی و ساختگی علیه این شورا، بتوانند تأیید صلاحیت خود را از آنجا دریافت نمایند.

شاید بارزترین نمونه آن در انتخابات 1400 بود که بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی که بیشتر آن‌ها افراد فعال جریان اصلاح طلبی در کشور بودند، با تیغ تیز رد صلاحیت مواجه شدند و هیچ کدام باور نمی‌کردند که مهرعلیزاده و همتی بتوانند در مقابل به اصطلاح غول‌های سیاسی جریان اصلاحات عرض اندام کنند. از همان ایام، اتاق فکر رسانه‌ای و انواع گروه‌های اصلاح طلب یک صدا شدند تا با متهم ساختن شورای نگهبان با شعار خالص سازی که تکرار همان شعار خالص سازی یکی از شعارهای بارز همین جریان اصلاح طلبی در دهه هفتاد در مقابل سایر جریان‌های مشارکت کننده در آن دوران بود، این بار در دهه 400 به دنبال باز کردن مجدد فضا برای نمایندگان بدسابقه خود بودند.

به طور تقریبی می‌توان آغاز مجدد حملات جریان اصلاح طلبان به شورای نگهبان با گذرواژه مهم مقابله با خالص سازی شورای نگهبان را از یک سال پیش رصد و بررسی کرد. رسانه‌های مختلف جریان اصلاح طلب با مصاحبه‌های مختلفی که با افراد و شخصیت‌های مختلف این جریان داشت، به نوعی تلاش می‌کردند شورای نگهبان را روز به روز به موارد مختلفی متهم سازند. هر کسی نیز برای خودش هر خاطره و داستانی را تعریف می‌کرد؛ اما در لا به لای صحبت‌ها، نقدها و نظرهای مطرح شده در این مصاحبه‌ها یک خط خبری را به خوبی می‌توان مشاهده کرد و آن نیز حمله به شورای نگهبان بود.

در حقیقت تلاش‌های یکسال اخیر جریان اصلاح طلب در کشور به دنبال این بود که شورای نگهبان را نسبت به تأیید یا رد صلاحیت‌ها متزلزل سازند. هرچند انتظار می‌رفت که امسال صلاحیت برخی از نمایندگان و افراد این جریان مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگیرد؛ اما شورای نگهبان بار دیگر عفو و عطوفت رهبری را نشان دادند تا افراد این جریان بار دیگر بتوانند فرصتی پیدا کنند تا خود را بیشتر به مردم نشان بدهند. به همین جهت شاید این آخرین فرصت برای برخی از شخصیت‌ها و چهره‌های مجلس باشد که بدانند بایستی نسبت به این اتفاق موظفند بهترین واکنش و موضع گیری را داشته باشند که در تأیید صلاحیت انتخابات بعدی‌شان تأثیر منفی نداشته باشد.

نکته مهم دیگر برخی از احزاب به ظاهر مستقل هستند. احزابی که مدعی هستند هیچ وابستگی به اصلاح طلب یا اصولگرا ندارند. شاید کم سر و صداترین احزاب، این احزاب به نظر برسند؛ اما بایستی نسبت به این احزاب نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری توسط مردم صورت بگیرد. هرچند این احزاب به قول آن ضرب المثل معروف آهسته می‌آیند و آهسته می‌روند؛ اما بایستی نسبت به برخی تصمیم گیری‌ها و حرکت‌های این جریان نگاهی دقیق‌تر انداخت. خلاصه نکته‌ای که می‌توان نسبت به این احزاب به ظاهر مستقل بیان کرد، این است که احزاب مذکور چون تا کنون در وادی تأیید یا ردصلاحیت‌ها چندان به چشم نیامده‌اند، بیشتر از دیگران در پذیرش این موضوع سر خضوع و خشوع را پایین می‌آورند.

اما در نقطه مقابل احزاب اصلاح طلب، احزاب اصولگرا که تحت عناوین مختلف قرار دارند. احزابی که نشست‌های انتخاباتی خود را مدت‌هاست به جریان انداخته‌اند و روز به روز تصمیمات تازه‌تری را برای انتخابات اتخاذ می‌کنند. جریان اصولگرا کمترین رد صلاحیت‌ها را دارد؛ اما انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز نسبت به این جریان، با دیده تیزتری بنگرد. همانطور که انتظار می‌رود افراد جریان اصلاح طلب با دیده و بررسی‌های بیشتر و قوی‌تری مورد نظارت قرار داشته باشند، همین میزان از دقت و نظارت بایستی بر روی جریان اصولگرایی و احزاب مختلف آن باشد تا در صورت هرگونه عدم احراز صلاحیت، به کنار گذاشته شوند.

البته جریان اصولگرا در تعبیر و تفسیر از کلمه مشارکت، دقیقاً در ایام انتخاباتی اگر خود مستقر باشند، تلاش می‌کنند با جلوگیری از بیان انتقادات و ضعف‌ها و فرار از پاسخگویی‌های دقیق و راهگشا به زعم خود موجب تزلزل آرا و مشارکت مردم در انتخابات نباشند. اما شاید بهترین نکته برای این جریان که مدعی پیروی و تعبیت محض از ولایت فقیه هستند، آن است که «زبان پاسخگو» مهم‌ترین راه چاره و درمان برای حل مشکل مشارکت است.

رهبر انقلاب زبان پاسخگو را ذیل جهاد تبیین و به صورت فعلی مؤثر در افزایش مشارکت و توجه مردم به انتخابات دانستند. هرچند برخی از این اشخاص اصولگرا در مجلس وقتی رهبر انقلاب توصیه مهمی نسبت به برخی نبایدهای نمایندگان مجلس می‌کردند، می‌رفتند یقه رئیس مجلس را می‌گرفتند که از رهبری بخواه تا به ما اجازه بدهد این کارها و نبایدها را انجام بدهیم؛ اما انتظار می‌رود نمایندگان محترم آینده و فعلی مجلس و تمام مدیران کشور با در دستور کار قرار دادن این موضوع مهم، بدون هیچ ان قلت و حاشیه‌ای، به پاسخگویی نسبت به مطالبات مردم بپردازند، بلکه شاید اندکی از مشکلات کشور و مردم کاهش پیدا کرده و اقبال عمومی نسبت به صندوق‌های رأی بیش از پیش افزایش یابد.

ادامه دارد....

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات