۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۷۵۰۰۸۰

۳۰ هزار فرار مالیاتی از طریق سامانه سوت زنی شناسایی شد

۳۰ هزار فرار مالیاتی از طریق سامانه سوت زنی شناسایی شد
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: ۳۰ هزار تخلف فرار مالیاتی از طریق سامانه سوت زنی طی ۲ سال گذشته گزارش شده که ۷۵ درصد از آن‌ها مربوط به عدم استفاده از دستگاه کارتخوان است.

تا به امروز شاید تخلفات گسترده مالیاتی در بخش های مختلف جامعه به چشم دیده باشید اما آیا مردم اطلاعی دارند که می توانند این تخلف و فرارهای مالیاتی را گزارش داده وجایزه هم دریافت کنند. براساس این گزارش یکی از سیاست‌های دولت افزایش درآمد مالیاتی از محل شناسایی فراریان مالیاتی و دریافت مالیات واقعی از آنان و پرهیز از فشار به پایه‌های موجود مالیاتی است.

در این زمینه سازمان امور مالیاتی با راه‌اندازی سامانه سوت زنی از مردم برای شناسایی موارد مشکوک به فرار مالیاتی کمک گرفته است. در این سامانه امکان گزارش دهی مردم از افراد حقیقی و حقوقی با درآمد بالا و فرار مالیاتی در راستای تحقق عدالت مالیاتی فراهم شده است.

طبق اعلام موحدی بک نظر سخنگوی سازمان امورمالیاتی کشور براساس گزارش های  مردمی واصله در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی، دو شرکت بزرگ در استان البرز مورد بازرسی ویژه مالیاتی قرار گرفتند و با بررسی اسناد فیزیکی و نرم افزاری پنهان شده مربوط به درآمد واقعی شرکت‌ها که ۴۰۰ میلیارد تومان بوده ، فرار مالیاتی بزرگی شناسایی شد.

وی ادامه داد: برای این گزارش مردمی در مجموع منجر به صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات عملکرد و ارزش افزوده و جرایم متعلقه با مبلغی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان شد که بخشی از آن پس از طی فرآیند دادرسی قطعی و وصول شده و مابقی در فرآیند قطعیت است.با توجه به امکان تشویق گزارشگران گزارش‌های موثق فرار از محل وصولی مالیات، با دستور سید محمد هادی سبحانیان، رئيس کل سازمان از گزارشگر تقدیر و با پرداخت مبلغ ۵۵۲ میلیون تومان قدردانی شد. 

 پیش از این بسیاری از مردم نمی دانستند که اگر تخلف و یا فرار مالیاتی دیدند به کجا اعلام کنند ویا حتی برخی از مردم از ترس شناسایی شدن خود از اعلام گزارش پرهیز می کردند اما تمامی این اقدامات  و نگرانی ها در نتیجه منجر به  تصویب راه اندازی سامانه سوت زنی در اسفند ماه ۱۴۰۰ در مجلس شد که در این زمینه رئیس جمهور اعلام کرده بود که باید تمامی گزارشگران فساد مورد تشویق قرار گیرد و در این زمینه از تمامی آنها حمایت خواهد شد.

همچنین در این زمینه سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد:  سامانه سوت زنی در اسفند ۱۴۰۰ راه اندازی  و این سامانه  بدون نگرانی از افشا شدن هویت خود گزارشگر و با حفظ کامل محرمانگی و درز شدن  اطلاعات  ایجاد شده است.

در همین رابطه موحدی بک نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور  گفت: با راه اندازی سامانه سوت زنی از اسفند ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار گزارش ثبت شده که  بخش عمده‌ای از  این گزارش‌ها در خصوص فرار‌های مالیاتی و  عدم استفاده از  دستگاه‌های کارت خوان در دستگاه‌های مختلف بوده است.  ۷۵ درصد از این گزارش‌ها مربوط به استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان است.

او در خصوص مزایا و استفاده از ظرفیت‌های سامانه سوت زنی گفت:  امکان پرداخت یک درصد از کل وصول مالیات ناشی از فرار‌های مالیاتی برای تشویق گزارش‌های  سامانه سوت زنی در نظر گرفته شده است و با ایجاد این سامانه ما شاهد  افزایش شفافیت، کاهش فساد و ایجاد انگیزه  برای مودیان مالیاتی و کاهش  هزینه  برای کشف تخلفات بوده را شاهد هستیم. 

 در صورتی که فردی بخواهد نسبت به ارائه گزارش فرار مالیاتی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی اقدام کند، در سامانه ۱۵۲۶ داخلی شماره ۱ به گزارش فرار‌های مالیاتی به عنوان سامانه گزارش فرار مالیاتی تخصیص داده شده است.

براساس این گزارش روش های فرار مالیاتی  استفاده از دستگاه کارتخوان ، استفاده از  دستگاه کارتخوان مشاغل دیگر ،صادر نکردن فاکتور ،صدور فاکتور های غیر واقعی ،کم اظهاری درآمد به سازمان امور مالیاتی ، استفاده از کارت بازرگانی دیگران ، استفاده از چندین دفتر و یا نرم افزار حسابداری را شامل می‌شود بنابراین  در این زمینه باید تمامی هموطنان به این نکات توجه کنند که در صورت مشاهده تخلفی در این بخش سریع آن را اطلاع دهند تا از فرارهای مالیاتی بیشتر در این بخش جلوگیری شود.

گفتنی است بهترین راهکار برای شناسایی این فرارهای مالیاتی راه اندازی سامانه سوت زنی بود که از طریق آن امکان پرداخت یک درصد از کل وصول مالیاتی ناشی از شناسایی جهت تشویق  گزارشگران وجود دارد همچنین  افزایش شفافیت مالیاتی، ایجاد انگیزه برای مودیان و کاهش هزینه های  سازمان امور مالیاتی برای شناسایی این تخلفات فراهم شده است.

سازمان امور مالیاتی برای ایجاد سیستم مالیاتی یکپارچه و عادلانه، قوانین مالیاتی سفت و سختی را ایجاد کرده است تا مانع فرار و تخلفات مالیاتی شوند. این روزها، تخلفات مالیاتی نابودگرایانه‌ترین راهی است که مودیان می‌توانند پیش بگیرند؛ زیرا موانع بسیار زیادی بر سر راه متخلفان قرار داده شده است و جرائم مالیاتی آن نیز بسیار سنگین خواهد بود. یکی از مهمترین موانع مالیاتی وضع شده، سوت زنی مالیاتی است. همچنین این سازمان مطابق ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۹ آذر ماه ۱۳۹۸ برای تشویق گزارش دهندگان جهت اعلام تخلفات مالیاتی پاداش در نظر گرفته است و اگر گزارش سوت زنی مالیاتی منجر به کشف فساد شود، پاداشی به شخص گزارش دهنده تعلق می‌گیرد.

ارسال نظرات