۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۵۰۱۴۸

نقد و بررسی کتاب «نابودسازی یمن»

نقد و بررسی کتاب «نابودسازی یمن»
نشست نقد و بررسی کتاب «نابودسازی یمن؛ درس‌هایی که آشوب در شبه جزیره عربستان برای جهان دارد» نوشته بلومی دوشنبه دوم بهمن برگزار می‌شود.
 

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب «نابودسازی یمن؛ درس‌هایی که آشوب در شبه جزیره عربستان برای جهان دارد» نوشته عیسی بلومی دوشنبه دوم بهمن توسط انتشارات سروش برگزار می‌شود.

عیسی بلومی نویسنده این‌کتاب، تاریخ‌نگار و استاد مطالعات ترکی و خاورمیانه در دانشگاه استکهلم است. او کارشناس ارشد علوم سیاسی و مطالعات تاریخی از مدرسه جدید پژوهش‌های اجتماعی نیویورک است و مدرک دکتری خود را در رشته تاریخ و مطالعات خاورمیانه / اسلامی از دانشگاه نیویورک گرفته است. بلومی سابقه تدریس و پژوهش طولانی‌مدت در دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان را در کارنامه خود دارد.

هدف کتاب شناسایی پیوندهای میان جغرافیای یمن و مردمان آن با نیروهای جهانی‌ای است که پیوسته به بهانه‌های گوناگون به سوی یمن دست دراز می‌کنند. نویسنده کتاب مورد اشاره می‌کوشد از این رهگذر درکی از گذشته، حال و آینده یمن، منطقه، و حتی جهان به دست دهد. بلومی ماجراهای یمن را در بستر تاریخی شکل‌گیری قدرت‌های مالی نوپدید بین دو جنگ جهانی، جنگ سرد، پان عربیسم، ضد امپریالیسم، جهانی شدن و ظهور اسلام سیاسی بازگو می‌کند و به روایت تاریخ کشور زیبایی می‌پردازد که به تاوان خاک حاصلخیز و منابع معدنی و نیروی انسانی خود توسط نظام سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم که در کتاب امپراتوری نامیده می‌شود، تاراج شده است.

نویسنده کتاب «نابودسازی یمن» به شرح شرایط و محیط عمل نقش‌آفرینان اصلی رویدادهای جنگ یمن می‌پردازد و تاکید دارد ریشه‌های این‌جنگ به سیاست نابودی یمن بازمی‌گردد که نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری عربستان سعودی تحت حمایت آمریکا و بریتانیا در پیش گرفته‌اند؛ جنگی که میلیون‌ها نفر را به نام برنامه‌های نوع‌دوستانه و حتی برنامه‌های «مترقی» انسان‌دوستانه به ورطه قحطی کشانده است.

نشست نقد و بررسی این‌کتاب با حضور منصور براتی مترجم کتاب، محمدرضا مرادی و سید حامد نعمت اللهی به عنوان کارشناس همراه است

ارسال نظرات