۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۵۰۶۵۹

ضرورت کاهش تولید خودروهای بنزین‌سوز با تنوع‌بخشی به سبد سوختی

ضرورت کاهش تولید خودروهای بنزین‌سوز با تنوع‌بخشی به سبد سوختی
به گفته یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، استفاده از سوخت‌های جایگزین بنزین ضرورت است، از دلایل ناترازی بنزین، وابستگی سبد سوختی خودروهای کشور به بنزین است اما با تکیه بر برق و گاز، علاوه بر کنترل ناترازی بنزین آلایندگی‌ها هم کاهش می‌یابد.

‌رمضانعلی سنگدوینی، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز ما واردکننده بنزین شده‌ایم، اظهار داشت:‌ برای اینکه ما صادر‌کننده بنزین باشیم نه وارد کننده، باید چند کار را در دستور کار قرار دهیم که یک نمونه آن، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها است، همچنین باید بهینه‌سازی مصرف سوخت را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه، بهینه‌سازی مصرف سوخت را مصوب کرد، اگر بهینه سازی مصرف سوخت را به نحو خوبی انجام دهیم، می‌توانیم بیش از 100 میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته باشیم‌ این عدد را من نمی‌گویم بلکه نظر همه کارشناسان و حتی رئیس مجلس است.

سنگدوینی‌ تصریح کرد: یکی از ایرادات ما این است که همواره ما به دنبال این هستیم که از یک نوع فرآورده استفاده کنیم درحالی که باید به دنبال استفاده از سوخت‌های متنوع باشیم؛ ما گاز طبیعی را وارد مدار سوخت کشور کردیم و حدود 24 درصد برای حمل و نقل سبک از CNG استفاده می‌کنیم؛ همچنین وزیر صمت در جلسه هیات دولت اعلام کرد که 1500 دستگاه خودرو برقی برای حمل و نقل عمومی وارد شده است که این رقم قرار است افزایش یابد.

سنگدوینی اضافه کرد: باید از سوخت‌های جایگزین بنزین استفاده کنیم؛ یکی از ایرادات جدی در زمینه بحث ناترازی بنزین، وابستگی شدید سبد سوختی خودروهای کشور به بحث بنزین است باید بتوانیم با تکیه بر برق و گاز که انرژی‌های پاک‌تری هستند، علاوه بر کنترل ناترازی به کنترل آلایندگی نیز بپردازیم و بدین ترتیب ‌ناترازی بنزین را به حداقل برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه مصرف نیز باید مصارف خودروها در طی یک دوره زمانی به سمت استاندارد جهانی حرکت کند، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد کند و دوباره به جای واردات فرآورده، صادر‌کننده فرآورده باشیم.

منبع: فارس
برچسب ها: خودرو بنزین سوخت
ارسال نظرات